مهران شاهین‌طبع؛ سرمربی آسمانخراش‌های ایرانی

شانس دیگر چیست؟ ما در ۳ باخت ابتدایی با اختلاف امتیاز کمی بازی را واگذار کردیم و دلیل اصلی صعودمان همین مسأله بود. هرگز بحث شانس مطرح نیست.

کد خبر : ۷۲۷۳۹
بازدید : ۹۱۰۱
بسکتبال ایران درحالی که هیچ‌کس انتظارش را نداشت، دست به کار بزرگی زد و موفق شد جواز حضور در رقابت‌های المپیک توکیو را به دست آورد. آن‌هم درشرایطی که فقط ۱۲ تیم از کل جهان در این تورنمنت حضور خواهند داشت. به همین بهانه با مهران شاهین‌طبع، سرمربی آسمانخراش‌های ایرانی گفت‌وگویی انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

۳ باخت اول در جام‌جهانی همه امید‌های بسکتبال ایران را برای صعود ناامید کرده بود؛ خودتان فکر می‌کردید چنین اتفاقی بیفتد؟
در بسکتبال هرچیزی ممکن است رخ بدهد؛ مقابل پورتوریکو با آن‌همه ستاره دیدید که ما ۱۸ پوئن جلو بودیم، اما در ۵ دقیقه همه چیز از دست رفت. تیم ترکیه که در رنکینگ فیبا یک رده از ما بالاتر است، در ۲۰ ثانیه پایانی دیدار با آمریکا ۴ پرتاب از دست می‌دهد.
شما دیدید صربستان تیمی که همه پیش‌بینی مقام قهرمانی را برایش کرده بودند، با اختلاف به آرژانتین باخت. این‌ها اتفاقاتی است که در بسکتبال روز جهان رخ می‌دهد. پس صعود ما هم غیرقابل باور نبود. مهم این است که تا لحظه آخر برای موفقیت جنگیدیم.

البته انتقاد‌هایی نیز به نحوه بازی تیم شما وجود دارد!
ایرادی ندارد؛ من به همه انتقاد‌ها احترام می‌گذارم، اما باید همه چیز را با هم ببینید. ما کمبود‌های زیادی داشتیم که دوست ندارم به آن‌ها اشاره کنم، اما حداقل این بود که بازی‌های تدارکاتی بیشتری انجام بدهیم. از توجیه‌کردن متنفرم، اما اعتقاد دارم نتایج خوبی کسب کردیم.

با این حال خیلی‌ها اعتقاد دارند صعود بسکتبال ایران شانسی بوده؛ شما این مسأله را می‌پذیرید؟
شانس دیگر چیست؟ ما در ۳ باخت ابتدایی با اختلاف امتیاز کمی بازی را واگذار کردیم و دلیل اصلی صعودمان همین مسأله بود. هرگز بحث شانس مطرح نیست.
در بازی دیگر میان نیجریه و چین نماینده آفریقا برای ما که بازی نکرد، آن‌ها خودشان می‌خواستند صعود کنند و برای خودشان بازی کردند و ما نیز برای خودمان به زمین رفتیم. به بچه‌ها گفته بودم باید با اختلاف ۱۶ پوئن ببریم و وقتی این اتفاق می‌افتد، شانسی در آن دخیل نیست. بسکتبال همین است که شما نمی‌توانید چیزی را پیش‌بینی کنید.

ماجرای نداشتن توپ که مطرح شده، چیست؟ آیا واقعا برای تمرین توپ نداشتید؟
ما توپ مسابقات را تا زمانی که به زمین اولین بازی برویم، نداشتیم و بازیکنان دستشان به آن توپ نخورده بود. از ۷ ماه پیش که ما رسما برای جام‌جهانی استارت زدیم، رایزنی‌های زیادی با شرکت مولتن انجام شد تا توپ‌های مسابقات جام‌جهانی را در اختیارمان بگذارند تا بتوانیم با آن تمرین کنیم، اما این اتفاق به هر دلیلی رخ نداد. خیلی دوست ندارم چنین مسائلی مطرح شود، اما وقتی انتقاد می‌کنیم، باید همه چیز را با هم ببینیم.

شایعه اختلاف شما با چند ستاره و البته قهر یک بازیکن هم مطرح شده بود؛ این مسأله صحت داشت؟
در هر خانواده‌ای مسائلی وجود دارد، اما قهری در کار نبود. من با همه شاگردانم رابطه خوبی دارم و این مسائل در تیم من جایی ندارد.

اهداف بلندمدت شما برای المپیک چیست؟
باید اول ابزار‌ها و امکانات‌مان مشخص شود، تا بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم. فعلا در این‌باره صحبت نکنیم، بهتر است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید