واکنش هنرمندان به سگ‌کشی

واکنش هنرمندان به سگ‌کشی

از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماری‌های خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پیگیری لازم برای تکرارنشدن آن به جدیت دنبال شود.

کد خبر : ۷۲۳۶۹
بازدید : ۱۱۴۸۴
واکنش هنرمندان به سگ‌کشی
صدرا محقق | سگ‌کشی‌های سلسله‌وار شهرداری‌ها به تهران رسید و واکنش‌های بسیاری را به دنبال آورد؛ از تجمع اعتراضی جلوی شهرداری و اظهارات شهردار و اعضای شورای شهر تا بیانیه هنرمندان در محکومیت شدید این اقدام.
چنین حجمی از واکنش البته طبیعی هم بود، چراکه بر اساس فیلم منتشرشده از ماجرا، شیوه کشتار سگ‌ها به شیوه‌ای تلخ و تأثربرانگیز دردناک بود و بی‌رحمانه. این‌بار هم مثل اتفاقی که چندسال پیش در شیراز فیلمش منتشر شد و آن‌موقع هم واکنش و اعتراض خیلی‌ها را در پی داشت، پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری، سگ‌ها را با تزریق سم (در شیراز گفته شد با اسید) کشتار می‌کرد.

فیلم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، همان‌طور که انتظار می‌رفت، داد اعتراض خیلی‌ها را درآورد. البته این اولین‌بار نیست که حامیان حقوق حیوانات نسبت به سگ‌کشی یا آزار و اذیت دیگر جانوران چنین به تندی اعتراض می‌کنند. پیش از این هم حامیان حقوق حیوانات تجمعاتی اعتراضی دراین‌باره را جلوی ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ترتیب دادند. این‌بار البته این سازمان تا این لحظه هیچ واکنشی به این ماجرا نشان نداده است.

بااین‌حال دوستداران و حامیان حقوق حیوانات، از شهروندان تا هنرمندان، جای خالی را با تجمع و نوشته‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و بیانیه‌های اعتراضی پر کردند و اجازه ندادند این ماجرا در سکوت ادامه پیدا کند؛ اعتراضاتی که واکنش و پاسخ مسئولان مدیریت شهری را هم در پی داشت.

اول از همه خود پیروز حناچی، شهردار تهران، دراین‌باره توضیحاتی را ارائه داد و در صفحه توییترش در دو توییت این‌طور نوشت: «ضمن احترام به نگرانی دلسوزان حقوق حیوانات، بر اساس مبانی انسانی و دینی، احترام به همه مخلوقات خدا و توأمان توجه به بهداشت و امنیت شهروندان را از وظایف مجموعه شهرداری می‌دانم. از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماری‌های خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پیگیری لازم برای تکرارنشدن آن به جدیت دنبال شود».

علاوه‌بر او رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز در اظهاراتی دراین‌باره گفت: «مستندات متعددی، از جمله تحقیقات نهاد‌های ناظر، اعتراف افراد خاطی مؤید سگ‌کشی بی‌رحمانه در سال ۹۶ است که در فضای مجازی منتشر شده. به دلیل همین سابقه منفی بزرگ، پیمانکار پس از احراز ارتکاب خطا روز گذشته خلع ید شد. در شهرداری نیز به دلیل وجود مجموعه‌های متعدد و وسعت ساختار، احتمال وقوع اهمال در وظایف قانونی وجود دارد، اما با متخلفان و مسئولان اجرائی برخورد قاطع و صریح می‌شود».

البته مدیر روابط‌عمومی شهرداری در حالی تصاویر سگ‌کشی اخیر را مربوط به دو سال پیش دانسته که تعدادی از اعضای شورای شهر نظراتی متفاوت دراین‌باره داده‌اند.

از جمله حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، در همین رابطه در توییترش چنین چیزی نوشت: «متأسفانه کشتار فجیع سگ‌های خیابانگرد صحت دارد... در بازدید شب گذشته‌ام از محوطه، شاهد حضور خودروی حامل لاشه سگ‌ها در محل بودم!».

علاوه‌بر او، آرش حسینی‌میلانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز این‌طور نوشت: «متأسفانه خبر تزریق و کشتار سگ‌ها صحت دارد و توسط یکی از پیمانکاران شهرداری انجام شده است و با مقصران این حادثه برخورد سازمانی خواهد شد. برای برخورد قضایی با عاملین سگ‌کشی در حال جمع‌آوری مستندات هستیم تا به شکل مؤثر ترتیب‌اثر داده شود».

بر اساس اطلاعات منتشرشده در سایت‌های خبری، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران قراردادی به مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با شرکت «الف» منعقد کرده بود که موضوع آن «فعالیت‌های کلینیکی و نگهداری نقاهتگاه سگ‌های غیرمفید مراکز آرادکوه» بود و اعلام شد قرارداد شهرداری با پیمانکار متخلف از تاریخ ۱۰ تیر ۹۷ آغاز شده است.

میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، همچنین در مصاحبه‌ای با باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: «اگرچه گفته می‌شود که این فیلم متعلق به سال ۹۶ است، اما مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد سگ‌کشی به اشکال مختلف همچنان ادامه داشته و پیمانکار مرتکب این تخلف شده است.
البته ممکن است سگ‌کشی فعلی مانند آنچه در فیلم نشان داده می‌شود از طریق تزریق اسید نباشد، اما از آنجایی که افراد موثقی به من مستنداتی ارائه داده‌اند که همچنان اقدام به سگ‌کشی می‌شود، بنابراین اصل موضوع سگ‌کشی از نظر من صحت دارد».
او همچنین گفت: «مبنای ما در حادثه سگ‌کشی تنها فیلم انتشاریافته در روز‌های اخیر نیست، بر اساس مستنداتی که به کمیته محیط زیست شورا رسیده، در چند ماه اخیر هم سگ‌کشی انجام شده است».

روز دوشنبه همچنین تجمعی اعتراضی در واکنش به همین ماجرا جلوی شهرداری برگزار شد که به برخورد با تعدادی از تجمع‌کنندگان و بازداشت آن‌ها منجر شد.

برخی از معترضان دست‌کم تا دیروز سه‌شنبه در بازداشت بودند و اعلام شد برای آزادی آن‌ها وثیقه تعیین شده است. مدیر روابط‌عمومی شهرداری نیز دراین‌باره به ایلنا گفته است: «شهرداری تهران از طریق استانداری پیگیر آزادی بازداشت‌شدگان است».

از جمله دیگر واکنش‌های منتشرشده به ماجرای دامنه‌دار سگ‌کشی، اعتراض هنرمندان به این ماجرا بود. اسامی هنرمندانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند به شرح زیر است:
نرگس آبیار، نسیم آریا، پریناز ایزدیار، مرضیه برومند، سیروس ابراهیم زاده، شهرام اسدزاده، شیوا ابراهیمی، فرهاد آئیش، هادی آفریده، علی بی‌غم، پانته آ. پناهی ها، هومن برق نورد، نیوشا توکلیان (عکاس) رؤیا تیموریان، رضا پاپی، حسین پاکدل، کمال تبریزی، هانیه توسلی، امیر جعفری، بزرگمهر حسین پور، آرام جعفری، میترا حجار، کتایون جهانگیری، کتایون ریاحی، پوریا رحیمیان، فهیمه رحیمی، ریما رامین‌فر، مسعود رایگان، عاطفه رضوی، شروین رفیعیان، بهرام رادان، سحر دولتشاهی، سید‌علی صالحی، سید مهدی طباطبایی، خسرو شهراز، هوتن شکیبا، نگین صدق گویا، پریسا شمس، علی صالح‌علا، پرستو صالحی، ساناز سماواتی، مائده طهماسبی، بهزاد فراهانی، شبنم فرشادجو، مارال فرجاد، مونا فرجاد، رضا عطاران، امیر غفارمنش، نادر فلاح، ناهید کبیری، مرجانه گلچین، احسان کرمی، رضا کیانیان، محمدعلی کشاورز، سیمین معتمد آریا، شمس لنگرودی، نرگس محمدی، نازنین مهیمنی، آرش نوذری، رامین ناصر نصیر، نوید محمدزاده، خسرو معصومی، سحر ولدبیگی، افشین هاشمی و آناهیتا همتی.

این هنرمندان با صدور بیانیه‌ای اعتراض شدید خود به این موضوع را مطرح کردند. متن کامل این بیانیه به این شرح است:
اخبار حیوان‌آزاری در مجموعه شهرداری‌ها و زیر نظر مسئولان مربوطه، برای هیچ‌کدام ما تازگی ندارد؛ اما امروز لازم دانستیم یادآور شویم که ما هنرمندان حامی محیط زیست و حقوق حیوانات، هرگونه جنایتی علیه حیوانات که منجر به آزردگی اذهان عمومی می‌شود را شدیدا محکوم می‌کنیم.
ما سنگسار توله خرس بی‌گناه سوادکوه، مرگ پلنگ ارزشمند ایرانی -کاوه- را که بر اثر بی‌مبالاتی مسئولین سازمان محیط زیست رخ داده و هر بی‌مبالاتی و بی‌توجهی دیگری که به ما و تنوع زیستی سرزمین ما لطمه میزند را عمیقا محکوم کرده و اعلام می‌کنیم که ما عاشق آب و خاک سرزمینمان هستیم و می‌خواهیم که تمامی هم‌وطنانمان در آرامش، شادمانی و امنیت زندگی کنند.
هم‌وطنان ما تنها انسان‌ها نیستند هر گیاه و هر غزال، هر پرنده مهاجری که از سفری طولانی به این خاک بازمی‌گردد، هم‌وطن ماست. آب و خاک این سرزمین متعلق به همه ماست و همه ما باید برای حفظ و بهترشدن آن تلاش کنیم.

امروز شاهدیم چگونه بعضی با کهنه‌جلوه‌دادن این موضوع در تلاش‌اند که آن را بی‌اهمیت انگارند، اما جنایت کهنه نمی‌شود و فراموش نیز هم. حقیقت آن است که هر روز شاهد گسترش خشونت هستیم، تکرار مکرر آزار حیوانات در نبود اراده مقابله با آن.

سردمدار این خشونت شهرداری‌ها هستند، با نمایش خشونت در باغ وحش‌ها، باغ‌های پرندگان و مراکز نگهداری سگ‌های بی‌پناه که از هفت ساعت فیلم موحش شما تنها شاهد چند دقیقه‌اش بودید. می‌دانید هم‌اکنون پشت در‌های بسته باغ وحش هویزه، باغ وحش ارومیه، پشت دیوار‌های باغ پرندگان لویزان چه می‌گذرد؟
می‌دانید هم‌اکنون در تل سیاه بندرعباس چه می‌گذرد؟ مراکز نگهداری سگ‌ها، اکنون تبدیل به سوله‌های مرگی شده که اگر تاب دیدنش را دارید، با جست‌وجویی ساده در فضای مجازی می‌توانید جنایات آن را در سراسر کشور به چشم ببینید.

آنان که در تلاش‌اند با اظهار بی‌اطلاعی، مسئولیت خطیری را که بر دوششان است نادیده بگیرند. غافل ازین‌اند، مسئولی که نداند میان زیردستانش چه می‌گذرد، معنا و مفهوم مسئولیت را زیر سؤال برده است. این سم نه فقط به دست پیمانکار، بلکه به دستان همه کسانی تزریق شد که با سکوت خود سعی داشتند این حرکت را بی‌اهمیت جلوه دهند.
شهردار و تمامی مسئولین شهرداری، اعضای شورای شهر، مدیران سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی، دولت و آن دسته از نمایندگان مجلس و تمام کسانی که تا به امروز جلوی تصویب قانون حمایت از حیوانات را گرفته‌اند، سرنگ را در بدن آن مخلوق بی‌گناه تزریق کردند.

اکنون همگی ما با قلبی شکسته به استقبال عید می‌رویم، به استقبال عیدی که امامش جانشین پیامبر جز از مروت و گذشت با مخلوقات خدا سخن نگفت. اکنون نه فقط وظیفه انسانی بلکه وظیفه شرعی ماست که از پا ننشینیم تا دیگر مخلوقی آزار نبیند و انسانیتی از دیدن رنج آزرده نشود.

فراموش نکنیم از امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه، نقل شده است: سمعت رسول‌الله (ص) یقول: ایاکم و المثله ولو بالکلب العقور.
پیامبر (ص) مى‌فرمود: مبادا چیزى را مثله کنید ولو سگ هار باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید