کیهان کلهر؛ خنیاگر جهانی

کیهان کلهر؛ خنیاگر جهانی

آهنگساز و نوازنده پرآوازه کمانچه ایرانی، هنرمند نام‌آشنای موسیقی معاصر جهان است؛ موسیقیدان بزرگی که توانسته با نوای مسحورکننده کمانچه‌اش، نغمه‌های موسیقی اصیل ایران را به‌گوش جهان برساند و این حاصل سال‌ها تلاش از جان و دل است.

کد خبر : ۷۲۱۲۳
بازدید : ۹۹۴۷
کیهان کلهر؛ خنیاگری که آواز کمانچه‌اش جهانی شد
ندا سیجانی | کلهر نخستین نوازنده ایرانی به شمار می‌رود که به جمع برندگان این جایزه معتبر جهانی پیوسته است؛ فردین خلعتبری و رامین صدیقی از کلهر و این جایزه می‌گویند.

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده سرشناس موسیقی ایران یار دیرینه خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «تو خنیاگری هستی که همیشه ساز و دلت در مشتت است و این ارمغان گرانبها را همیشه به همه دنیا عرضه کرده‌ای»؛ و حالا این یار دیرین، کیهان کلهر، نوزدهمین جایزه جهانی وومکس را دریافت کرده است.
آهنگساز و نوازنده پرآوازه کمانچه ایرانی، هنرمند نام‌آشنای موسیقی معاصر جهان است؛ موسیقیدان بزرگی که توانسته با نوای مسحورکننده کمانچه‌اش، نغمه‌های موسیقی اصیل ایران را به‌گوش جهان برساند و این حاصل سال‌ها تلاش از جان و دل است.

مطابق اعلام رسمی وب‌سایت وومکس، ۲۷ اکتبر امسال مصادف با پنجم آبان در مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد تأسیس وومکس، این جایزه در فنلاند به کیهان کلهر تقدیم خواهد شد و طی مراسمی کیهان کلهر همراه اردال ارزنجان نوازنده باغلاما روی سن به اجرا خواهند پرداخت.

بنا به اعلام رسمی وب‌سایت وومکس درصفحه اول خود، برگزارکنندگان رویداد وومکس ضمن ابراز شعف و خوشحالی از اهدای این جایزه با افتخار به کیهان کلهر، آن را به‌دلیل تسلط و یگانگی مهارت این نوازنده کمانچه، در نوآوری و ایجاد زبان‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقی و برای رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان به کیهان کلهر از ایران اهدا می‎نمایند.

این سایت در توصیف هنر کمانچه‌نوازی کیهان کلهر نوشته است: «برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامی‌که می‌نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند.
کیهان کلهر در طول زندگی حرفه‌ای خود با بهترین نوازندگان جای‌جای ایران همکاری کرده و موسیقی اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است و با موزیسین‌های سایر فرهنگ‌ها نیز با زبان موسیقی دیالوگ داشته است؛ از جمله شجاعت حسین‌خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو رامبرانت هلندی، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ از این‌رو به همه این صدا‌ها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند.»
در وب‌سایت رسمی این سایت به نقل از کیهان کلهر در خصوص این جایزه آمده است: «دریافت جایزه وومکس برای من افتخار بزرگی است. این جایزه نشانه فرهنگ غنی کشورم و هنر بی‌زمان ایرانی است که به شکوفایی رسیده و در سراسر دنیا محبوبیت پیدا کرده است.
در زمانه‌ای که نیرو‌هایی در گوشه و کنار دنیا تصمیم گرفته‌اند تخاصم‌ها، مرز‌ها و عدم‌تفاهم را پررنگ کنند، موسیقی ما را کنار هم قرار می‌دهد و اشتراکات انسانی‌مان را به یادمان می‌آورد. به‌عنوان یک شهروند جهانی، این جایزه را با فروتنی دریافت می‌کنم و در کنار هنرمندانی می‌ایستم که با موسیقی‌شان در پی گسترش یگانگی بین انسان‌ها هستند.»

رامین صدیقی: کلهر به ما یاد داد به آنچه اعتقاد داریم عمل کنیم
رامین صدیقی مدیر انتشارات هرمس و دارنده جایزه وومکس در سال ۲۰۱۵ است که از میان تهیه‌کنندگان بیش از ۱۳۰ کشور جایزه تهیه‌کننده برتر موسیقی را دریافت کرد. صدیقی در این باره می‌گوید: «اکسپوی جهانی وومکس بزرگترین همایش موسیقی فعلی دنیا در حوزه غیرپاپ است که بیشتر متمرکز بر موسیقی ملل بوده و به حوزه موسیقی اقوام و سنتی کشور‌های مختلف می‌پردازد.
جایزه وومکس هرسال به هنرمند، ناشر و تهیه‌کننده برگزیده تعلق می‌گیرد. درهمایش وومکس امسال، آقای کیهان کلهر به‌عنوان هنرمند برگزیده این افتخار بزرگ را برای کشور ما و بویژه جامعه هنری به ارمغان خواهند آورد و به خود می‌بالیم.»

صدیقی در توضیح اهمیت کار کلهر می‌گوید: «کیهان کلهر این هنرمند بزرگ به ما یاد داد تا به آنچه که اعتقاد داریم به‌دور از حواشی و اتفاقات پیرامون‌مان عمل کنیم که این الگو و سرمشقی بزرگ برای همه ماست.
رویه عمومی رسانه‌های دنیا در انتشار اخبار و ارائه اطلاعات به مردم بیشتر بر این تمرکز دارد که مردم را دچار دلهره و اضطراب کنند و خبر خوب کمتر دیده و شنیده می‌شود حتی در سطح بین‌المللی و همیشه از اتفاقات تلخ یاد می‌کنیم و در کنار فشار سیاست‌های بین‌المللی بر بسیاری از رسانه‌ها می‌بینیم که جهت‌گیری‌های یکسویه نسبت به خیلی از فرهنگ‌ها و اقوام انجام می‌شود و حاصل آن این است که بسیاری از شهروندان روی کره زمین اطلاعات یا درک درست از اقوام پیرامون سراسر دنیا ندارند و متأسفانه این خود نوعی گمراه کردن از طریق اطلاع‌پراکنی است.
حضور هنرمندان در عرصه‌های بین‌المللی نه فقط در کسب جایزه بلکه می‌تواند تصویر واقعی‌تری از جامعه خود نشان بدهند و به نظر من مهم‌ترین ابزار برای دیپلماسی فرهنگی در دنیا است تا خط بطلانی بر تمامی جریانات فعلی که بسیاری از آن‌ها مغرضانه یا یکسویه بوده باشد.»

خلعتبری: باید از میراث کلهر حمایت شود
فردین خلعتبری موسیقیدان و آهنگساز نیز درباره اهمیت جایزه کیهان کلهر می‌گوید: «اتفاقات خوب زمانی رخ می‌دهند که مابین توجهات اقتصادی به موسیقی، نگاه عمومی‌تری هم به موسیقی وجود داشته باشد و دریافت چنین جایزه‌هایی توجهات را عمومی‌تر می‌کند هر چند که ممکن است به لحاظ فنی اتفاق جدیدی نیفتاده باشد و این اتفاق در ادامه مسیری باشد که هنرمند رفته است و هنر خود را به جایی رسانده است که مورد توجه قرار بگیرد.»

خلعتبری ادامه می‌دهد: «بی‌تردید وقوع چنین رخداد‌های مهم فرهنگی و هنری در نگاه ما و دیگران تأثیر بسیاری دارد و باعث می‌شود که نگاه دیگر هنرمندان نیز مورد توجه قرار بگیرد، منتهی الگو‌برداری از این مسیر‌ها و حرکت‌ها مهم است و جوان‌تر‌ها باید از این مسیر‌ها آگاهی بیشتر پیدا کنند و تلاش کنند جریان‌های فرهنگی که مطمئناً محکم‌ترین و اصولی‌ترین جریان ارتباط بین‌المللی است قوی‌تر شود و وقوع چنین رخداد‌هایی همان دیپلماسی فرهنگی است و نگاه افراد را به هنرمندان ایرانی تغییر می‌دهد.»

خلعتبری در پاسخ به این پرسش که در برابر کسب چنین افتخاراتی چه وظیفه‌ای بر عهده ماست، می‌گوید: «باید از حرکت آقای کلهر از درون متشکر باشیم و مسئولان فرهنگی موظف هستند که در مقابل این اتفاقات مهم بی‌تفاوت ننشینند و تنها به‌عنوان ناظر نباشند. البته منظور حمایت مالی نیست.‌

می‌توانند حمایت معنوی داشته باشند و پاسداشت چنین اتفاقات بزرگی کمک می‌کند که کیهان کلهر با دلگرمی بیشتری به کار خود ادامه بدهد و خودش را هر روز متحول‌تر نشان دهد و جامعه ایرانی و همچنین جامعه جهانی در حوزه موسیقی را بیشتر در معرض ملاطفت‌های هنری خود قرار بدهد. امیدوارم روزگار به گونه‌ای باشد که بازهم شاهد موفقیت‌های او باشیم و از موفقیت‌های یک هموطن لذت ببریم.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید