باورهای جدید درباره هوش زنان و مردان

باورهای جدید درباره هوش زنان و مردان

یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد به این نتیجه رسید که ۸۶ درصد از مردم معتقدند که هر دو جنسیت زن و مرد از نظر هوشی برابر هستند. ۹ درصد فکر می‌کردند که مردان شایستگی بیشتری دارند، و فقط پنج درصد بر این باور بودند که مردان باهوش‌ترند.

کد خبر : ۷۱۶۱۷
بازدید : ۱۳۲۸۷
یک تحقیق: باور به هم‌سطح بودن هوش زن و مرد افزایش یافته
یک تحقیق جدید به این نتیجه رسیده است که شمار افرادی که به یکسان بودن میزان هوش زنان با مردان باور دارند، نسبت به ۷۰ سال پیش سه برابر بیشتر شده است.

به گزارش ایندیپندنت، برای رسیدن به نتیجه بالا، محققان در دانشگاه نورت وسترن در ایلینوی آمریکا، ۱۶ نظرسنجی عمومی در سطح ملی را که بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۱۸ بیش از ۳۰۰ هزار نفر بزرگسال در آن‌ها شرکت کرده بودند، بررسی و تحلیل کردند.

آنان سه نوع رفتار مختلف، مشتمل بر تفاهم (همدلی و حساسیت)، سازمان‌دهی (هدفمندی و تهاجم)، و شایستگی (هوش و خلاقیت) را ارزیابی کردند.

هدف این بود که روشن شود نظر شرکت کنندگان در این نظر‌سنجی‌ها درباره میزان هر یک از این صفات در زنان یا مردان، یا یکسان بودن آن در هر دو جنسیت، از سال ۱۹۴۰ به این سو چه تغییری کرده است.

محققان دریافتند که فقط ۳۵ درصد از افراد شرکت کننده در یک نظرسنجی در سال ۱۹۴۶ فکر می‌کردند که مردان و زنان از نظر هوشی برابر هستند. در میان افرادی که اعتقاد داشتند تفاوتی در زمینه استعداد ذاتی وجود دارد، اغلب مردان را جنس تواناتر می‌پنداشتند.

بر خلاف آن، یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد به این نتیجه رسید که ۸۶ درصد از مردم معتقدند که هر دو جنسیت زن و مرد از نظر هوشی برابر هستند. ۹ درصد فکر می‌کردند که مردان شایستگی بیشتری دارند، و فقط پنج درصد بر این باور بودند که مردان باهوش‌ترند.

این گروه از محققان بر این باورند که این میزان از افزایش در تغییر تفکر را می‌توان تا حدی به تغییر نقش زنان و مردان در جامعه نسبت داد.

بر اساس این تحقیق که در مجله «روانشناس آمریکایی» انتشار یافته است، حضور نیروی کار زنان در جامعه از ۳۲ درصد در سال ۱۹۵۰ به ۵۷ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است، در حالی که حضور مردان از ۸۲ درصد به ۶۹ درصد کاهش یافته است.

به گفته دکتر آلیس ایگلی، مؤلف ارشد این تحقیق، «همراه با تغییر نقش زنان و مردان (در جامعه) از میانه‌های قرن بیستم، باور‌های مردم نیز درباره ویژگی‌های آن‌ها تغییر کرده است. مسلم است که پیش‌داوری‌های کنونی نیز باید به سود اشتغال زنان از میان برود، زیرا شایستگی، به‌تقریب از ضروریات تمام موقعیت‌های شغلی است».

وی افزود: «همچنین، کسب مشاغل موجب افزایش مهارت‌های اجتماعی می‌شود، و تفاهم و همدلی بیشتر در زنان را به مزیتی برای آن بدل می‌کند».

با این حال، محققان دریافتند که باور‌های کلیشه‌ای در مورد حساسیت و همدلی بیشتر زنان نسبت به مردان، در طول زمان تقویت شده است، در حالی که تعداد افرادی که مردان را دارای هدفمندی و تهاجم بیشتری نسبت به زنان می‌دانند، در طول هفتاد سال گذشته ثابت مانده است.

در این تحقیق آمده است که به طور میانگین زنان دو برابر بیشتر از مردان در کار‌های خانه و مراقبت از فرزندان وقت صرف می‌کنند.

در همین حال، مردان بیشتر بر نقش‌های رهبری و در مشاغل نیازمند به به نیروی بدنی، رقابت، به‌کارگیری اشیاء و مهارت‌های تحلیلی، ریاضی و فنی، تمرکز می‌کنند.

بنا به توضیح دکتر ایگلی «در یک نظر کمتر مثبت، بیشتر موقعیت‌های مدیریتی نیاز به سازماندهی دارند تا همدلی، بنابراین، باور داشتن به قدرت سازماندهی کمتر در زنان نسبت به مردان، نقطه‌ضعفی در پیوند با کسب فرصت‌های شغلی مدیریتی برای آنان ایجاد می‌کند».

وی افزود: «تفسیر ما از این یافته‌ها این است که افزایش حضور نیروی کار زنان در جامعه و تحصیلات آنان، مبتنی بر افزایش درک (جامعه) از شایستگی آن‌ها است، اما جداسازی و تبعیض شغلی و تقسیم وظایف در منزل، مبتنی بر نتایج مرتبط با باور‌های متفاوت نسبت به میزان همدلی و سازماندهی در زنان و مردان است».

دکتر ایگلی معتقد است که افزایش باور به یکسان بودن هوش زنان و مردان در جامعه، به رشد خود ادامه خواهد داد.

این محقق به ایندیپندنت گفت: «اگر برتری فعلی در کسب مدارج دانشگاهی توسط زنان از این هم بیشتر شود، آنگاه درصد انتخاب زنان به عنوان افراد دارای هوش بیشتر نیز افزایش خواهد یافت. با این وجود، من انتظار دارم اکثریت بزرگی از افراد به نگاه برابر خود درباره میزان هوش زنان و مردان ادامه دهند».

این تحقیق چند هفته پس از آن انجام شد که آمار منتشر شده توسط «پیو ریسرچ گلوبال» سال ۲۰۱۹را اولین سالی تعیین کرد که در آن تعداد زنان دارای تحصیلات دانشگاهی، حضور بیشتری نسبت به مردان در نیروی کار آمریکا دارند.

نتایج ارائه شده توسط این سازمان نشان داد که تعداد ۲۹ میلیون و پانصد هزار زن شاغل در آمریکا که از ۲۵ سال به بالا سن دارند، دارای لااقل یک مدرک لیسانس هستند. در مقایسه با این رقم، تعداد مرد شاغل با موقعیت سنی و تحصیلی مشابه، ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

در دسامبر سال گذشته، گوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلستان، اعلام کرد که تمام مناصب در ارتش آن کشور به روی زنان باز خواهد شد.

با اعلام این خبر در اکتبر، وزیر دفاع گفت: زنانی که در حال حاضر در حال خدمت در ارتش هستند، قادر خواهند بود تا به پست‌ها و رده‌های پیاده‌نظام منتقل شوند و آن‌هایی که در حال حاضر در حال خدمت نیستند، از ماه دسامبر اجازه خواهند داشت تا برای شرکت در خطوط مقدم جنگ درخواست دهند، و آموزش نیرو‌های جدید برای پیاده‌نظام و تفنگداران دریایی ارتش سلطنتی نیز از اوایل امسال آغاز خواهد شد.

تا پیش از ۲۰۱۶ زنان اجازه نداشتند در مسئولیت‌های مرتبط با خطوط مقدم پیاده‌نظام حضور یابند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید