"ابولا" درمان می‌شود؟

"ابولا" درمان می‌شود؟

این نتیجه بدان معنی است که دیگر نخواهیم گفت: ابولا غیرقابل درمان است. این کشف به نجات زندگی هزاران تن کمک خواهد کرد.

کد خبر : ۷۲۲۵۱
بازدید : ۹۵۷۹
واکسن
خانواده‌ای در شهر بوتیمبو در حال تدفین یکی از بستگان شان که در اثر بیماری ابولا درگذشته است. این شهر در کنگو بیشترین میزان قربانیان ویروس ابولا را داشته است
به دنبال نتایج یک آزمون کلینیکی در کنگو مبنی بر نرخ مداوای ۹۰ درصدی بیماران به کمک دو داروی آزمایشی، دانشمندان یک قدم به درمان ویروس مرگبار ابولا نزدیک‌تر شدند.

این دو داروی آزمایشی -- یکی ترکیبی از پادتن به نام REGN-EB۳ تهیه شده توسط شرکت رگنرون (Regeneron) و دیگری پادتن منوکلونالی به نام mAb۱۱۴-- اکنون برای استفاده تمام بیمارانی که در شیوع مسری آن در جمهوری خلق کنگو به ابولا مبتلا گشته‌اند، قابل دسترسی خواهد بود.

پس از آزمون چهار روش بالقوه مداوای بیماران مبتلا در دومین موج بزرگ شیوع ابولا در تاریخ که اکنون وارد دومین سال خود در کنگو می‌شود، «انستیتوی ملی حساسیت و بیماری‌های مسری ایالات متحده» اظهار داشت این دارو‌ها «آشکارا» نتایج بهتری نسبت به دارو‌های پیشین دارند.

انتونی فوچی، یکی از محققان ارشد در این آزمون گفت: این دو دارو نرخ تاثیر بسیار بهتری نسبت به دو داروی قبلی-- زی‌مپ (ZMapp) ساخته شده توسط مپ بایوفارماسوتیکال (Mapp Biopharmaceutical) و رمدسیویر (Remdesivir) ساخته گیلیاد ساینسس (Gilead Sciences) -- تحت آزمایش دارند و اکنون آن دو داروی سابق کنار گذاشته خواهند شد.

این سازمان گفت: در طول آزمون ها، ۴۹ درصد بیماران تحت مداوا با زی‌مپ و ۵۳ درصد بیماران تحت مداوا با رمدسیویر جان خود را از دست دادند. در مقابل، این آمار برای بیماران تحت مداوا با REGN-EB۳،۲۹ درصد و برای mAb۱۱۴،۳۴ درصد بوده است.

ژان ژاسکوئز مویمبی، دبیرکل «سازمان ملی مطالعات بیو-پزشکی کنگو» که از دیگر مدیران این آزمون است، به خبرنگاران گفت: «این نتیجه بدان معنی است که دیگر نخواهیم گفت: ابولا غیرقابل درمان است. این کشف به نجات زندگی هزاران تن کمک خواهد کرد».

آنتونی فوچی، مدیر انستیتوی ملی حساسیت و بیماری‌های مسری ایالات متحده نیز گفت که این نتیجه «خبری بسیار خوب» برای مبارزه با ابولا است. این سازمان گفت: از بیمارانی که با سطوح پایین این ویروس در خون‌شان به بیمارستان آورده شده بودند، ۹۴ درصد آن‌هایی که REGN-EB۳ و ۸۹ درصد افرادی که mAb۱۱۴ دریافت کردند، از شر ابولا جان سالم به در بردند. در مقایسه، تنها دوسوم بیمارانی که رمدسیویر دریافت کردند و سه‌چهارم افرادی که زی‌مپ مصرف کردند، به زندگی ادامه دادند.

از اوت ۲۰۱۸ ابولا در حال شیوع در شرق کنگو است و طی آن تا کنون جان حداقل ۱۸۰۰ نفر گرفته است. تلاش‌ها برای مقابله با آن نیز به خاطر خشونت‌های شبه‌نظامیان و مقاومت بعضی مناطق از دریافت کمک خارجی با مانع روبه‌رو شده است.

شیوع گسترده ابولا بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در غرب آفریقا تبدیل به بزرگ‌ترین شیوع این بیماری در طول تاریخ شد و با رسیدن به کشور‌های گینه، لیبریا، و سیرالئون، جان بیش از ۱۱۳۰۰ نفر را ستاند.

آزمایشات کنگو که از ماه نوامبر سال گذشته آغاز شده است، توسط یک گروه تحقیقات بین‌المللی و مطابق با استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی اداره می‌شود.

مایک رایان، رئیس برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی می‌گوید یافته‌های این تحقیقات خیلی مثبت و دلگرم‌کننده است، ولی به هیچ‌وجه برای پایان دادن به این بیماری همه‌گیر کافی نخواهد بود. او به خبرنگاران گفت: «خبر امروز فوق‌العاده است. به ما ابزاری کارآمد برای مقابله با ابولا خواهد داد، ولی برای متوقف کردن کامل آن کافی نخواهد بود».

جرمی فرار، مدیر سازمان خیریه بهداشتی جهانی با نام ولکام تراست (Wellcome Trust) نیز یافته‌های موفقیت‌آمیز این آزمایشات را ستایش کرد و گفت: «بی‌شک موجب نجات زندگی افراد خواهد شد». او در بیانیه‌ای اظهار داشت: «هر چه بیشتر درباره این دارو‌ها بدانیم بیشتر موفق می‌شویم تا ابولا را از یک بیماری ترسناک به یک بیماری قابل درمان و قابل پیشگیری تبدیل کنیم. ما هیچ‌وقت قادر نخواهیم بود ابولا را برای همیشه از بین ببریم، ولی می‌توانیم از همه‌گیر شدن و گسترش آن در سطح ملی و محلی جلوگیری کنیم».

آقای فوچی گفت: اکنون حدود ۶۸۱ بیمار در چهار مرکز مداوای جداگانه در سطح کنگو در حال استفاده از دارو‌های تائید شده در این آزمون هستند. این آزمون قصد دارد در مجموع ۷۲۵ نفر تحت مداوا قرار دهد.

او گفت: تصمیم برای کنار گذاشتن دو داروی سابق بر اساس اطلاعات حدود ۵۰۰ بیمار بود که نشان داد «کسانی که دارو‌های جدید را دریافت می‌کنند شانس بیشتری نسبت به بیماران قبلی برای زنده ماندن دارند.»

این دو داروی امیدبخش از پادتن‌های ابولا ساخته شده و پروتیینی ساخته دستگاه ایمنی بدن هستند تا در برابر عفونت از آن محافظت کنند. REGN-EB۳ مخلوطی از سه پادتن مختلف ابولا است درحالی که mAb۱۱۴ تنها یک پادتن است و به دست دانشمندان انستیتوی ملی حساسیت و بیماری‌های مسری ایالات متحده ساخته شده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید