دلار و سکه هم‌مسیر شدند

دلار و سکه هم‌مسیر شدند

روند قیمت یورو در سامانه نیما و بازار آزاد از ابتدای مردادماه شباهت زیادی به هم داشته است. در واقع هر زمان قیمت یورو در یکی از بازار‌ها کاهشی بوده است، بازار دیگر نیز افت قیمت را تجربه کرده است.

کد خبر : ۷۱۸۴۴
بازدید : ۹۴۹۶
از ابتدای مردادماه، قیمت دلار در سامانه نیما و بازار آزاد حرکتی مشابه با یکدیگر را تجربه کردند؛ گویی همیشه یکی از آن‌ها در تعقیب دیگری بوده است. در ۳ روز ابتدایی مردادماه، دلار در هر دو بازار کاهشی بود و پس از آن رنگ افزایشی گرفت.
با این حال، بررسی روند ۶ روزه نشان می‌دهد شدت کاهش قیمت در بازار آزاد بیشتر از سامانه نیما بوده است؛ به‌طوری‌که ارز خیابان فردوسی۴۵۰ تومان افت را ثبت کرده و دلار نیمایی نسبت به روز اول مرداد تنها حدود ۱۰۰ تومان افت را پشت‌سر گذاشته است.

قیمت دلار در سامانه نیما از ابتدای مردادماه دو روند متفاوت را در پیش گرفته است، در نیمه اول بیشتر رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشته و در نیمه دوم تا حدی افزایش پیدا کرده است. قیمت دلار که در اولین روز مردادماه در سامانه نیما حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بود، در سومین روز مردادماه تا حدود ۱۱ هزار و ۷۰ تومان نزول می‌کند.
از این قیمت، دلار نیمایی افزایش پیدا می‌کند و تا حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بالا می‌رود. قیمت دلار در بازار آزاد نیز در این بازه زمانی تقریبا روندی مشابه را طی می‌کند. از ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان عقب می‌نشیند و تا حدود ۱۱ هزار و ۹۲۰ تومان افت می‌کند؛ ولی از این نقطه رشد پیدا می‌کند و در ششمین روز مردادماه به محدوده ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومانی می‌رسد.
در مجموع، قیمت دلار در سامانه نیما در ۶ روز ابتدایی مردادماه افت کمتری را نسبت به بازار آزاد تجربه کرده است؛ دلار در بازار آزاد حدود ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داده و در نیما دلار افت حدودا ۱۰۰ تومانی را تجربه کرده است.
کارشناسان باور دارند یکی از دلایلی که بازار کم‌نوسان باقی مانده است، همین کاهش فاصله بین سامانه نیما و بازار فردوسی بوده است؛ با این حال، یک نکته در مورد روند بازار جلب نظر می‌کند؛ روزی که قیمت در سامانه نیما کاهش زیادی پیدا کرد، قیمت دلار در بازار آزاد افت زیادی را به ثبت نرساند. این موضوع نشان می‌دهد که بازار بیش از آنکه روی قیمت‌ها حساس باشد، روی فاصله بین قیمت نیما و بازار آزاد حساس است.
در واقع بازارساز متوجه شد؛ در‌صورتی‌که بخواهد قیمت دلار در سامانه نیما را با شیب زیادی کاهشی کند، بازار ممکن است واکنش معکوسی را بروز دهد.

در ادامه روند کم‌نوسان دلار، دیروز این ارز نوسان خاصی را تجربه نکرد و در نهایت روی عدد ۱۲ هزار و ۹۰ تومان به کار خود پایان داد که ۱۰ تومان کمتر از روز یکشنبه بود. سکه تمام‌بهار آزادی نیز که در دومین روز هفته در برابر افت دلار مقاومت کرده بود، دیروز با ادامه روند کاهشی این ارز مسیر خود را به سوی قیمت‌های پایین‌تر کج کرد و با ۱۰ هزار تومان افت به بهای ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. در واقع دیروز قیمت دلار و سکه بار دیگر هم‌مسیر شدند، حال آنکه روز یکشنبه در دو جهت متفاوت حرکت کرده بودند.

ارزش دلاری یورو در سامانه نیما
زمانی که قیمت یورو در سامانه نیما را بر نرخ برابری یورو به دلار در بازار‌های جهانی تقسیم می‌کنیم، ارزش دلاری آن به دست می‌آید. بررسی‌ها نشان می‌دهد، معادل دلاری قیمت در سامانه نیما در اولین روز مردادماه حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است و در ششمین روز مردادماه به حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که کاهشی ۱۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.
در همین بازه زمانی ارزش دلار در بازار آزاد ۴۵۰ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده است. به این ترتیب، شکاف قیمتی بین دو بازار نیز در این بازه زمانی کاهش پیدا کرد و از حدود ۸ درصد به نزدیک ۵ درصد رسیده است. البته اگر قیمت یوروی سامانه نیما را لحاظ کنیم، میزان شکاف تفاوت‌هایی خواهد داشت و بین ۶ تا ۱۰ درصد متغیر است.
این تغییر محدود ناشی از لحاظ کردن نرخ برابری یورو به دلار در بازار‌های جهانی است که از ابتدای مردادماه تا حدی کاهشی بوده است.

حرکت مشابه یوروی نیما و بازار
روند قیمت یورو در سامانه نیما و بازار آزاد از ابتدای مردادماه شباهت زیادی به هم داشته است. در واقع هر زمان قیمت یورو در یکی از بازار‌ها کاهشی بوده است، بازار دیگر نیز افت قیمت را تجربه کرده است و هر زمان یکی از بازار‌ها افزایشی بوده است، دیگری نیز روند صعودی را طی کرده است.
با این حال، مشخص نیست کدام بازار نقش‌سیگنال‌دهنده به بازار دیگر را بازی کرده است. ولی یک نکته مشخص است. زمانی که قیمت در سامانه نیما با شیب زیادی پایین آمده است، شیب نزول در در بازار فردوسی محدودتر بوده است.
به‌عنوان مثال در تاریخ سوم مرداد میانگین قیمت یورو در سامانه نیما نزدیک به ۳۸۰ تومان از ارزش خود را از دست می‌دهد و تا عدد ۱۲ هزار و ۳۳۶ تومان افت می‌کند. این در حالی است که هم‌زمان در بازار آزاد این ارز با کاهش ۲۰۰ تومانی مواجه می‌شود و به عدد ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد.
این بیشترین فاصله‌ای است که در مردادماه میان یوروی نیمایی و آزاد وجود دارد که به بالای ۱۰ درصد می‌رسد. جالب آنکه در روز کاری بعد قیمت یورو در سامانه نیما با قدرت زیادی بالا می‌آید، ولی افزایش قیمت در بازار آزاد محدود می‌شود. روز پنجم مرداد، قیمت یورو در سامانه نیما با ثبت ۵۲۶ تومان افزایش، بیشترین افزایش در مردادماه را تجربه می‌کند و به بهای ۱۲ هزار و ۸۶۲ تومان می‌رسد. در مقابل این افزایش، رشد دلار در بازار فردوسی محدودتر است و قیمت با ۲۰۰ تومان رشد به بهای ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد.
فاصله بهای یوروی آزاد و نیما در این روز به حدود ۷ درصد می‌رسد. یک روز بعد قیمت یورو در سامانه نیما تنها ۵۴ تومان کاهش پیدا می‌کند، ولی بازار آزاد شاهد افت ۲۰۰ تومانی یوور است، امری که موجب می‌شود شکاف این دو نرخ به حدود ۶ درصد برسد که کمترین میزان فاصله بین این دو نرخ در مردادماه بوده است.
براساس همین آمار‌ها که منتشر شده است، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد، آنچه برای بازار از اهمیت بیشتری برخوردار است فاصله بین دو نرخ در بازار آزاد و سامانه نیماست.

سکه به اونس هم توجهی نکرد
دیروز سکه ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. این افت در شرایطی به ثبت رسید که بهای اونس در بازار‌های جهانی تا ساعت چهار بعدازظهر کمی افزایش قیمت را تجربه کرده و به بالای هزار و ۴۲۰ دلار رسیده بود. به گزارش «ایسنا» به گفته تحلیلگران شرکت «نیرمال بنگ کامادتیز»، نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا هفته جاری برگزار می‌شود و اگر بازار سیاست پولی تسهیلی را مشاهده کند، به ضعف دلار و رشد قیمت طلا منجر می‌شود.
انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را در نشست هفته جاری خود حداقل ۲۵/ ۰درصد کاهش دهد. سرمایه‌گذاران منتظر سیگنال‌هایی درباره تداوم روند کاهش نرخ‌های بهره هستند. در این بین، مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین هفته جاری در شانگ‌های ازسرگرفته می‌شود و مذاکره‌کنندگان دو طرف قرار است برای نخستین بار از زمان برقراری آتش‌بس میان سران آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ با یکدیگر دیدار کنند.
به گفته هلن لو، تحلیلگر شرکت «آرگونات سکیوریتیز»، اگر مذاکرات همچنان نتیجه‌ای نداشته باشد، تاثیر منفی روی اقتصاد جهانی خواهد داشت و باید انتظار نداشت نه‌تن‌ها آمریکا، بلکه بانک‌های مرکزی دیگر جهان به سیاست پولی تسهیلی روی بیاورند.
به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا در محدوده ۱۴۱۲ دلار تا ۱۴۲۷ دلار خنثی است و با فرار از این محدوده، جهت حرکت مشخصی پیدا خواهد کرد.
دلار و سکه هم‌مسیر شدند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید