وضعیت اضطراری اقیانوس‌ها

وضعیت اضطراری اقیانوس‌ها

"اگر تلاش‌ها برای مهار تصاعد کربن و برداشتن گام‌هایی برای حفاظت از اقیانوس‌ها برداشته نشود، شاهد آثار ویرانگر آن برای انسان، محیط زیست و اقتصاد خواهیم بود.

کد خبر : ۷۲۹۷۳
بازدید : ۱۰۰۵۲

جزایر پست در اثر گرمایش آسیب شدیدی خواهند دید

دانشمندان مشغول دیدار در موناکو برای نهایی کردن گزارشی درباره وضعیت اقیانوس‌های جهان بوده اند. این گزارش واضح‌ترین تصویر تا به امروز را درباره چگونگی تاثیر شدید افزایش دما بر اقیانوس‌ها و بخش‌های یخ زده آن به دست می‌دهد.

این گزارش که چهارشنبه منتشر می‌شود نشان خواهد داد که اقیانوس‌ها چه نقش مثبتی در کمک به ما و متعادل نگه داشتن دمای زمین بازی کرده اند.

اما گزارش اخطار خواهد داد که گرمایش در حال تبدیل کردن دریا‌ها به یک تهدید بالقوه عظیم برای انسان است. محققان "هیات میان دولتی تغییرات اقلیمی" (آی پی سی سی) به تشویق آلبرت دوم شاهزاده موناکو و دولت موناکو تصمیم به انجام مطالعه‌ای درباره اقیانوس‌ها و بخش یخ زده آن در قطب‌ها گرفت.

دانشمندان در سه سال گذشته مشغول مرور صد‌ها مطالعه منتشر شده درباره چگونگی تاثیر تغییرات اقلیمی بر دریاها، قطب‌ها و یخچال‌ها بوده اند. گزارش آن‌ها جریان آب از قله‌های یخ زده کوه‌ها تا عمق دریا‌ها را دنبال می‌کند تا معلوم شود این فرآیند چگونه در جهان درحال گرم‌تر شدن تحت تاثیر قرار گرفته.

آن‌ها در چند روز گذشته سعی داشتند بر سر یک خلاصه کوتاه از یافته هایشان با نمایندگان دولتی به توافق برسند تا روز چهارشنبه منتشر شود. این گزارش احتمالا تهدید فزاینده بالا آمدن سطح دریا‌ها که می‌تواند زندگی صد‌ها میلیون نفر را تا پیش از پایان قرن تحت تاثیر شدید قرار دهد تشریح خواهد کرد.

یخچال‌ها در گوشه و کنار جهان در حال ذوب شدن هستند

گزارش همچنین در مورد تهدید ناشی از اسیدی شدن دریاها، خطرات گرمایش برای مرجان‌های دریایی، شیلات و احتمال ذوب خاک منجمد شمالی و انتشار مقادیر عظیمی دی اکسید کربن اخطار خواهد داد.

ملیسا وانگ از دانشمندان گروه "صلح سبز" گفت: "با میزان فعلی، ما عملا درحال تزریق یک میلیون تن دی اکسید کربن در هر ساعت به دریا‌ها هستیم. "

"اگر تلاش‌ها برای مهار تصاعد کربن و برداشتن گام‌هایی برای حفاظت از اقیانوس‌ها برداشته نشود، شاهد آثار ویرانگر آن برای انسان، محیط زیست و اقتصاد خواهیم بود. "

اقیانوس‌ها چطور به سیستم اقلیمی ارتباط دارند؟
اقیانوس‌ها مثل خواهر بزرگی هستند که دایم باید به کمک مالی خواهر کوچکتر و بی احتیاط خود برود. هر سال آب‌های اقیانوس حدود یک چهارم دی اکسید کربن متصاعد شده در اثر فعالیت‌های انسانی را جذب می‌کند.

از سال ۱۹۷۰، اقیانوس‌ها بیش از ۹۰ درصد حرارت اضافی تولید شده در روند گرمایش را جذب کرده اند. اگر اقیانوس‌ها این دمای اضافه را جذب نمی‌کردند، سطح سیاره ویران می‌شد.

جذب این همه گاز گلخانه‌ای بی هزینه نبوده است. دریا‌ها اکنون گرمتر شده اند، از شوری آن‌ها کاسته شده و اسیدی‌تر شده اند.

پروفسور دن لافولی از "انجمن بین المللی برای حفظ طبیعت گفت: "واقعیت این است که ما بی سر و صدا به اقیانوس‌ها تکیه داشته ایم تا به راه و رسم خود ادمه دهیم، اما لحظه‌ای خواهد رسید که اقیانوس به دلیل ابعاد بزرگ آنچه ما می‌کنیم تغییر خواهد کرد. "


انتظار می‌رود تخریب ناشی از سیل در قرن جاری شدت پیدا کند

تاثیر گرمایش بر رابطه ما با اقیانوس و سطوح یخی زمین
افزایش دمای جهان تاثیر عمیقی بر همه چیز‌های یخ زده دارد. به این ترتیب گزارش "آی پی سی سی" نابودی یخ در گرینلند و صفحات یخی قطب جنوب و همچنین یخچال‌های اطراف سیاره را بررسی خواهد کرد.

این گزارش توضیح می‌دهد افزایش دی اکسید کربن که باعث اسیدی‌تر شدن آب‌ها می‌شود چطور زندگی را برای آبزیان سخت‌تر می‌کند. همچنین ارتباط گرمایش با بیشتر شدن "ابر توفان ها" را توضیح خواهد داد.

یکی از تغییرات بزرگ به صفحات یخی گرینلند و قطب جنوب مربوط می‌شود، تاثیری که در دهه‌های اخیر به شدت افزایش یافته. این مناطق یخی برای حفظ سطح دریا‌ها اهمیت حیاتی دارند.

آنطور که دیوید شوکمن گزارش کرده، جزیره عظیم یخ زده گرینلند در سال جاری شاهد یکی از بی سابقه‌ترین روند‌های ذوب یخ بوده است. این منطقه فقط در یک روز شاهد ذوب ۱۲.۵ میلیارد تن یخ بود.

قطب جنوب هم ظرفیت عظیمی برای بالا آوردن سطح دریا‌ها در اطراف جهان دارد. براساس مطالعات، میزان یخ ذوب شده در این منطقه بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ شش برابر شد.

آیا در این گزارش نکات مثبتی هم هست؟
بله - این گزارش همچنین نشان خواهد داد که اقیانوس‌ها می‌توانند راه حل‌های مهمی برای تهدید‌های ناشی از تغییرات اقلیمی ارائه کنند.

ایجاد سیستم‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در اقیانوس‌ها چشم انداز خوبی دارد و کاستن از دی اکسید کربن در کشتیرانی گام بزرگی خواهد بود.

به علاوه گفته می‌شود کاشتن جنگل‌های موسوم به مانگرو و علف دریایی می‌تواند مقادیر عظیمی دی اکسید کربن را از اتمسفر جذب کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید