قیمت دلار در سراشیبی

قیمت دلار در سراشیبی

در آخرین روز هفته، سکه تمام‌بهار آزادی و دلار افت قیمت را تجربه کردند، ولی کاهش روز پنج‌شنبه علامت بازدهی هفتگی فلز گرانبهای داخلی را منفی نکرد. روز پنج‌شنبه، دلار ۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار گرفت.

کد خبر : ۷۲۱۰۶
بازدید : ۸۳۱۹
سکه و دلار در هفته گذشته در دو مسیر متفاوت حرکت کردند. سکه در سومین هفته مردادماه حدود ۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد؛ حال آنکه دلار با بازدهی منفی ۷ دهم درصدی مواجه شد.
زیادی از دلیل جدا شدن راه سکه از دلار، افزایش بهای اونس در بازار‌های جهانی بود که زمینه‌ساز افزایش تحرکات معامله‌گران بازار فلز گرانبهای داخلی شد. با وجود این سکه متناسب با رشد ۶ درصدی بهای اونس افزایش پیدا نکرد تا حباب قیمتی منفی آن (با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده) بیشتر شود.

در آخرین روز هفته، سکه تمام‌بهار آزادی و دلار افت قیمت را تجربه کردند، ولی کاهش روز پنج‌شنبه علامت بازدهی هفتگی فلز گرانبهای داخلی را منفی نکرد. روز پنج‌شنبه، دلار ۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار گرفت.
با این کاهش، بازدهی هفتگی دلار به حدود منفی ۷ دهم درصد رسید. دلار دو هفته پیش بازدهی مثبت ۶ دهم درصدی را تجربه کرده بود. تحت‌تاثیر افت قیمت دلار، سکه تمام‌بهار آزادی نیز در انتهای هفته افت ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسید.
به‌رغم این افت، فلز گرانبهای داخلی در هفته‌ای که گذشت حدود ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش روی عدد ۴ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان به کار خود پایان داده بود و در هفته گذشته مجموعا توانست ۱۲۵ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت برساند.
عامل اصلی که موجب شد سکه هفته گذشته افزایش ارزش حدودا ۳ درصدی را تجربه کند، صعود بهای اونس در بازار‌های جهانی و فتح مرز هزار و ۵۰۰ دلاری بود. در واقع این اونس بود که راه سکه و دلار را در طول هفته از هم جدا کرد، ولی نکته مهم‌تر این بود که سکه متناسب با افزایش بهای طلای جهانی رشد نکرد و همین موضوع موجب شد که حباب منفی آن، منفی‌تر شود.
اونس در هفته‌ای که گذشت حدود ۶۰ دلار (معادل ۶ درصد) افزایش قیمت را تجربه کرد، ولی سکه نصف این میزان در بازار داخلی رشد کرد. ارزش ذاتی سکه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده روز پنج‌شنبه در حدود ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود که اختلاف ۳۵۰ هزار تومانی با قیمت بازار آزاد داشت. برخی فعالان نبود تقاضا در بازار را عاملی دانسته‌اند که موجب می‌شود سکه در بازار داخلی با احتیاط بیشتری نسبت به روند جهانی اونس افزایش یابد.
در حالی است که عده دیگری باور دارند، معامله‌گران از هراس کاهش بیشتر بهای دلار در بازار سکه دست به عصا حرکت می‌کنند. عده دیگری باور دارند، معامله‌گران بزرگ تمایلی برای حضور در بازار‌های ارز و سکه ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند در بازار‌های مطمئن‌تری سرمایه‌گذاری کنند.
البته برخی کارشناسان هشدار می‌دهند؛ در‌صورتی‌که دلار از زندان ماه‌های اخیر خود خارج شود، می‌تواند زمینه‌ساز جهش شدیدتر در بازار سکه و بازگشت معامله‌گران بزرگ به بازار شود.

دلار در ماه‌های اخیر از دو مرز ۱۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور نکرده است و در روز‌های اخیر نیز بیشتر در حوالی مرز ۱۲ هزار تومانی نوسانات بسیار محدودی را انجام داده است. دلار که دو هفته پیش در دامنه ۱۱ هزار و ۹۲۰ تا ۱۲ هزار و ۲۳۰ تومان نوسان کرده بود، در هفته‌ای که گذشت در بازه ۱۱ هزار و ۸۸۰ تا ۱۲ هزار و ۱۰ تومان حرکت کرد.
عده‌ای از فعالان باور دارند؛ در‌صورتی‌که نوسانات کم‌دامنه دلار ادامه پیدا کند، احتمال افزایش فروش ارز در بازار بالا می‌رود و این ارز به سمت سطح حمایتی ۱۱ هزار تومانی حرکت خواهد کرد.
این در حالی است که گروهی از معامله‌گران عنوان می‌کنند واردکنندگان با قیمت‌های بالای ۱۱ هزار تومان حاضر به خرید دلار شده‌اند، در نتیجه پایین رفتن بیشتر قیمت تنها زمینه‌ساز حملات سفته‌بازی به بازار خواهد شد، امری که موجب می‌شود دامنه نوسانات افزایش پیدا کند.
قیمت دلار در سراشیبی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید