چه کسی سر جفری اپستین، میلیاردر آمریکایی را زیر آب کرد؟!

چه کسی سر جفری اپستین، میلیاردر آمریکایی را زیر آب کرد؟!

همین واقعیت کافی بود تا توییتر به میدان نبرد و صف‌آرایی سیاسی بین لیبرال‌ها و محافظه‌کاران بدل شود؛ کارزاری که لیبرال‌ها ترامپ را قاتل اپستین معرفی می‌کردند و محافظه‌کاران نیز با هشتگ «خانواده مجرم کلینتون» او را عامل قتل وی در زندان معرفی می‌کنند.

کد خبر : ۷۲۱۸۷
بازدید : ۱۱۱۹۶
چه کسی سر جفری اپستین را زیر آب کرد؟!
روز شنبه جسد جفری اپستین در سلولش پیدا شد؛ میلیاردر جنجالی آمریکایی که به اتهام قاچاق برده‌های جنسی درحال گذراندن دوران محکومیتش بود. اما امری که حساسیت‌ها را به این فرد افزایش می‌دهد، رابطه دوستانه او با دو تن از روسای‌جمهوری آمریکا بوده است: بیل کلینتون و دونالد ترامپ.
همین واقعیت کافی بود تا توییتر به میدان نبرد و صف‌آرایی سیاسی بین لیبرال‌ها و محافظه‌کاران بدل شود؛ کارزاری که لیبرال‌ها ترامپ را قاتل اپستین معرفی می‌کردند و محافظه‌کاران نیز با هشتگ «خانواده مجرم کلینتون» او را عامل قتل وی در زندان معرفی می‌کنند. به‌نظر می‌رسد تئوری توطئه این‌روز‌ها به مدلی محبوب در اذهان عمومی آمریکا بدل شده است. حالتی که بسیاری ترامپ را رهبر و مروج آن در میان شهروندان می‌دانند.
اما نکته مهمی که رسانه‌های آمریکایی جریان غالب به‌طور ناخواسته بر آن صحه می‌گذارند، فضای به‌شدت دوقطبی است که نه‌تن‌ها در میان عامه مردم بلکه در بین نخبگان، مفسران و رجال سیاسی این کشور نیز به وضوح قابل مشاهده است.

جسد جفری اپستین، میلیاردر معروف آمریکایی که به جرم تجارت برده جنسی و پس از توافق با مراجع قضایی فلوریدا به ۱۳ ماه حبس محکوم شد، روز شنبه در سلولش پیدا شد. فردی که زمانی با دو رئیس‌جمهوری آمریکا (بیل کلینتون و دونالد ترامپ) دوستی نزدیکی داشت. ترامپ در واکنش به این خبر توییت بی‌اساس یک کمدین محافظه‌کار را مبنی بر مشارکت احتمالی کلینتون در ماجرای قتل اپستین بازنشر داد.

بتو اوروکه، نماینده پیشین تگزاس در مجلس نمایندگان و یکی از نامزد‌های ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها در این‌باره به سی‌ان‌ان گفت: «این مساله یکی دیگر از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری ما از موضع اعتماد عمومی برای حمله به رقبای سیاسی خود با تمسک به تئوری‌های توطئه بهره می‌گیرد.»
اوروکه می‌گوید ترامپ در تلاش است تا با چنین فرافکنی‌هایی تمرکز افکار عمومی را از دو سانحه مرگبار تیر‌اندازی هفته گذشته در تگزاس و اوهایو منحرف کند چراکه این حوادث موجب جدی‌تر شدن خواسته‌ها برای محدودیت فروش سلاح و نقد سیاست‌های ضدمهاجرتی ترامپ شده است.
سناتور کوری بوکر نیز بازنشر این توییت توسط ترامپ را در ادامه بی‌پروایی‌های او توصیف می‌کند. این سناتور نیوجرسی به سی‌ان‌ان می‌گوید: «او (ترامپ) نه‌تن‌ها خوراک لازم را برای تئوری‌های توطئه فراهم می‌سازد، بلکه خشم مردم را علیه نژاد‌های دیگر ساکن در آمریکا افزایش می‌دهد.»

یک منبع آگاه به رویترز اطلاع داد که خودکشی اپستین منتفی شده است. اکنون نیز «اف‌بی‌آی» و بازپرس کل وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات خود را در مورد پرونده مرگ او آغاز کرده‌اند. اپستین درحالی بیهوش بر کف سلولش افتاده بود که آثاری روی گردن او وجود داشته است. ویلیام بار، دادستان کل آمریکا نیز گفت که از شنیدن خبر خودکشی اپستین آن‌هم در زندان فدرال غافلگیر شده است.
وی تصریح می‌کند که مرگ اپستین پرسش‌های جدی را مطرح می‌سازد که باید به آن‌ها پاسخ مناسبی داده شوند. الکساندریا کورتز، نماینده دموکرات کنگره و از زنان فعال ترقی‌خواه در صفحه توییتر خود نوشت: «ما به پاسخ‌های متعددی نیاز داریم.» کلیان کانوی، مشاور ارشد کاخ‌سفید نیز تاکید دارد که تحقیقات در رابطه با زوایای مرگ اپستین باید تداوم یابد.
او به فاکس نیوز گفت: «جفری اپستین در طی سال‌ها اقدامات بسیار قبیحی انجام داده است و بنابراین حداقل در این زمینه باید تحقیقات ادامه یابد.» بیش از یک دهه پیش، او در فلوریدا به اتهام اشاعه فاحشگی و برده‌داری جنسی به دادگاه احضار شد، اما در توافقی با قاضی دادگاه در ازای پذیرش اتهام خود، تنها به ۱۳ ماه حبس محکوم شد.
حکمی مناقشه برانگیز که بسیاری با آن مخالفت کرده‌اند. در ماه جولای دادستان‌های نیویورک او را به سو‌ءاستفاده جنسی از دخترانی که به سن قانونی نرسیده‌اند متهم کرده بودند، اما اپستین خود در دفاعیاتش خود را بی‌گناه اعلام کرد.

توییتی که ترامپ آن را در روز شنبه بازنشر داد مربوط به تیرنس ویلیامز، کمدین محافظه‌کار آمریکایی است که مدعی شده بود «اپستین اطلاعاتی در مورد بیل کلینتون داشت و اکنون او مرده است.» در مقابل آنجل اورنا، سخنگوی کلینتون نیز در واکنش به این اقدام ترامپ به او تاخت. وی گفت: «مسخره و البته دروغ و ترامپ خود این را می‌داند.
آیا او اکنون لایق آن نیست تا متمم بیست و پنجم درباره‌اش اجرا شود؟» متمم بیست و پنجم به روندی قانونی اشاره دارد که برای جایگزینی رئیس‌جمهوری به‌دلیل عدم کفایت اشاره دارد. رویترز اشاره می‌کند که دونالد ترامپ ید طولایی در به‌کارگیری تئوری توطئه علیه رقبای سیاسی خود دارد.
حتی پیش از آنکه وارد رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ شود، او در رابطه با اینکه آیا باراک اوباما در آمریکا متولد شده باشد به ایجاد تردید پرداخت و این روند حتی پس از آنکه اوباما مدرک تولد خود در آمریکا را منتشر ساخت نیز ادامه یافت.
در جریان رقابت‌های درون حزبی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۶، ترامپ حتی به تد کروز، هم‌حزبی خود نیز رحم نکرد و تئوری مشارکت پدر او را در ترور جان اف. کندی، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا مطرح کرد؛ ادعایی که کروز آن را دروغی تمام‌عیار دانست.

نشریه آتلانتیک نیز در گزارشی به بررسی واکنش‌های اذهان عمومی نسبت به این خبر پرداخت و نوشت: تنها با گذشت چند ساعت از انتشار خبر مرگ اپستین، هشتگ «قتل اپستین» به یکی از ترند‌های اصلی در توییتر بدل شد. لیبرال‌ها با استفاده از هشتگ «رفیق ترامپ» این احتمال را مطرح کردند که ترامپ سر دوست خود را زیر آب کرده است، از سوی دیگر هشتگ محبوب محافظه‌کاران نیز «خانواده مجرم کلینتون» بود و این‌گونه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را به طرح‌ریزی قتل اپستین متهم کردند.
در ادامه، اما ترامپ نیز خود بر این موج سوار شد و با بازنشر فیلمی که ادعا می‌کرد اپستین به‌دلیل دارا بودن اطلاعات در مورد کلینتون به قتل رسیده است بر آتش این جنگ توییتری دامن زد.

اما کار به همین‌جا ختم نشد و علاوه‌بر مخاطبان عام توییتر، مفسران، چهره‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران نیز وارد این کشمکش شدند و هریک ادعایی را مطرح کردند، ادعا‌هایی که در نهایت هیچ‌یک بر پایه مستحکم و مستدل بنا نشده‌اند. حتی ویلیام بار، دادستان کل آمریکا نیز از ترکش‌های این جنگ مجازی بی‌نصیب نمانده است. آن رید، مجری شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در برنامه زنده گفت: «زندانی که جسد اپستین در آن پیدا شد تحت نظارت وزارت دادگستری قرار دارد. اصلا مشخص نیست که اینجا چه خبر است!»

کلیر مک‌کاسکل، سناتور دموکرات پیشین میزوری نیز در توییتی نوشت: «مشخص نیست فردی که خودکشی او به‌شدت محتمل بوده است و تحت نظارت‌های فدرال قرار داشت چنین اقدامی نکند، خود را بدون هرگونه دخالت ماموران زندان حلق‌آویز می‌کند؟ غیرممکن است.»
در طول این مدت، دادستانی کل آمریکا ازسوی هر دو حزب این کشور تحت فشار قرار دارد تا هرچه سریع‌تر زوایای پنهان قتل اپستین مشخص شوند. البته مشخص نیست که چه ابعادی از ماجرا طی هفته‌ها و ماه‌های آتی هویدا شود، برخی از ناظران هرگز از این پاسخ‌ها قانع نخواهند شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید