درباره فیلم "شمس تبریزی"

درباره فیلم "شمس تبریزی"

واقعا اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: وهو اصول.... ایشان گفت: کاملا درست است، من هم عقیده‌ام همین است».

کد خبر : ۷۲۹۸۵
بازدید : ۲۵۸۴
ساخت فیلم
۲۷ شهریور ۱۳۹۸جمعی از طلاب به آیت‌الله مکارم‌شیرازی نامه‌ای نوشته و از او درباره ساخت سریال شمس تبریزی سؤال کرده‌اند. او در پاسخ به این سؤال گفته با توجه به اینکه این کار سبب ترویج فرقه ضاله صوفیه می‌شود، شرعا جایز نیست و باید از آن خودداری کرد.
این تازه‌ترین حاشیه در چند هفته اخیر از پروژه تازه حسن فتحی است که بعد از جنجال‌های انتخاب بازیگر نقش مولانا در این فیلم، رسانه‌ای می‌شود.

این در حالی است که رهبر انقلاب ۱۱ سال پیش در نشستی با شاعران در ماه مبارک رمضان گفته‌اند: «یک بخش مهمی از شعر آیینی ما می‌تواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود و این هم یک دریای عظیمی است. شعر مولوی را شما ببینید.
اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ما‌ها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک‌قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی که خودش می‌گوید: و هو اصول اصول اصول‌الدین.
واقعا اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: وهو اصول.... ایشان گفت: کاملا درست است، من هم عقیده‌ام همین است».

«مست عشق» تولید مشترک ایران و ترکیه است و به برشی از زندگی شمس و مولانا در شهر قونیه می‌پردازد. مهران برومند تهیه‌کننده این فیلم است، فیلم‌نامه را فرهاد توحیدی و حسن فتحی نوشته‌اند و شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی و پارسا پیروزفر به‌عنوان بازیگر نقش مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مقابل دوربین می‌روند.
پیش از این حسن فتحی و گروهش چندین‌بار در استانبول و تهران به دیدار دکتر محمدعلی موحد، مولاناپژوه نامدار ایرانی، رفته و با او مشورت کرده بودند.

«مست عشق» نخستین فیلمی نیست که با مخالفت برخی مراجع رو‌به‌رو می‌شود. پیش از این و در جریان ساخت و به‌ویژه اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» نیز اختلاف‌نظر درباره نمایش این فیلم سبب شد «رستاخیز» سال‌ها در محاق توقیف بماند.
احمدرضا درویش، کارگردان فیلم «رستاخیز»، در جریان توقیف این فیلم سینمایی در برنامه «چشم شب روشن»، درباره مباحث فقهی مطرح‌شده در فیلم گفت: «در «رستاخیز» به لحاظ فقهی و مبانی شرعی، بر مبنای فتوای مراجع عظام عمل شده است».

درویش به‌صراحت اعلام کرد مبنای حرکتی فیلم «رستاخیز» فتوای رهبری بوده است: «در «رستاخیز» به فتوای مقام معظم رهبری عمل شده و البته مراجع بزرگوار دیگری مثل حضرت آیت الله سیستانی، حضرت امام (ره)، حضرت آقای بهجت و مرحوم حضرت آیت‌الله خویی.
مبنای حرکت فیلم فتوای مقام معظم رهبری بود و این فتوا از سوی تهیه‌کننده این فیلم اخذ شده است. خیلی جالب است؛ او به دلیل اهمیتی که برای امور فقهی و شرعی قائل بود، این فتوا را اخذ کرد. حوزه موضوعات فقهی در ساحت مراجع بزرگوار عظام است و احترام و رعایت شأن آن‌ها برای سازندگان رستاخیز هم واجب و لازم است».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید