عامل دیابت کودکان؛ گلوتن

عامل دیابت کودکان؛ گلوتن

طبق این پژوهش، کودکان ۱۸ ماهه که گلوتن مصرف می‌کنند، به ازای هر ۱۰ گرم گلوتن، شانس ابتلا به این بیماری در آن‌ها ۴۶ درصد افزایش می‌یابد.

کد خبر : ۷۲۸۷۲
بازدید : ۱۳۱۰۷
مصرف گلوتن عامل دیابت در کودکان
پژوهشی جدید نشان می‌دهد گلوتنی که وارد بدن یک کودک شده به احتمال زیاد می‌تواند در ابتلای او به دیابت نوع یک ارتباط داشته باشد.

بر خلاف پژوهش‌های قبلی، پژوهش جدید که روی ۸۶۳۰۶ کودک در نروژ انجام شده، نشان داده است که ارتباطی بین مصرف گلوتن مادران و احتمال ابتلای کودکانشان به دیابت نوع ۱ وجود ندارد.

طبق این پژوهش، کودکان ۱۸ ماهه که گلوتن مصرف می‌کنند، به ازای هر ۱۰ گرم گلوتن، شانس ابتلا به این بیماری در آن‌ها ۴۶ درصد افزایش می‌یابد.

این نتیجه‌گیری پژوهشگران با مطالعه روی کودکان متولد ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ بدست آمد. وضعیت آن کودکان تا آوریل سال گذشته مورد پیگیری قرار گرفت.

مقدار مصرف گلوتن هم در کودک و هم در مادر از طریق پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. مادر در ۲۲ هفته حاملگی و دوباره در زمانی که فرزندش ۱۸ ماهه بود پرسشنامه را تکمیل کرد. پژوهشگران دریافتند منابع اصلی گلوتن مصرفی غلات صبحانه (سیریال) و نان بودند.

متوسط گلوتن مصرفی مادردر دوران حاملگی ۱۳/۶ گرم در روز و در مورد فرزند ۸/۸ گرم در روز بود. هرچند نویسندگان پژوهش تردید دارند یافته‌های آن‌ها شرکت کنندگان در پژوهش را از مصرف گلوتن منصرف کرده باشد.

این مشاهدات «ممکن است مطالعات مداخله‌ای را در آینده ترغیب کند تا معلوم شود تاثیر واقعی کاهش مصرف گلوتن در خوراک روزانه کودک در افرادی که مستعد ابتلا به دیابت نوع ۱ هستند چگونه است».

نویسندگان پژوهش شامل دکتر نیکولای لوند- بلکس، و پژوهشگران بیمارستان دانشگاه اوسلو و موسسه بهداشت عمومی نروژ شرح دادند که افزایش مصرف گلوتن ممکن است منجر به تورم روده شود. هرچند، چگونگی جزییات ارتباط دقیق آن با دیابت هنوز معلوم نشده است.

آن‌ها گفتند: «ما نیاز داریم پژوهش‌های بعدی آن را تایید کند، و ایده ال آن است که آزمون کنترل شده اتفاقی (RCT) هرگونه ارتباط بین مصرف گلوتن و دیابت نوع یک را با اطمینان معلوم کند».

«از آنجایی که یافته‌های ما نشان می‌دهد بالاترین احتمال ابتلا به دیابت در میان گروه‌هایی از مردم است که بالاترین مصرف گلوتن را دارند. در حالی‌که براحتی می‌توان با کاهش مصرف گلوتن احتمال ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش داد و انجام این کار از نادیده گرفتن کامل آن آسان‌تر است».

«بر اساس تجربیات بیماران مبتلا به بیماری‌های گوارشی، پرهیز کامل از گلوتن دشوار است، اما احتمالا لزومی به انجام آن نیست». این هفته در سازمان اروپایی مطالعات دیابت (EASD) در بارسلون اسپانیا ارائه خواهد شد.


منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید