مجازات مقصران سقوط اتوبوس دانشجویان

مجازات مقصران سقوط اتوبوس دانشجویان

ما به این حکم اعتراض می‌کنیم و امیدواریم در نهایت حکمی صادر شود که ذره‌ای از داغ سنگینی را که بر دلمان مانده تسکین دهد.

کد خبر : ۷۲۳۴۹
بازدید : ۱۳۳۸۳
حبس و دیه مجازات مقصران مرگ دانشجویان
مقصران حادثه سقوط مرگبار اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات با حکم دادگاه به حبس، پرداخت دیه و محرومیت از قرارداد‌های دولتی محکوم شدند.
این حکم صبح دوشنبه از سوی قاضی عالیشاه ریاست شعبه ۱۰۵۷ دادگاه ویژه کارکنان دولت صادر شد. وکیل شاکی‌های پرونده در این باره گفت: براساس این رأی؛ «رضا مسعودی»، رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به خاطر اقدام نکردن مؤثر در اجرای قرارداد و استفاده نکردن از امکان فسخ یکطرفه آن با توجه به شرایط نابسامان سرویس دانشجویان و سکوت در برابر قصور شرکت پیمانکاری و تبعیض سرویس دهی حمل و نقل کارکنان و دانشجویان به‌دلیل شرایط خاص و مدت کوتاه مدیریتی اش در دانشگاه علوم و تحقیقات پیش از حادثه، به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

حسام نواب صفوی درادامه افزود: پیمانکار و مدیر ۳۵ ساله شرکت «مهران گشت» نیز به‌دلیل بی‌مبالاتی و نداشتن نظارت مستمر بر اتوبوس‌ها و رانندگان به سه سال حبس تعزیری با احتساب مدت بازداشت و شرکت مهران گشت سبلان به‌عنوان متولی تأمین سرویس دانشجویان و کارکنان به منع فعالیت در حوزه حمل‌ونقل مراکز عمومی، دولتی، نظامی، دانشگاهی و آموزشی محکوم شد.
در این پرونده همچنین دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات به محرومیت ۵ ساله از انعقاد قرارداد مستقل حمل و نقل و متعاقب آن، تنظیم هر نوع قرارداد در این باره با نظارت و تأیید نماینده‌ای از دادستان کل کشور و واحد حمل و نقل شهرداری تهران برای رعایت صرفه و صلاح دانشجویان محکوم شدند. هر یک از متهمان براساس میزان قصور تعیین شده ملزم به پرداخت دیه متوفیان نیز هستند.

البته لازم به یادآوری است که رأی صادره بدوی است و در فرصت تعیین شده به آن اعتراض خواهیم کرد.
پدر «علی حسین زاده»، یکی از دانشجویان جانباخته در این حادثه به نمایندگی از خانواده‌های قربانیان گفت: ما از این حکم راضی نیستیم. مسئولان دانشگاه با بی‌مسئولیتی باعث مرگ فرزندان ما شدند و باید با حکم سنگین تری تاوان این اشتباه را بدهند.
ما به این حکم اعتراض می‌کنیم و امیدواریم در نهایت حکمی صادر شود که ذره‌ای از داغ سنگینی را که بر دلمان مانده تسکین دهد.

سیدحسین طباطبایی رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد نیز با اشاره به اینکه رأی صادره قطعی نیست و دانشگاه آزاد نسبت به آن اعتراض خواهد کرد، گفت: در زمان حادثه فقط ۲ ماه از آمدن دکتر مسعودی به واحد علوم و تحقیقات می‌گذشت. ایشان هیچ نقشی در انعقاد قرارداد با پیمانکار نداشته و حتی برای لغو قرارداد همه تلاش خود را کرده بود.

اتوبوس دانشگاه آزاد روز ۴ دی سال گذشته در حالی که ۳۸ سرنشین داشت در جاده پرشیب داخلی دانشگاه از مسیر منحرف و واژگون شد. در این حادثه هولناک، علاوه بر راننده، ۶ مرد و ۳ زن جان باختند و ۲۸ نفر نیز مجروح شدند.

در این پرونده راننده، رئیس دانشگاه، دانشگاه، پیمانکار و شرکت پیمانکاری متهم و هر یک به میزان برابر ۳۳/۳۳ درصد در بروز این فاجعه مقصر شناخته شدند و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه رفت و در دو جلسه رسیدگی شد.

قاضی با توجه به مرگ راننده در این حادثه دستور منع تعقیب پرونده او را صادر کرد، اما برای دیگر مسببان در شرایطی که خانواده‌های داغدار خواستار اشد مجازات آن‌ها بودند، حکم صادر شد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید