رقابت کمپانی‌های سرگرمی‌سازی؛ آمازون، اپل‌تی‌وی یا نتفلیکس؟

رقابت کمپانی‌های سرگرمی‌سازی؛ آمازون، اپل‌تی‌وی یا نتفلیکس؟

اپل که تلویزیون پلاس خودش را در بیش از صد کشور راه‌اندازی کرده، ۲‌میلیارد دلار کنار گذاشته تا به پای کارگردانان و چهره‌های مشهور هالیوود برای تولید سریال‌ها و وب‌سری‌های مخصوص خودش بریزد.

کد خبر : ۷۲۸۰۱
بازدید : ۱۲۹۰۴
رقابت کمپانی‌های سرگرمی‌سازی؛ آمازون، اپل‌تی‌وی یا نتفلیکس؟
کمپانی‌های Disney، AT&T، Comcast، Netflix، Amazon و Apple برای سرگرمی سازی می‌جنگند، اما کدام موفق‌ترند؟ میلیارد‌ها دلار پول برای سرگرمی‌های بصری هزینه می‌شود و شرکت‌های بزرگ روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آیا نتفلیکس، غول جدید صنعت سرگرمی فروخته خواهد شد؟ حدس‌ها و شایعات در سال‌های اخیر، همزمان با قدرت‌گرفتن نتفلیکس زیاد شده است. اپل، یک خریدار همیشگی با پول نقد یا توزیع‌کنندگان بزرگی مانند آمازون یا حتی کام‌کست و ای‌تی‌اند‌تی. حتی در مقطعی عنوان شد که باب ایگر از کمپانی معظم دیزنی مستقیما به رید‌هاستینگز، رئیس نتفلیکس پیشنهاد معامله داده و با جواب نه مواجه شده است.

حالا، اما مدتی است که هر ۶ شرکت دست به سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای زده و چشم‌انداز رسانه‌ها را تغییر داده‌اند. چه کسی بیشتر مردم را سرگرم می‌کند. تا اواسط ۲۰۱۹، دیزنی، کام‌کست و ای‌تی‌اند‌تی ۲۱۵‌میلیارد دلار، تایم وارنر ۱۰۴‌میلیارد دلار، اسکای که یک پخش‌کننده اروپایی است، ۴۰‌میلیارد دلار و کمپانی فاکس قرن بیست‌ویکم ۷۱‌میلیارد دلار در این صنعت هزینه کرده‌اند و تا سال ۲۰۲۰ هر کدام سرویس استریمینگ اختصاصی خود را راه‌اندازی خواهند کرد.

اپل که تلویزیون پلاس خودش را در بیش از صد کشور راه‌اندازی کرده، ۲‌میلیارد دلار کنار گذاشته تا به پای کارگردانان و چهره‌های مشهور هالیوود برای تولید سریال‌ها و وب‌سری‌های مخصوص خودش بریزد.
آمازون هم بیش از ۵‌میلیارد دلار در سال برای تولید محتوا هزینه می‌کند و البته انتظار می‌رود نتفلیکس برای پرچمدار ماندن در تعداد کاربر و بیننده ۱۵‌میلیارد دلار فروش جدید داشته باشد، تا آمار ۱۳۹‌میلیون مشترک جهانی خودش را افزایش بدهد.

اما جنگ بین این شرکت‌ها در جذب کاربرانی که حاضر باشند ماهیانه ۱۰ دلار هزینه اشتراک پرداخت کنند، بالا خواهد گرفت و از این نبرد خونین، نهایتا دو یا سه شرکت سربلند بیرون خواهند آمد و آینده صنعت نمایش و سرگرمی جهان را رقم خواهند زد.

مدعیان صنعت رویاسازی جهان حالا استراتژی‌های متفاوتی را برای جذب مخاطب انتخاب می‌کنند. ای‌تی‌اند‌تی تلاش خواهد کرد بر روی بسته‌های خدمات به مشترکان تلفن همراه آن‌ها را جذب کند و با یک تیر دو نشان بزند و علاوه بر جذب مشتری برای کسب‌وکار جدید خود، رقیب مخابراتی دیرینه‌اش یعنی وریزون را که بزرگترین اپراتور آمریکاست، پشت سر بگذارد. کام‌کست هم با اتکا به سرویس پخش آگهی بزرگ خودش و شبکه‌های جهانی ان‌بی‌سی به دنبال جذب مخاطب خواهد بود.

دیزنی، اما همیشه خانواده‌ها و کودکان را مانند یک لشکر بی‌رقیب پشت سر خود دارد. شخصیت‌های مارول‌ها، جنگ ستارگان و دیگر ابرقهرمانان این کمپانی، برای دیزنی در این رقابت نفسگیر شمشیر خواهند زد. دیزنی بعد از به دام انداختن مشتری برای شبکه استریمش، آن‌ها را به سمت خرید کالا‌های مصرفی‌اش و پارک‌های هیجان‌انگیزش هدایت خواهد کرد و سهم خودش را از بازار بیشتر می‌کند.

نتفلیکس، اما از همه جلوتر است. به یمن شروع سریع‌تر از دیگر رقبا، حالا نتفلیکس الگوریتم‌هایی را در اختیار دارد که می‌داند مردم چه چیز‌هایی را بیشتر می‌پسندند و چه زیرساخت‌هایی نیاز است.

در واقع برای این غول‌ها، صنعت ویدیو راهی خواهد بود تا مشتریانشان را به سمت تجارت‌های دیگر خودشان هدایت کنند. آمازون با بیش از ۱۰۰‌میلیون اشتراک خانوادگی پیشتاز است. اپل هر چند از قافله عقب است، اما به دلیل داشتن سرمایه مالی بسیار زیاد به همراه آمازون، قطعا از دیزنی و کام‌کست و دیگر رقیبان پول بیشتری در صنعت ویدیو خرج خواهد کرد و به یمن دیوایس‌هایی که در دست مردم سراسر جهان دارد، گلیم خودش را از آب بیرون خواهد کشید.

نتفلیکس، اما از همه جلوتر است. به یمن شروع سریع‌تر از دیگر رقبا، حالا نتفلیکس الگوریتم‌هایی را در اختیار دارد که می‌داند مردم چه چیز‌هایی را بیشتر می‌پسندند و چه زیرساخت‌هایی نیاز است. هر چند رکود اقتصادی و بالارفتن تورم، نتفلیکسی را که بیش از ۱۰‌میلیارد دلار بدهی دارد، نگران کرده است، اما رهبری در این شرکت به گونه‌ای است که می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد و کماکان در میان رقبای جدی باقی بماند.

کار برای بقیه شرکت‌ها در بخش هزینه سخت‌تر است. دیزنی در سال ۲۰۱۹، یک‌میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰، دومیلیارد دلار از سود سالانه خود را که از طریق پخش ویدیوهایش در نتفلیکس به دست می‌آورد، از دست خواهد داد، چون تصمیم گرفته نمایش آثارش را در آمازون متوقف و آن‌ها را به پخش استریم شخصی خودش، یعنی دیزنی پلاس منتقل کند. همچنین سرویس اشتراکی حولو با ۲۵‌میلیون مشترک که زیر نظر دیزنی اداره می‌شود، نیاز به صرف هزینه و سرمایه‌گذاری جدید دارد.

برخی از تحلیلگران بازار سرگرمی معتقدند جنگ تولید محتوا و سریال‌سازی فروکش خواهد کرد و رقبا با فروش پهنای باند و تقویت شبکه‌های توزیع با صرف سرمایه کمتر، حاشیه سود بالاتری را کسب خواهند کرد.

با بررسی جوانب به نظر می‌رسد که دیزنی و ای‌تی‌اند‌تی حاضرند سودآوری کوتاه‌مدت خود را قربانی کنند تا جلوی آسیب‌پذیری مشاغل کارکنان اصلی خود را بگیرند و البته امید داشته باشند که از این جریان طوفانی بازگشت بازدهی داشته باشد. به نظر آن‌ها راه دیگری جز این ندارند. کما این‌که با ظهور یوتیوب و نتفلیکس و دیگر موارد اینترنتی، مردم از دیدن تلویزیون روی گردانده‌اند و حتی ترجیح می‌دهند به سمت سینما روی برگردانند.

کمپانی‌هایی مانند فاکس و تایم وارنر که صاحب اچ‌بی‌او هم هست، همین حالا هم به یمن آرشیو ارزشمندی که از محصولات خود و تاریخ صنعت تصویر در اختیار دارند، دست به تکان‌های اساسی نزده‌اند، وگرنه آن‌ها هم در سال‌های آتی باید به فکر راه‌ها و مسیر‌های جدید باشند. کام‌کست هم فاقد شخصیت‌ها، وب‌سری‌ها و نمایش‌های کافی و جذاب برای ماندن در رقابت است.

اما این همه ماجرا نیست. برخی از تحلیلگران بازار سرگرمی معتقدند جنگ تولید محتوا و سریال‌سازی فروکش خواهد کرد و رقبا با فروش پهنای باند و تقویت شبکه‌های توزیع با صرف سرمایه کمتر، حاشیه سود بالاتری را کسب خواهند کرد. هزینه برنامه‌نویسی و آماده‌سازی زیرساخت برخط برای سریال عظیم بازی تاج و تخت، ۱۰‌میلیون دلار برای هر ساعت نمایش سریال به‌طور همزمان برای همه مخاطبان بود و این رقم صاحبان سرمایه را درباره تصمیم‌گیری برای آینده و شیوه‌های استراتژی‌شان به فکر فرو برده است.

درنهایت می‌شود گفت: در این چند ماه آینده، شاهد یک انتظار حوصله‌سربر و خماری بزرگ برای فهمیدن چند و، چون آینده بازار رویاسازی، رویافروشی و پخش رویا در جهان خواهیم بود.
رقابت کمپانی‌های سرگرمی‌سازی؛ آمازون، اپل‌تی‌وی یا نتفلیکس؟
آمازون استودیو Amazon Studios
آمازون استودیو سریال‌ها و فیلم‌های جسورانه و خلاقانه‌ای را از برترین سازندگان فیلم و سریال ارایه می‌دهد که بسیاری از این فیلم‌ها و سریال‌ها را با سرمایه‌گذاری خود ساخته و پخش می‌کند. تولیدات اصلی آن موضوعات جسورانه‌ای دارند از خانم میزل شگفت‌انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel) گرفته تا جک رایان (Tom Clancy's Jack Ryan).

همچنین آمازون استودیو به صورت انحصاری فیلم‌ها و تئاتر‌های برتر را خریداری و منتشر می‌کند. در جوایز اسکار ۲۰۱۷ آمازون به‌عنوان نخستین پخش‌کننده یک فیلم توانست جوایز متعددی را برای فیلم منچستر برای دریا (Manchester by the Sea) دریافت کند. آمازون استودیو با ارایه فیلم‌ها و سریال‌های خوب توانسته خودش را در میان رقیبان خوب جلوه دهد و بسیاری سریال‌های او را دنبال کنند.
رقابت کمپانی‌های سرگرمی‌سازی؛ آمازون، اپل‌تی‌وی یا نتفلیکس؟
نتفلیکس Netflix
این روز‌ها صفحه نمایش کوچک چیز‌های بزرگی برای ارایه دارد. از sitcom‌ها گرفته تا drama‌ها تا برنامه‌های سفر و گفتگو‌های هیجان‌انگیز و مستند‌های دیدنی. نتفلیکس ادعا می‌کند بهترین برنامه‌های تلویزیونی را ارایه می‌دهد. می‌توان به جرأت گفت، نتفلیکس خانه برنامه‌سازان شگفت‌انگیز است که در هیچ‌کجای دنیا مثل آن را نمی‌توانید پیدا کنید. فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمیشن‌ها و کلی برنامه‌های دیگر.

همه شما سریال‌هایی مثل فرار از زندان (Prison Break) و (Breaking Bad) را به یاد دارید، سریال‌هایی که مثل بمب صدا کردند و، اما حالا هم نتفلیکس سریال‌هایی دارند که اگر بیشتر پیش بروند، حتما مثل یک بمب صدا می‌کنند. ۱۳ Reasons Why و Money Heist از این دست سریال‌ها هستند. اگر می‌خواهید از دنیای سریال‌ها عقب نمانید، حتما آن‌ها را هم ببینید.
رقابت کمپانی‌های سرگرمی‌سازی؛ آمازون، اپل‌تی‌وی یا نتفلیکس؟
اپل تی‌وی Apple TV
اپل به تازگی کار خود را درصنعت فیلم و سریال‌سازی شروع کرده و تاکنون هم طی دو‌سال اخیر بیش از دو‌میلیارد دلار بودجه به این بخش از کار خود ارایه داده است. اما شاید هنوز هم نمی‌توان آن را با نتفلیکس که در دو‌سال گذشته ۱۲‌میلیارد دلار برای این کارش سرمایه‌گذاری کرده مقایسه کرد، اما همه اپل را می‌شناسیم، همیشه می‌آید و قدرتمند جلو می‌رود و همه چیز را برای خود می‌کند. این‌بار هم شاید موفق شود.

اپل امیدوار است برخی از بهترین استعداد‌ها را در تولید سریال و فیلم ازجمله بهترین ستارگان بزرگ و کارگردانان مشهور را جذب کند. اپل سریال‌هایش را معرفی کرده و روز‌به‌روز تعداد آن‌ها را بیشتر می‌کند. تاکنون تریلر دو سریال آن سروصدای بزرگی به پا کرده (The Morning Show) و (Dickinson). حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم از آن‌ها چه بیرون می‌آید، آیا سریال‌های اپل هم می‌توانند مثل بمب باشند؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید