نقش انسان در انقراض خرس غار

نقش انسان در انقراض خرس غار

در نهایت فشار‌های دیگری مثل شروع عصر یخ و کاهش منابع غذایی نابودی کامل این گونه را رقم زد. خرس غار نهایتا ۲۴ هزار سال پیش منقرض شد.

کد خبر : ۷۲۳۶۱
بازدید : ۱۰۹۲۷
انسان نقش پررنگی در انقراض خرس غار داشته است
دانشمندان می‌گویند ورود ۴۰ هزار سال پیش اجداد انسان به اروپا با شروع روند نابودی خرس غار همراه بوده است. شواهد تازه حاکیست که انسان این خرس را با شکار از سکونتگاهش راند که این گونه را به سوی انقراض برد.

در نهایت فشار‌های دیگری مثل شروع عصر یخ و کاهش منابع غذایی نابودی کامل این گونه را رقم زد. خرس غار نهایتا ۲۴ هزار سال پیش منقرض شد.

پروفسور ورنا شونمان از دانشگاه زوریخ که این مطالعه را هدایت کرده گفت: "ما از ۴۰ هزار سال قبل به این طرف شاهد افت چشمگیر جمعیت خرس غار هستیم، که مصادف با ورود انسان مدرن - از نظر آناتومی - به اروپا بود. "

"این روشن‌ترین شاهدی است که ما تاکنون از نقش احتمالی انسان در انقراض خرس غار پیدا کرده ایم. "

خرس غار که عمدتا از گیاهان تغذیه می‌کرد از نوعی بود که در آسیا و اروپا می‌زیست. این خرس دارای جد مشترکی با خرس قهوه‌ای امروزی بود. فسیل‌های این گونه معمولا در غار‌ها پیدا می‌شود که نشانگر استفاده از غار به عنوان یک سکونتگاه است.

انسان نقش پررنگی در انقراض خرس غار داشته است
جمجمه خرس غار در موزه تاریخ طبیعی بلگراد، صربستان

شواهد
پژوهشگران دی‌ان‌ای میتوکندریایی استخراج شده از نمونه استخوان‌های کشف شده در سوئیس، لهستان، فرانسه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و صربستان را تحلیل کردند.

آن‌ها توانستند نقشه‌ای از محل زندگی این خرس‌ها و تنوع آن‌ها در دوره‌ای که شمار پستانداران بزرگ جثه زمین زیاد بود تهیه کنند. به نظر می‌رسد جمعیت این خرس‌ها متنوع‌تر از حد تصور بوده؛ جمعیتی که تا حدود ۴۰ هزار سال پیش نسبتا پایدار بود.

این یافته‌ها موید این برداشت است که انسان نقشی عمده در راندن خرس غار به لبه پرتگاه انقراض بازی کرده بود.

انقراض خرس غار موضوع بحث‌های زیادی بوده: اینکه نقش انسان در این پدیده پررنگ‌تر بوده، نقش سایر عوامل زیست محیطی یا ترکیبی از این دو.

تازه‌ترین مطالعه که در نشریه "گزارش‌های علمی" چاپ شده شناخت عمیق تری از این موضوع به دست می‌دهد، اما بعید است سخن آخر در این مورد باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید