مخدر جدیدی که جای شیشه را می‌گیرد

مخدر جدیدی که جای شیشه را می‌گیرد

طبق گفته‌های او این ماده آزمایشگاهی نیست و برای تولید آن نیاز به استفاده ‏از وسایل آزمایشگاهی هم نیست. این ماده مخدر در مناطق سردسیر افغانستان کشت می‌شود، نیاز به پیش‌ساز ندارد و خودش تبدیل ‏به شیشه می‌شود.

کد خبر : ۷۲۴۰۵
بازدید : ۱۱۳۱۶
مخدر جدیدی که جای شیشه را می‌گیرد
در چند روز اخیر هشدار‌هایی از سوی مسئولان درباره ماده مخدری جدید به گوش می‌رسد که در افغانستان تولید شده و مقصد ‏اصلی آن نیز ایران است. روز گذشته معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان‌وبلوچستان درباره این موضوع هشدار داد.
‏اهمیت این هشدار تا جایی است که روز چهارشنبه هم سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره این موضوع گفته بود: «یک ماده ‏مخدر جدید با مضرات بیشتر و قیمت ارزان‌تر در راه است. این ماده جدید همان شیشه است که ناخالصی آن بیشتر است و قیمت ‏آن نیز پایین‌تر است و هنوز معلوم نیست از چه گیاهی تولید می‌شود و شاید از گیاه افدرین باشد‎.»
پیشتر از همه البته جمعه هفته ‏پیش بود که رئیس انجمن سازمان‌های غیردولتی آسیایی، عباس دیلمی‌زاده دراین‌باره گفته بود: «مسأله دیگری که این روز‌ها با آن ‏مواجه هستیم ماده مخدر جدیدی از خانواده شیشه است که در افغانستان درحال تولید است و به‌زودی وارد بازار می‌شود و احتمالا ‏طی ماه‌های آینده با افزایش مصرف این ماده مخدر نوظهور روبه‌رو باشیم.»

مخدری ارزان و خطرناک
آن‌چه در مقدمه آوردیم هشدار مقامات مختلف درباره ظهور این ماده مخدر جدید بود. آخرین خبر‌ها و جزییات درباره این ماده به ‏صحبت‌های دیروز معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان‌وبلوچستان برمی‌گردد. هادی مرعشی در نشست شورای هماهنگی ‏مبارزه با مواد مخدر سیستان‌وبلوچستان درباره این ماده جدید اطلاعاتی تازه‌تر ارایه داد که نشان می‌داد دستگاه‌های امنیتی و ‏انتظامی دراین‌باره به اطلاعات کامل‌تری رسیده‌اند.
طبق گفته‌های او این ماده آزمایشگاهی نیست و برای تولید آن نیاز به استفاده ‏از وسایل آزمایشگاهی هم نیست. این ماده مخدر در مناطق سردسیر افغانستان کشت می‌شود، نیاز به پیش‌ساز ندارد و خودش تبدیل ‏به شیشه می‌شود.
مشکل اصلی هم اینجاست که تولید این ماده مخدر جدید باعث شده قیمت شیشه بشدت پایین بیاید، چراکه ‏محصول تمام‌شده برای کشتکاران قاچاق، بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. تا جایی که بنا به گفته‌های مرعشی: «تولید این ماده قیمت ‏ماده مخدر شیشه را در افغانستان از ١٠٠‌میلیون تومان به ٦‌میلیون تومان کاهش داده.» ‏

سوژه از مرز گذشت
اما نکته مهم در صحبت‌های مرعشی این است که تا هفته گذشته احتمالاتی مبنی بر حضور این ماده در آینده در ایران مطرح بود ‏اما به گفته او: «کشفیات اخیر‌سال گذشته در حوزه سیستان نشان از ورود این مواد دارد که پاتوق‌ها نیز درحال افزایش است و ‏باید به‌طور جدی در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.
در گذشته ٧٠ تا ٧٥‌درصد کشفیات مواد مخدر مربوط به تریاک بود، اما ‏اکنون ٦٧‌درصد کاهش یافته و با افزایش رو به رشد کشفیات شیشه مواجه هستیم.» درواقع آن‌چه سخنگوی ستاد مبارزه با مواد ‏مخدر، رئیس انجمن سازمان‌های غیردولتی آسیایی و دیگران درباره آن هشدار داده بودند، در زمانی بسیار اندک تبدیل به واقعیت ‏شده است. ‏
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید