قیمت دلار راه کاهش پیش گرفت

قیمت دلار راه کاهش پیش گرفت

آخرین قیمت ثبت شده در معاملات عمده بازار سکه ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بود که ۲۰ هزار تومان کمتر از نرخ بسته شده روز یکشنبه بود.

کد خبر : ۷۲۳۲۹
بازدید : ۹۶۶۱
روند کاهشی قیمت دلار
در دومین روز هفته، دلار تغییر مسیر داد و راه کاهشی را در پیش گرفت. روز یکشنبه بازار ارز دو نیمه متفاوت را تجربه کرد؛ در نیمه اول قیمت به واسطه تحرکات معامله‌گران تا محدوده ۱۱ هزار و ۷۹۵ تومان بالا رفت، ولی از اواسط روز فروشنده‌ها در بازار دست بالا را به دست آوردند و توانستند قیمت را تا ابتدای سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی عقب ببرند.
قیمتی که ساعت ۴ بعدازظهر روز یکشنبه برای دلار به ثبت رسید، ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود که اختلافی ۴۰ تومانی با قیمت بسته شده روز شنبه داشت. سکه تمام بهار آزادی نیز دیروز نوسان قیمتی خاصی نداشت و در بازه محدود ۴ میلیون و ۱۷۰ تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تغییرات خود را به ثبت رساند.
آخرین قیمت ثبت شده در معاملات عمده بازار سکه ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بود که ۲۰ هزار تومان کمتر از نرخ بسته شده روز یکشنبه بود. البته قیمت سکه در حجم معاملات خرد در بازار بالاتر بود و بهای آن را در حدود ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین کرده بودند.

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز کاهش تغییرات قیمتی و خروج افزایشی‌ها از بازار شد، تعطیلی بازار هرات افغانستان بود. به گفته برخی از بازیگران ارزی، به واسطه سالروز استقلال افغانستان، بازار ارز این کشور تعطیل بود.
از آن سو برخی دیگر از معامله‌گران عنوان می‌کردند حجم معاملات درهم نیز در بازار پایین آمده بود و ارزش دلار در سلیمانیه عراق نیز با بازار داخلی اختلاف چندانی نداشت که زمینه‌ساز خروج ارز به سوی کشور‌های همسایه شود.
به باور بیشتر تحلیلگران ارزی، بازار ارز در روز‌های اخیر از سمت تقاضای نقدی (اسکناس) چندان تحریک نشده است و افراد زیادی به بازار ورود نکرده‌اند؛ در این میان، سه عامل می‌تواند جهت قیمتی دلار را به طور معنی‌داری تغییر دهند؛ اول تقاضای ارزی وارد‌کنندگان، دوم تقاضای ارزی سفته‌بازان و سوم فاصله گرفتن ارزش دلار و درهم در بازار‌های همسایه.

به نظر نمی‌رسد تقاضای واردکنندگان در روز‌های اخیر تغییرات محسوسی را به ثبت رسانده باشد، چرا که قیمت در سامانه نیما تغییر خاصی را به ثبت نرسانده است که توجه معامله‌گران نقدی بازار را به خود جلب کند. نوسانات قیمتی دلار در سه ماه اخیر نیز پایین آمده و قیمت این ارز در یک مسیر ممتد کاهشی حرکت کرده است.
حتی در یک ماه اخیر دامنه نوسانات به اندازه‌ای پایین آمده است که قیمت به سختی توان عبور از سطح ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را داشته است و از آن سو تمایلی برای کاهش به زیر ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان از خود نشان نداده است. در ۱۰ روز اخیر حتی دامنه نوسانات به زیر مرز ۱۲ هزار تومانی محدود شده است.
در مجموع این کاهش نوسان موجب می‌شود که معامله‌گران بزرگ تمایلی برای ورود به بازار ارز نداشته باشند و ترجیح بدهند نقدینگی خود را در بازار‌های دیگر که تصور می‌کنند ریسک کمتر یا احتمال سود بیشتری دارند، سرمایه‌گذاری کنند.
در واقع، می‌توان گفت: دلاری که با افزایش تقاضای نقدی مواجه نیست، از سوی تقاضای واردکنندگان و سفته‌بازان نیز تحت فشار قرار نگرفته است. در چنین شرایطی امید نوسان‌گیران به بازار‌های همسایه معطوف می‌شود و آن‌ها امیدوار می‌شوند که از طریق تغییرات قیمتی در این بازارها، قیمت دلار و سکه نیز در بازار داخلی دچار تغییراتی هماهنگ شود.
با این حال، در یک هفته اخیر بازار کشور‌های همسایه به دلیل تعطیلات عید قربان باز نبوده است و بازار هرات نیز به واسطه تعطیلی ملی استقلال این کشور تعطیل بوده است.

پس می‌توان گفت: عامل نوسان خاصی در روز‌های اخیر وجود نداشته است که بتواند قیمت دلار را به سوی کانال‌های بالاتر هدایت کند. با این حال، بازارساز نیز تمایل زیادی از خود نشان نداده است که قیمت را با قدرت به کانال‌های پایین‌تر هدایت کند. اقدامی که به نظر می‌رسد به درستی صورت گرفته است و نشان از آینده‌نگری بازارساز دارد.
اگر در شرایط فعلی بازارساز اقدام به نزول بیش از اندازه قیمت‌ها کند، ممکن است با حملات سفته‌بازی مواجه و قیمت به یکباره دچار نوسانات شود. این در حالی است که بازارساز می‌تواند با کاهش دامنه نوسانات، خود به خود نوسان گیران را خسته کند و زمینه‌ساز خروج آن‌ها از بازار شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید