اخاذی از همکاران خانم با عکس‌های خصوصی

با شاکی همکار هستم و در فرصتی مناسب تلفن همراه او را سرقت کردم. سپس متوجه شدم گوشی فاقد قفل امنیتی بوده و باز است.

کد خبر : ۷۲۰۱۹
بازدید : ۱۱۷۸۵
دو مرد که در ماجرا‌های جداگانه با به‌دست‌آوردن تصاویر خصوصی دو زن، آن‌ها را تهدید می‌کردند و قصد اخاذی داشتند، دستگیر شدند.

در پرونده اول زنی ۳۰ ساله با طرح شکایتی در پلیس فتای تهران گفت: فردی ناشناس با انتشار تصاویر شخصی او در شبکه اجتماعی اینستاگرام با عناوین نامناسب و غیراخلاقی، اقدام به تهدید و درخواست پول کرده و با ارسال پیام‌ها و تهدید‌های مکرر باعث آزار و فشار روحی و روانی او شده است.

تجسس پلیس در این‌باره آغاز شد و مأموران متوجه شدند تلفن همراه شاکی مدتی پیش دزدیده شده بود. شاکی در این‌باره گفت: با یکی از همکارانم دچار مشکل شدم و او گوشی همراهم را به‌سرقت برد، ولی بعد از مدتی بازگرداند.

با گفته‌های شاکی، راز انتشار تصاویر برملا شد و پلیس به همکار او که مردی ۳۸ساله بود، مظنون شد. متهم با اقدامات پلیس شناسایی و پس از هماهنگی با دادسرای مبارزه با جرائم رایانه‌ای در عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.
او ابتدا انجام اقدامات مجرمانه را انکار کرد، ولی پس از مواجهه با ادله پلیسی لب به اعتراف گشود و گفت: با شاکی همکار هستم و در فرصتی مناسب تلفن همراه او را سرقت کردم. سپس متوجه شدم گوشی فاقد قفل امنیتی بوده و باز است.
به‌این‌ترتیب با دسترسی به محتوای حافظه آن، اقدام به تهدید وی و درخواست پول کردم، اما شاکی نپذیرفت و من هم تصاویر شخصی او را در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کردم. بعد از آن مجدد درخواست پول کردم و با ارسال پیام‌های تهدیدآمیز قصد مجاب‌کردن او را داشتم که از سوی پلیس فتا دستگیر شدم.

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس‌پلیس فتای تهران بزرگ، با تأیید این خبر تذکر داد: در تلفن همراه اطلاعات بسیار ارزشمندی وجود دارد بنابراین کاربران باید تجهیزات خود را در برابر خطرات احتمالی همیشه محافظت کنند. فعال‌کردن قفل‌های امنیتی تلفن همراه لازم است؛ بنابراین با یک راه آسان و گذاشتن رمز عبور مانعی مناسب برای عدم دسترسی دیگران به اطلاعات خصوصی خود ایجاد کنید.

دومین پرونده که ماجرایی مشابه دارد، در پی شکایت زنی با عنوان تهدید و اخاذی در شبکه‌های اجتماعی در پلیس فتای یزد گشوده شد.
شاکی در اظهارات خود توضیح داد فردی با هویت کاذب در شبکه اجتماعی تلگرام با ارسال عکس‌های شخصی او اقدام به تهدید و اخاذی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال کرده است.

مأموران با به‌کارگیری روش‌های فنی متهم را شناسایی کردند و مشخص شد او یکی از همکاران شاکی است که از اختلافات خانوادگی و تعصب همسر وی اطلاعات کافی داشت. این مرد با سوء‌استفاده از اعتماد شاکی که لپ‌تاپش را برای آپدیت ویندوز به مدت یک روز در اختیار او قرار داده بود، به اطلاعات شخصی از جمله عکس و فیلم‌های خصوصی او دسترسی پیدا کرد و سپس با هویت جعلی در تلگرام اقدام به تهدید و باج‌گیری۵۰ میلیون‌ریالی کرد.

سرهنگ مرتضی ابوطالبی، رئیس‌پلیس فتای یزد، در این‌باره هشدار داد: کاربران به‌ویژه خانم‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند، هر قطعه الکترونیکی‌ای که به اینترنت وصل می‌شود (گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، فلش‌مموری و ...) صندوقچه اسرار یا آرشیو عکس‌های شخصی و خانوادگی نیست و نباید اطلاعات خصوصی و شخصی را در آن‌ها ذخیره کنیم، چون ممکن است در اثر مفقودشدن، سرقت یا اعتماد بیجا و سپردن آن به دیگران این‌گونه اطلاعات منتشر شود و مشکلاتی را فراهم کند که گاهی جبران‌ناپذیر باشد.

وی گفت: کاربران می‌توانند برای نگهداری از تصاویر شخصی و خانوادگی خود از حافظه‌های جانبی مثل هارد اکسترنال، فلش‌مموری، کارت‌های حافظه، سی‌دی و دی‌وی‌دی استفاده و پس از رمزنگاری آن را در جای امن و دور از دسترس دیگران نگهداری کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید