پاسخ منفی قیمت سکه به دلا‌ر

پاسخ منفی قیمت سکه به دلا‌ر

به گفته شماری از فعالان، در بازار‌های جهانی بیشتر تحلیلگران و معامله‌گران خرد باور دارند که بهای اونس در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت و طبیعی است که این موضوع، در تعیین موقعیت بازیگران بازار داخلی نیز نقش داشته باشد.

کد خبر : ۷۱۸۲۲
بازدید : ۹۷۲۱
سکه در پاسخ به کاهش ۱/ ۱ درصدی دلار، سه دهم درصد افزایش یافت. دیروز در اتفاقی غیرمنتظره، دلار ۱۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد؛ ولی سکه توانست با ۱۵ هزار تومان رشد به قیمت ۴ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان برسد.
فعالان بازار، علت روند معکوس دلار و سکه را به ۳ عامل نسبت می‌دهند: حباب سکه که به‌طور طبیعی انتظار داشتند به مرور زمان تخلیه شود. دو عامل دیگر، انتظار بازگشت قیمت دلار به سطوح بالا و نهایتا افزایش بهای اونس طی هفته جاری بود.

در دومین روز هفته، دلار با فشار فروش مواجه شد و به سوی مرز ۱۲ هزار تومانی حرکت کرد؛ در اقدامی غیرمنتظره، سکه تمام بهار آزادی به کاهش بهای دلار توجهی نکرد و با قدرت‌نمایی خریداران به بالای مرز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سرک کشید. روز یکشنبه، سکه ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به بهای ۴ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان رسید.
برخی از معامله‌گران، این عدم هماهنگی را ناشی از حبابی دانستند که در بازار سکه وجود دارد و گروه دیگری انتظار معامله‌گران برای افزایش بهای اونس در بازار‌های جهانی را عاملی دانستند که به‌عنوان محرک قیمت سکه عمل کرده است. این در حالی است که در ساعات ابتدایی دیروز دلار در مسیر افزایشی قرار داشت و حتی وارد محدوده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان شد.
با این حال، از اواسط روز میزان فروش‌ها بالا رفت و قیمت را در جهت کاهشی قرار داد. با توجه به کاهش قیمت دلار می‌توان گفت: سکه دیروز از کانال‌های دیگری تحریک شده و افزایش قیمت پیداکرده است. ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه، دلار ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت خورد که ۱۳۰ تومان کمتر از روز شنبه بود.

حباب سکه کاهش یافت
حباب سکه در تابستان امسال با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده عمدتا منفی بوده است؛ یعنی ارزش بازاری که سکه با آن معامله می‌شود، کمتر از ارزش ذاتی آن بوده است؛ درمقاطعی از ماه، حتی این اختلاف به بالای ۳۰۰ هزار تومان رسید، ولی حرکت ناهماهنگ سکه با دلار در روز ششم مرداد منجر به آن شد که حباب این فلز گرانبها تا حدی کاهش پیدا کند.
در پنجمین روز مردادماه، حباب سکه حدود ۲۶۰ هزار تومان بود، ولی حباب آن در تاریخ ۶ مرداد به زیر ۲۰۰ هزار تومان رفت و روی عدد ۱۸۳ هزار تومان قرار گرفت. علت اصلی این اتفاق آن بود که در روزی که دلار ۱/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد، بهای سکه افزایشی ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد. اونس طلا نیز دیروز به‌واسطه تعطیلی بازار‌های جهانی تغییر قیمتی خاصی نداشت؛ در نتیجه عامل اصلی کاهش حباب سکه همان روند معکوس آن با دلار بازار داخلی بود.

دو محرک افزایشی در بازار سکه
برخی از فعالان باور داشتند، حباب سکه خواه ناخواه باید تخلیه شود؛ در نتیجه از نظر آنها، حرکت ناهماهنگ سکه با دلار چندان غیر‌منتظره نبود و گامی در جهت طبیعی‌تر شدن قیمت سکه‌بازار بود. البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که شماری از فعالان بازار باور دارند در محاسبه حباب سکه نباید مالیات ارزش افزوده را در نظر گرفت.
با این حال، بانک مرکزی در حراج‌های حضوری که برگزار کرد، قیمت پایه سکه را در مالیات ارزش افزوده ضرب می‌کرد و به همین دلیل عده دیگری باور دارند، محاسبه مالیات ارزش افزوده برای تعیین ارزش ذاتی سکه ضروری است.

گروهی از فعالان نیز افزایش بهای سکه را به عامل انتظارات نسبت می‌دادند؛ عده‌ای باور داشتند، سکه‌بازان تصور می‌کردند که افت قیمت دلار موقت است، در نتیجه با آن هماهنگ نشدند؛ از همان ساعات ابتدایی روز یکشنبه، قیمت دلار با بالا رفتن وارد محدوده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان شد، ولی نتوانست در آن پایدار بماند و با افزایش فروش‌ها حتی تا محدوده ۱۲هزار و ۵۰ تومانی عقب‌نشینی کرد.
حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت دلار در بازار داخلی حدود ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان ثبت شد که کاهشی۱۳۰ تومانی نسبت به روز شنبه داشت. این در حالی بود که ارزش حواله درهم حدود ۳ هزار و ۳۳۰ تومان بود که بر اساس آن قیمت دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان باشد. شاید یکی از عواملی که انتظار سکه‌بازان برای بازگشت دلار را بالا می‌برد، همین بالا بودن قیمت درهم نسبت به دلار بود.

در‌حالی‌که عده‌ای افزایش سکه در روز یکشنبه را اتفاقی طبیعی به‌منظور تخلیه تدریجی حباب و عده دیگری آن را ناشی از انتظارات بازیگران سکه مبنی بر بازگشت قیمت دلار می‌دانستند، گروه دیگری از فعالان افزایش ارزش سکه را به انتظارات معامله‌گران بازار داخلی در مورد روند اونس جهانی نسبت دادند.
به گفته شماری از فعالان، در بازار‌های جهانی بیشتر تحلیلگران و معامله‌گران خرد باور دارند که بهای اونس در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت و طبیعی است که این موضوع، در تعیین موقعیت بازیگران بازار داخلی نیز نقش داشته باشد.

عوامل محرک اونس جهانی چیست؟
در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها، هشت نفر یا ۵۰ درصد افزایش قیمت طلا و سه نفر یا ۱۹ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند؛ در‌حالی‌که پنج نفر یا ۳۱ درصد نظری نداشتند.
به گزارش سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، در این بین، ۹۵۳ نفر در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خرد شرکت کردند که از میان آنها، ۵۸۰ نفر یا ۶۱ درصد افزایش قیمت طلا و ۲۲۳ نفر یا ۲۳ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۱۵۰ نفر یا ۱۶ درصد نظری نداشتند. از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون کارشناسان وال‌استریت ۱۵ بار و سرمایه‌گذاران ۱۳ بار جهت قیمت طلا را به‌درستی پیش‌بینی کرده‌اند.

به گفته ریچارد بیکر، دبیر نشریه اورکا ماینر، با حل نشدن اختلافات تجاری میان آمریکا و چین، احتمال خروج دشوار انگلیس از اتحادیه اروپا، تسهیل سیاست پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان و کندی رشد اقتصاد جهانی، قیمت طلا حمایت گسترده‌ای برای در پیش گرفتن روند صعودی پیدا کرده است.
بیکر باور دارد، رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه دوم که روز جمعه ۱/ ۲ درصد گزارش شد و پایین‌تر از نرخ رشد سه ماه اول بود، احتمالا مانع از آن نخواهد شد که بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را کاهش دهد. بیکر اظهار کرد: بانک مرکزی اروپا در نشست هفته گذشته خود نرخ‌های بهره را کاهش نداد، اما از موضع سیاست پولی تسهیلی در آینده خبر داد. این امر هزینه‌های نگهداری طلا را پایین نگه می‌دارد.

دانیل پاویلونیس، کارگزار کالا در شرکت «آر جی او فیوچرز» نیز انتظار دارد دارایی‌ها به بازار طلا روانه شوند. پاویلونیس و شون لاسک، یکی از مدیران شرکت «والش تریدینگ» انتظار دارند هر گونه کاهش قیمت، با تقاضای خرید در بازار طلا مواجه شود. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت «پرایس فیوچرز» نیز انتظار دارد طلا در تابستان جاری به روند افزایشی خود ادامه دهد.
جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد در شرکت کیتکونیوز نیز گفت: نمودار‌های فنی به نفع افزایش قیمت طلا مانده‌اند. در این بین، آدام بوتون، مدیرکل شرکت فارکس لایو در میان کسانی بود که پایین رفتن قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کرد. وی به کیتکونیوز گفت: انتظار دارم بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را ۲۵ واحد کاهش دهد و سیگنال‌های اندکی درباره سیاست پولی خود ارائه کند.
واکنش طلا در هفته جاری مشابه ناامیدی سرمایه‌گذاران پس از نشست بانک مرکزی اروپا خواهد بود. آدریان دی، مدیرعامل شرکت آدریان دی نیز انتظار دارد طلا در هفته جاری عقب‌نشینی کند، زیرا به عقیده وی، انتظارات بالایی برای کاهش نرخ‌های بهره وجود داشته و بازار اندکی نسبت به نتیجه نشست بانک مرکزی آمریکا احتیاط پیدا خواهد کرد.
پاسخ منفی سکه به دلا‌ر
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید