۸ راه غذا دادن به کودکان بدغذا

۸ راه غذا دادن به کودکان بدغذا

محققان دریافتند وقتی برای بچه‌های۴ تا ۶ ساله داستانی درباره خواص هویج می‌گویید، کودک رغبتی به خوردن آن پیدا نمی‌کند. گوش بچه‌ها نسبت به این حرف «که این غذا برایت مفید است» حساس است.

کد خبر : ۷۲۷۹۱
بازدید : ۱۳۱۰۶
۸ راه غذا دادن به کودکان بدغذا
نبردی وجود دارد که تقریبا در تمام آشپزخانه‌های سراسر کشور در جریان است: یک سمت این نبرد پدر و مادر هستند و در سوی دیگر بچه‌ای بد غذا قرار دارد. سعی کنید بدون جنگ و دعوا کودک را به خوردن غذا‌های سالم تشویق کنید.

وادارکردن کودکان به خوردن غذا‌های سالم فراتر از یک نگرانی بهداشتی نیست که می‌تواند والدین کودک را خسته و فرسوده کند. در این مطلب هشت روش ارایه شده است که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود رژیم غذایی کودک استفاده کنید، حتی وقتی که در کنار او نیستید.

۱ غذا‌هایی را که دوست ندارد، در منو بگذارید
اگر در آغاز موفق نشدید، دوباره و دوباره سعی کنید؛ مثلا می‌توانید از کلم بروکلی، نخود فرنگی و ساندویچ استفاده کنید. یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد در صورتی که کودک را در دوران بچگی در معرض یک غذای تکراری قرار دهید، به احتمال زیاد کودک آن را در سال‌های آتی بیشتر دوست خواهد داشت، حتی اگر آن غذا از غذا‌های مورد علاقه‌اش نباشد. محققان در این مطالعه از دانشجویان شرکت کننده در مطالعه خواستند که درباره غذا‌های دوران کودکی‌شان بگویند و این‌که چقدر از خوردن‌شان لذت می‌بردند.

همچنین از آن‌ها خواستند که نظر فعلی‌شان را درباره آن غذا‌ها بیان کنند. آن‌ها دریافتند غذا‌هایی که دانشجویان در حال حاضر علاقه‌ای به خوردن‌شان ندارند، همان غذا‌هایی هستند که در دوران کودکی هرگز نمی‌خوردند.
همچنین مشخص شد دانشجویانی که غذا‌های غیرمحبوب‌شان را در قالب یک منوی جداگانه می‌خوردند، در مقایسه با کسانی که چنین منویی نداشتند، در حال حاضر علاقه بیشتری به خوردن همان غذا‌ها دارند؛ پس دلسرد نشوید، یک نفس عمیق بکشید و ادامه دهید.

محققان دریافتند وقتی برای بچه‌های۴ تا ۶ ساله داستانی درباره خواص هویج می‌گویید، کودک رغبتی به خوردن آن پیدا نمی‌کند. گوش بچه‌ها نسبت به این حرف «که این غذا برایت مفید است» حساس است.

۲ به او اجازه دهید قبل از صرف غذا زنگ تفریح داشته باشد
برنامه‌ریزی برای ایجاد یک وقفه کوتاه‌مدت قبل از صرف غذا کمک می‌کند که بچه‌ها غذای بیشتر و سالم‌تری بخورند. محققان دریافتند که داشتن زنگ تفریح قبل از ناهار باعث می‌شود که بچه‌ها به میزان ۵۴درصد میوه و سبزیجات بیشتری بخورند.
داشتن زنگ تفریح بعد از ناهار باعث می‌شود بچه‌ها از خوردن غذا‌های سالم طفره بروند تا سریع‌تر به بازی‌شان برسند. پس اجازه دهید آن‌ها قبل از ناهار مشغول باشند تا با اشتهای کامل سر میز حاضر شوند.

۳ بشقاب غذا را مثل پیکاسو طراحی کنید
پوره سیب‌زمینی، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و ماکارونی همگی غذا‌هایی با رنگ مایل به بژ هستند؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کودکان به طور طبیعی به رنگ‌های روشن تمایل دارند. غذا‌های رنگ روشن به والدین کمک می‌کند که بچه‌های بدغذا را به خوردن آن تشویق کنند. مطالعه محققان دانشگاه کرنل نشان داده است که داشتن هفت آیتم مختلف با ۶ رنگ متفاوت برای بچه‌ها جذاب خواهد بود.

۴ برایش داستان‌سرایی نکنید
گفتن این حرف که خوردن هویج شما را باهوش‌تر می‌کند، ممکن است عده‌ای از بچه‌ها را به خوردن هویج وادارد؛ اما ممکن است در خیلی‌ها نتیجه عکس داشته باشد. یافته‌های یک مطالعه جدید نشان داده است که ذکر خواص یک ماده غذایی به کودک می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. محققان دریافتند وقتی برای بچه‌های۴ تا ۶ ساله داستانی درباره خواص هویج می‌گویید و آن را با یک پیام بهداشتی به پایان می‌رسانید، کودک رغبتی به خوردن آن پیدا نمی‌کند.
گوش بچه‌ها نسبت به این حرف «که این غذا برایت مفید است» حساس است؛ بنابراین توصیه می‌شود از داستان‌سرایی درباره خواص مواد غذایی خودداری کنید.

کودکان به طور طبیعی به رنگ‌های روشن تمایل دارند. غذا‌های رنگ روشن به والدین کمک می‌کند که بچه‌های بدغذا را به خوردن آن تشویق کنند.

۵ بگذارید خودش غذا را بکشد
به گفته محققان، اجازه‌دادن به بچه‌ها برای این‌که غذای‌شان را خودشان بکشند، آن‌ها را تشویق خواهد کرد که بیشتر غذا بخورند. با توجه به مطالعه چاپ‌شده در مجله انجمن تغذیه و رژیم غذایی، کودکانی که بشقاب غذای‌شان همیشه توسط والدین آماده می‌شود، نمی‌توانند قابلیت شناخت علایم گرسنگی را در بدن خود توسعه دهند.
از این رو محققان توصیه می‌کنند به بچه‌ها اجازه دهید غذای‌شان را خودشان بکشند و حتی اگر شده کمی کثیف‌کاری کنند.

۶ بگذارید خودش تصمیم بگیرید کی دست از غذا خوردن بکشد
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وادارکردن بچه‌ها به تمام‌کردن غذای‌شان همیشه نتیجه عکس می‌دهد. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد مادرانی که بچه‌های ۳ تا ۶ ساله‌شان را برای اتمام غذا تحت فشار می‌گذارند، باعث می‌شوند که کودک مقاومت بیشتری در برابر خوردن غذا نشان دهد.
همچنین اصرار بیش از حد به غذا‌خوردن وقتی که بچه گرسنه نیست، باعث می‌شود که حس درونی کودک نسبت به سیری و گرسنگی تغییر پیدا کند. پس به بچه‌ها اجازه دهید هر وقت سیر شدند از غذاخوردن دست بکشند، حتی اگر فکر می‌کنید هنوز سیر نشده‌اند.

۷ خونسرد باشید و پخت‌وپز کنید
مطالعه محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان داده است کودکانی که مادران‌شان وقت بیشتری برای پخت‌وپز در خانه می‌گذارند، تمایل بیشتری به خوردن غذا‌های سالم مانند کلم بروکلی دارند و این گزینه‌ها را به خوراکی‌های پرکالری مانند کوکی ترجیح می‌دهند. مطالعه دیگری نشان داده است وقتی کودک در تهیه غذا مشارکت می‌کند، تمایل بیشتری به خوردن آن پیدا می‌کند.

۸ از ظروف تک‌نفره استفاده کنید
استفاده از ظروف تک‌نفره برای سرو دسر و میان‌وعده‌ها کمک می‌کند که کودک پرخوری نکند. مطالعه اخیر محققان دانشگاه کرنل نشان می‌دهد که سرو غذا در ظروف بزرگ باعث می‌شود که کودکان پیش‌دبستانی ۵۲درصد بیشتر از حد نیازشان غذا بخورند، صرف نظر از این‌که چه وزنی دارند و شاخص توده بدنی‌شان چقدر است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید