کشف غیرمنتظره فسیل طوطی گوشتخوار

کشف غیرمنتظره فسیل طوطی گوشتخوار

فسیل طوطی عظیم الجثه در سال ۲۰۰۸ پیدا شد و از آن زمان تا کنون محققان گمان می‌کردند این استخوان‌های بزرگ به یک عقاب تعلق دارد. دیرینه‌شناسان نام این گونۀ جدید را «هِراکلِس اینِکسپِکتِیتِس» گذاشته‌اند.

کد خبر : ۷۲۰۷۵
بازدید : ۱۵۵۲۲
فسیل طوطی گوشتخوار در نیوزیلند
فرادید | فسیل بزرگترین طوطی‌ای که تا‌کنون در زمین زیسته است در نیوزیلند پیدا شد. این طوطی که وزن آن در‌حدود ۷ کیلوگرم تخمین‌زده شده است، دوبرابرِ «کاکاپو»، طوطی‌ای که پیش از این بزرگترین طوطی زمین لقب گرفته بود، وزن دارد.

دیرینه‌شناسان نام این گونۀ جدید را «هِراکلِس اینِکسپِکتِیتِس» گذاشته‌اند تا هم وزن و قدرت عجیب طوطی و هم این کشف غیرمنتظره را نشان دهد.

پروفسور تِرِوُر وُرثی از دانشگاه فلیندرس در استرالیا که نویسنده اصلی این تحقیق بود، گفت: «بعد از اینکه پی بردیم این کشفی جالب و عجیب است، چالش اصلی‌مان این بود که بفهمیم این طوطی از چه خانواده‌ایست.»

پاول اسکافیلد، رئیس موزه کانتربوری گفت، این فسیل در سال ۲۰۰۸ استخراج شده و از آن زمان تا کنون محققان گمان می‌کردند این استخوان‌های بزرگ به یک عقاب تعلق دارد.

استخوان‌های طوطی که در ماه نوامبر به نمایش عمومی درخواهد آمد، در محل انباشت فسیل متعلق به اوایل دوران میوسِن - در حدود ۱۹ میلیون سال قبل - پیدا شده است.
بیشتر بخوانید:

اسکافیلد در مورد آب‌وهوای منطقه گفت: «اگرچه منطقه اکنون بسیار سرد است و در آن اسکی می‌کنند، در آن زمان منطقه‌ای نیمه-گرمسیری بوده است و این طوطی عظیم در نزدیکی دریاچه زندگی می‌کرده.»

او گفت: وزن طوطی نشان می‌دهد که قادر به پرواز کردن نبوده است. مشخص نیست که طوطی از چه چیزی تغذیه می‌کرده؛ اما اغلب طوطی‌های امروزی گیا‌هخوار هستند.»

«اما وقتی حیوانات عظیم‌الجثه می‌شوند، گوشتخوار می‌شوند. این طوطی آنقدر بزرگ است که می‌توان حدس زد روزانه مقدار قابل‌توجهی کالری مصرف می‌کرده است.»
فسیل طوطی گوشتخوار در نیوزیلند

اسکافیلد گفت: طوطی‌های «همه‌چیز‌خوار» که حتی از پرندگان دریایی تغذیه می‌کردند، در نیوزیلند وجود داشته‌اند.

اکوسیستم‌های جزایر به‌طور مرتب پرندگان بزرگ، غیرمعمول و اغلب بدون توانایی پرواز کردن، تولید می‌کردند، برای مثال، کیوی و دودو که پرندگانی متعلق به نیوزیلند و موریتانی بودند.

پهناوری نیوزیلند، اکوسیستم پیچیده و نبود حیوانات شکارچی این جزیره به مأمنی برای تعداد زیادی از این نوع گونه‌ها تبدیل کرده است.

منبع: گاردین
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید