برترین‌های سینما در یک سال

برترین‌های سینما در یک سال

این جشن به‌صورتی سنتی در تقابل با جشنواره فجر قرار دارد و در بسیاری از موارد، آثار برجسته‌ای که در فجر به چشم نیامده‌اند در این جشن مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

کد خبر : ۷۲۵۰۸
بازدید : ۱۴۹۱
نخستین دوره از سومین دهه جشن بزرگ سینمای ایران با معرفی برگزیدگان سینما در یک سال گذشته شامگاه هشتم شهریورماه با حضور سینماگران و علاقه‌مندان سینمای ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
این جشن به‌صورتی سنتی در تقابل با جشنواره فجر قرار دارد و در بسیاری از موارد، آثار برجسته‌ای که در فجر به چشم نیامده‌اند در این جشن مورد تقدیر قرار می‌گیرند. در شامگاه جمعه‌ای که گذشت داوران جشن خانه سینما فیلم‌هایی را که در یک سال گذشته روی پرده رفته بودند، داوری کردند و در این میان فیلم‌های سینمایی «تنگه ابوقریب» و «سرخپوست» بیشترین جوایز را از آن خود کردند و «سرخپوست» به‌عنوان بهترین فیلم معرفی شد.
در این دوره از جشن به گفته منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما ۶۰فیلم مورد داوری قرار گرفت و بیش از ۴۰۰داور آن‌ها را داوری کردند.

یادواره‌ها
در ابتدای این مراسم احسان کرمی مجری برنامه روی صحنه آمد و ضمن خوشامد گویی به حاضران، سالگرد شهیدان رجایی و باهنر را تسلیت گفت. در ادامه تابلو‌هایی از تصاویر هنرمندان درگذشته سینما طی یک سال گذشته روی صحنه آورده و همزمان ویدئویی از آنان پخش شد تا یاد این هنرمندان گرامی داشته شود.
اما این تمام یادواره‌ها نبود. مراسم به چند بخش تقسیم شده بود و هر بخش با یاد یکی از هنرمندان معاصر ایرانی گرامی داشته می‌شد. مسعود ولدبیگی، ناصر تقوایی، احسان خانزادی، عنایت بخشی، محمدرضا شجریان، ژاله علو، منوچهر اولیایی، اصغر رفیعی‌جم، محمد متوسلانی، آزیتا لاچینی، بهمن فرمان‌آرا و علی مزینانی کسانی بودند که هر بار لحظاتی از مراسم به آنان تقدیم می‌شد.
نوید محمدزاده هم که به خاطر بازی در فیلم سرخپوست بهترین بازیگر جشن شد، پس از دریافت تندیسش گفت: «امشب دو اتفاق خوب افتاد، اول تقدیم لحظه‌ها به بزرگان سینما و من دوست دارم این لحظه را به فریدون گله تقدیم کنم؛ چراکه با فیلم «کندو»‌ی این هنرمند، بازیگر شدم و اتفاق دوم آرزو‌های سینماگران بود که روی صحنه گفتند.»
اشاره محمدزاده به آرزو‌های سینماگرانی بود که به درخواست احسان کرمی روی صحنه از آرزوهایشان می‌گفتند. البته این تنها درخواست مجری نبود. او دوبار از حاضران در سالن میلاد خواست تا هر بار ترانه‌ای را به‌صورت گروهی با هم بخوانند. یکی از این دوبار زمانی بود که یک لحظه از جشن به شجریان تقدیم شد.
کرمی از حاضران خواست تا تصنیف معروف «ایران‌ای سرای امید» را بخوانند. در بخشی از مراسم نیز با توجه به اینکه اعلام شد شب تولد پریناز ایزدیار است، آهنگ معروف «تولدت مبارک» پخش و یک کیک تولد برای این بازیگر روی صحنه جشن بزرگ سینمای ایران آورده شد.

رویداد‌ها و حاشیه‌ها
فیلم مستند «زمستان است» در بخش بهترین فیلم مستند بلند به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد. تهیه‌کننده این فیلم پیروز حناچی شهردار کنونی تهران است. حناچی پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: از همکارانم در خانه سینما تشکر می‌کنم، زمانی که این فیلم ساخته شد مسوولیت مستقیم نداشتم و فیلم را زمانی ساختیم که خیابان لاله‌زار یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر در حال فراموشی بود، باید تلاش کنیم که این خیابان را به شخصیت واقعی خود که درگاه مظاهر تجدد در ایران بود، بازگردانیم.
در بخش اهدای جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل مرد که با حضور طناز طباطبایی و مسعود رایگان به فرهاد اصلانی برای فیلم «مغز‌های کوچک زنگ زده» رسید، اصلانی پس از دریافت جایزه خود با ارجاع به یکی از دیالوگ‌های معروف مهران مدیری در سریال «هیولا» گفت: خدا رو شکر! خدا را شکر می‌کنم به‌دلیل همه اتفاقاتی که این روز‌ها شاهدش هستیم!

در بخش اهدای جوایز بهترین بازیگر مکمل زن نیز که با حضور گوهر خیراندیش و آتیلا پسیانی به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»، اهدا شد، خیراندیش گفت: آرزو می‌کنم هیچ فعال مدنی در زندان نماند. از همه مردم هم می‌خواهم سینما را تنها نگذارید.
صدرعرفایی هم پس از دریافت جایزه خود گفت: جشن سینمای ایران مبارک همه ما باشد و از همه اعضای آکادمی و سینماگران تشکر می‌کنم و امیدوارم همیشه در کنار هم بمانیم و از هم حمایت کنیم و مانند یک خانواده در خانه سینما کنار هم باشیم.
در بخش اهدای تندیس بهترین بازیگر اول نقش مرد نیز در کنار مازیار میری از عادل فردوسی‌پور نیز دعوت شد تا روی صحنه بیاید و جایزه را به نوید محمدزاده اهدا کنند. حضور فردوسی‌پور روی سن در این بخش با تشویق گسترده حاضران همراه شد.

در ادامه مراسم فاطمه معتمدآریا برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن روی صحنه حاضر شد و گفت: آرزو می‌کنم همه مردم ایران در صلح و آرامش به جایی برسند که دیگر تحریمی در کار نباشد و بتوانیم بدون مشکل کار خود را انجام دهیم، این صلح را برای همه مردم جهان می‌خواهم. ما دردانه‌های جهان هستیم که راه گم کرده‌ایم.
محسن امیریوسفی نیز که جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» دریافت کرد، پس از دریافت جایزه خود گفت: این تندیس ارزشش از ۶ تندیس جشنواره فجر مهم‌تر است. این فیلم با موضوع صلح و فراتر از صلح است، برای کسانی که ۶ سال جلوی نمایش این فیلم را گرفتند، شاید این کف زدن به گوششان برسد و دیگر هیچ فیلمی دچار این مشکل نشود.
بهمن فرمان‌آرا در لحظه‌ای از جشن که به او تقدیم شده بود، روی صحنه آمد و گفت: سینمای ایران نیاز به کمک دارد، چراکه به سمت سینمای مبتذل پیش می‌رویم. به گونه‌ای که فیلم فارسی به آثار امروز شرف دارد. این روز‌ها سینماداران تصمیم می‌گیرند چه اتفاقی در سینما رخ دهد، به‌عنوان مثال از ۲۴ سانس فیلم من در یک روز، ۲۲ سانس به «هزارپا» اختصاص داده شد!
برترین‌های سینما در یک سال
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید