ویروس سرماخوردگی از کارمی‌افتد

ویروس سرماخوردگی از کارمی‌افتد

این روش در آزمایش به روی موش‌ها و سلول‌های ریه انسان باعث "حفاظت کامل" در برابر ویروس شد. با این حال محققان در آمریکا هنوز آماده امتحان کردن این شیوه به طور مستقیم بر انسان نیستند.

کد خبر : ۷۲۸۳۱
بازدید : ۱۳۶۲۸
ازکار افتادگی ویروس سرماخوردگی
دانشمندان گمان می‌کنند راهی برای از کار انداختن ویروس سرماخوردگی و ویروس‌های مرتبط با آن که گاه باعث معلولیت می‌شود پیدا کرده اند.محققان به جای حمله مستقیم به این ویروس ها، یک پروتئین ضروری در داخل سلول که ویروس‌ها برای تکثیر به آن نیاز دارند را هدف گرفتند.

این روش در آزمایش به روی موش‌ها و سلول‌های ریه انسان باعث "حفاظت کامل" در برابر ویروس شد. با این حال محققان در آمریکا هنوز آماده امتحان کردن این شیوه به طور مستقیم بر انسان نیستند.

مقابله با سرماخوردگی عمومی یک مشکل بزرگ در علم پزشکی بوده است. بیشتر سرماخوردگی‌ها ناشی از "راینو ویروس ها" هستند، اما حدود ۱۶۰ نوع مختلف از آن‌ها وجود دارد و چنان آسان جهش می‌کنند که به سرعت در برابر دارو مقاوم می‌شوند یا یاد می‌گیرند چطور در برابر سیستم ایمنی پنهان شوند.

این شرایط به ایده "درمان با نشانه گرفتن میزبان" منجر شده به طوری که بدن ما به محیط نامطلوبی برای ویروس‌های سرماخوردگی بدل شود.

ویروس به خودی خود همه اجزای لازم برای تکثیر را ندارد و در عوض با آلوده کردن یک سلول و سرقت بعضی از اجزای داخلی آن تکثیر می‌شود. برای همین است که دانشمندان هنوز نمی‌دانند ویروس‌ها واقعا زنده هستند.

حالا تیمی از دانشگاه استانفورد و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سان فرانسیسکو یکی از اجزای مورد نیاز ویروس‌ها را پیدا کرده اند. دانشمندان کار را با سلول انسان شروع کردند و با استفاده از شیوه‌های ویرایش ژنتیکی دستور‌های داخل دی ان‌ای ما را یکی یکی خاموش کردند.

این سلول‌های اصلاح شده سپس در معرض رشته‌ای از "انتروویروس ها" - شامل "راینو ویروس ها" - که باعث سرماخوردگی می‌شوند و همچنین ویروس‌های خطرناک‌تری که ارتباط نزدیکی به فلج اطفال دارند و می‌توانند معلولیت بیاورند قرار داده شدند.
ازکار افتادگی ویروس سرماخوردگی
مهار ویروس سرماخوردگی معضلی برای علم پزشکی بوده است
هیچ کدام از این ویروس‌ها قادر به تکثیر در داخل سلولی که یکی از پروتئین‌های آن (به نام متیل ترانسفریز اس‌ای تی دی ۳) خاموش شده بود نبودند. دانشمندان سپس با کمک مهندسی ژنتیک موش‌هایی آفریدند که این پروتئین در آن‌ها تولید نمی‌شد.

یان کارت دانشیار از دانشگاه استانفورد گفت: "فقدان این ژن موش را کاملا در برابر آلودگی به این ویروس مصون کرد.
این مطالعه که نتایج آن در نشریه "نیچر میکروبیولوژی" چاپ شده نشان داد که موش‌ها علیرغم دستکاری ژنتیکی و فقدان این پروتئین در سراسر طول عمر، کاملا سالم بودند.

درمان از راه خواهد رسید؟
هدف محققان این نیست که انسان را از نظر ژنتیکی اصلاح کنند بلکه آن‌ها می‌خواهند دارویی بیابند که می‌تواند موقتا تولید این پروتئین را متوقف کند و باعث مصونیت در برابر ویروس شود.

آقای کارت گفت: "ما یک هدف عالی را شناسایی کرده ایم که همه انتروویروس‌ها و راینو ویروس‌ها به آن نیاز و تکیه دارند. از این نظر ویروس واقعا شانسی ندارد. "

او می‌گوید گام بعدی تولید ماده‌ای است که روند ژنتیکی خاموش کردن این پروتئین را تقلید می‌کند: "فکر می‌کنم ساخت این ماده می‌تواند نسبتا سریع انجام شود. " هنوز معلوم نیست که این پروتئین دقیقا چه نقشی در تکثیر ویروس بازی می‌کند.

برای بیشتر آدم‌ها سرماخوردگی نه تهدیدی برای سلامتی بلکه فقط مایه دردسر است، اما در مبتلایان به آسم می‌تواند علائم آن‌ها را خیلی بدتر کند و بعضی از انترو ویروس‌ها در صورت سرایت به مغز می‌تواند باعث معلولیت شوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید