چینی‌ها برای خرید کارت نمی‌کشند، فقط لبخند می‌زنند

چینی‌ها برای خرید کارت نمی‌کشند، فقط لبخند می‌زنند

در چین، کشوری که پرداخت از طریق تلفن همراه یکی از پیشرفته‌ترین شکل‌ها در جهان را دارد، خریداران می‌توانند به سادگی در مقابل دستگاه‌های کارتخوانِ مجهز به دوربین ژست بگیرند؛ به‌این‌ترتیب بعد از آنکه تصویر چهره آن‌ها به یک سیستم پرداخت دیجیتال یا حساب بانکی مرتبط شد؛ بهای اقلام خریداری شده از حسابشان کسر می‌شود.

کد خبر : ۷۲۶۰۴
بازدید : ۱۶۴۸۳
چینی‌ها بهای اقلام را با «لبخندشان» پرداخت می‌کنند
فرادید | تعداد چینی‌هایی که بهای اقلام خریداری شده را فقط با یک چرخش سر در مقابل تکنولوژی تشخیص چهره پرداخت می‌کنند، رو به افزایش است.

در کشوری که پرداخت از طریق تلفن همراه یکی از پیشرفته‌ترین شکل‌ها در جهان را دارد، خریداران می‌توانند به سادگی در مقابل دستگاه‌های کارتخوانِ مجهز به دوربین ژست بگیرند؛ به‌این‌ترتیب بعد از آنکه تصویر چهره آن‌ها به یک سیستم پرداخت دیجیتال یا حساب بانکی مرتبط شد؛ بهای اقلام خریداری شده از حسابشان کسر می‌شود.

بو هو، مدیر ارشد اطلاعات در نان‌فروشی زنجیره‌ای وِدوم، که از ماشین‌های پرداخت از طریق تشخیص چهره در یکصد مغازه خود استفاده می‌کند، می‌گوید: «من حتی نیاز ندارم تلفن همراهم را با خود بیاورم، می‌توانم بدون اینکه چیزی همراهم داشته باشم خرید کنم و بهایش را پرداخت کنم.»

او توضیح می‌دهد: «چنین امکانی در مراحل ابتدایی پرداخت از طریق تلفن همراه میسر نبود - فقط با تولد تکنولوژی تشخیص چهره بود که توانستیم پرداخت بدون هیچ‌چیز دیگری را تکمیل کنیم.»

این نرم‌افزار در‌حال‌حاضر برای کنترل شهروندان به‌صورت گسترده کاربرد دارد. مسئولان چینی به‌خاطر استفاده از این نرم‌افزار برای سرکوب و کنترل معترضان در تظاهرات اخیر هنگ‌کنگ به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.
بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی، حریم شخصی و اخلاقی انسان را به خطر می‌اندازد؟

رمز عبور را چگونه امن کنیم؟

واتس‌اپ «حرف در دهانتان می‌گذارد»


آدام نی، یک محقق چینی در دانشگاه مک‌کوآیری در سیدنی، می‌گوید: «خطر بزرگ این است که دولت می‌تواند از این داده‌ها برای اهداف خودش مانند نظارت، کنترل و ردیابی مخالفان سیاسی، کنترل اجتماعی و اطلاعاتی و پاکسازی قومی در مورد اویغور‌ها استفاده کند.»

«در واقع این موارد در مورد گردآوری داده‌های تشخیص چهره و استفاده از آن‌ها بحث‌برانگیز است.»

علی‌رغم نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، بسیاری از خریداران چینی با وجود این تکنولوژی‌ها در خیابان‌های چین مشکلی ندارند.

علی‌پِی - بازوی مالی غول تجارت الکترونیک علی‌بابا - یکی از بیشترین تعداد این دستگاه‌ها را در ۱۰۰ شهر چین دارد. این شرکت پیش‌بینی کرده این بخش رشد بزرگی داشته باشد و اخیراً این تکنولوژی را ارتقاء داده به نحوی که خریداران می‌توانند با «لبخند‌زدن» در مقابل دستگاهی که به کوچکی یک آی‌پد است، بهای اقلام را پرداخت کنند.

علی‌پی ۴۲۰ میلیون دلار در طی ۳ سال صرف اجرایی کردن این تکنولوژی خواهد کرد.

بو هو می‌گوید ۳۰۰ نان‌فروشی اکنون به سیستم پرداخت تشخیص چهره مجهز هستند و این فروشگاه زنجیره‌ای می‌خواهد تکنولوژی پرداخت را به ۴۰۰ شعبه دیگر نیز معرفی کند.

او معتقد است این تکنولوژی صف‌های طویل پرداخت را کوتاهتر می‌کند.

برخی از مشتریان می‌گویند این سیستم حریم خصوصی آن‌ها را حفظ می‌کند.

لی دینگالینگ، مهندس نرم‌افزار، می‌گوید: «در شکل سنتی پرداخت خیلی خطرناک بود که رمز عبور خود را درحالیکه کسی کنارتان ایستاده وارد کنید. اکنون ما می‌توانیم بدون با چهره خود به راحتی خرید را انجام دهیم و از حساب بانکی خود نیز محافظت کنیم.»

اما برای بسیاری از مشتریان حریم خصوصی بیشتر نقض می‌شود. نظرسنجی اخیری که درباره استفاده از این سیستم در چین انجام شده است نشان می‌دهد: ۶۰ درصد از پاسخ‌دهنگان معتقدند اسکن چهره‌شان در هنگام پرداخت بهای اقلام به آن‌ها «احساس زشت‌بودن» می‌دهد.

در پاسخ به این نگرانی علی‌بابا قول داده «فیلتر‌های زیبا‌کننده» را به دوربین‌های علی‌پی اضافه کند.

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید