چرا مردان زیر ۴۰ سال بیشتر از قبل دچار حمله قلبی می‌شوند؟

چرا مردان زیر ۴۰ سال بیشتر از قبل دچار حمله قلبی می‌شوند؟

بر‌اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، بیماری قلبی علت اصلی مرگ‌و‌میر در جهان معرفی شد. این مطالعه نشان داد، هر سال بیش از ۱۷.۶ میلیون نفر در جهان در اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. پیش‌بینی شده که این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۲۳.۶ میلیون نفر در سال افزایش یابد. تعداد قربانیان حملات قلبی که در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی هستند در طی دو دهه گذشته افزایش یافته است و دانشمندان گرفتگی رگ‌ها (تصلب شرایین)، آسیب شریانی و انسداد در رگ‌های مردان را در دوران نوجوانی و دهه ۲۰ علت اصلی حملات قلبی می‌دانند.

کد خبر : ۷۳۰۱۷
بازدید : ۱۰۰۰۰۷
چرا مردان زیر ۴۰ سال بیشتر از قبل دچار حمله قبلی می‌شوند؟
فرادید | ۸ سال قبل وقتیکه تایرون موریس می‌رفت تا بعد از یک روز کاری فروشگاهش در میلواکی را تعطیل کند، در انتهای یکی از راهرو‌ها با هفت‌تیری مواجه شد که شقیقه سمت راستش را نشانه رفته بود.

ضارب از او پرسید: «می دونی الان وقت چیه؟ وقتشه تمام پولای مغازه رو رد کنی بیاد وگرنه می‌کشمت.»
موریس تمام پول‌ها را به او داد، اما خطر متوقف نشد.

او می‌گوید: «قلبم به شدت می‌زد. نمی‌توانستم نفس بکشم و دردی در تمام قفسه سینه‌ام احساس می‌کردم.»
اگرچه او بازیکن سابق تیم بسکتبال و یک طرفدار امیدوار بود، از زمان ورود به دهه ۲۰ زندگی، وزنش از ۱۹۰ به ۳۲۰ پوند افزایش یافته بود و او علائمی که ماه‌ها بود در بدنش ظاهر شده بود - تنگی نفس، فشار در قفسه سینه، افزایش بی‌دلیل وزن و اینکه طی کردن زمین بسکتبال برایش سخت شده بود - را نادیده گرفته بود.

سه روز بعد از حمله مسلحانه او بالاخره به پزشک مراجعه کرد و فهمید بیماری قلبی پیشرفته دارد. آن هم درحالیکه فقط ۳۳ سال داشت. تایرون یکی از میلیون‌ها جوانی است که شاید یک در میلیون هم فکر نمی‌کردند در دهه ۳۰ زندگی دچار حمله قلبی شوند.

دکتر ران بلنکِستِین، متخصص پیشگیری از بیماری‌های قلبی در بیمارستان زنان بوستون، می‌گوید: «زمانی حمله قلبی در افراد زیر ۴۰ سال بسیار نادر بود؛ حالا برخی از افرادی که دچار بیماری و حمله قلبی می‌شوند در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی هستند.»

در بین مردان جوان زیر ۴۰ سال چه می‌گذرد؟
متأسفیم، باید با یک خبر خوب شروع می‌کردیم: اگر شما در دوره میانسالی و یا سنین بالاتر هستید، شانس اینکه بیماری قلبی را تجربه کنید همانقدر است که همواره طی دهه‌های گذشته بوده است. (با تشکر از لیپیدور! [داروی کاهنده کلسترول]. حتی درافرادی با سن بسیار بیشتر - ۶۵ سال و به بالا - بستری شدن در بیمارستان به دلیل حمله قلبی طی ۲۰ سال گذشته در حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

اما بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در بهار سال گذشته در دانشکده قلب و عروق آمریکا انجام شد، افرادی که هنوز به سن ۴۰ سالگی نرسیده‌اند، دارند این روند را تغییر می‌دهند؛ و در مقایسه با همسن و سال‌های خود در دهه‌های پیشین رکورددار بیماری‌های قلبی هستند.

تعداد قربانیان حملات قلبی که در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی هستند در طی دو دهه گذشته افزایش یافته است و دانشمندان گرفتگی رگ‌ها (تصلب شرایین)، آسیب شریانی و انسداد در رگ‌های مردان را در دوران نوجوانی و دهه ۲۰ علت اصلی حملات قلبی می‌دانند. چه چیزی این آمار ترسناک را پیش می‌برد؟ کارشناسان ۴ نظریه دارند:

ما در سنین پایینتر شروع به افزایش وزن می‌کنیم و همین روش را ادامه می‌دهیم
درصد کودکان و نوجوانان چاق در آمریکا از دهه ۱۹۷۰ سه برابر شده است و کم کردن وزن در سنین بزرگسالی به چند دلیل شامل عادت به غذا‌های فوری در دوره نوجوانی بسیار سخت است.

مطالعه‌ای که توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا انجام شد، نشان داد جوانان بین سنین ۲۰ تا ۳۹ سال، در مقایسه با افراد ۶۰ سال به بالا، ۸۲ درصد بیشتر احتمال دارد که غذا‌های فوری مصرف کنند؛ به‌این معنی که آن‌ها کالری بیشتر و مواد مغذی کمتری دریافت می‌کنند.
چرا مردان زیر ۴۰ سال بیشتر از قبل دچار حمله قبلی می‌شوند؟
این نسل، نسلی است که به دلیل صرف وقت بیشتر در مقابل صفحات نمایش و پشت فرمان ماشین، فعالیت بدنی کمتری دارد؛ و همینطور به اضافه وزن و انسداد رگ‌های خود ادامه می‌دهد.

وزن اضافی روی قلب فشار می‌آورد؛ و این فشار فقط ناشی از این نیست که بدن شما باید سخت‌تر کار کند. تجمع چربی در شکم (اندام میانی) باعث آزاد‌شدن مواد شیمیایی‌ای می‌شود که می‌تواند منجر به التهاب شود؛ این التهاب می‌تواند باعث ایجاد رسوب در عروق شود، و جریان خون به قلب را کند کند.

جوانان بیشتر سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند
میزان مصرف سیگار، به‌خصوص در میان جمعیت ۶۵ سال به بالا، کاهش داشته است. اما افراد بین ۲۵ تا ۴۴ سال، بیشترین تعداد سیگاری‌ها را تشکیل می‌دهند. برطبق نتایج مطالعه‌ای که در ژورنال پزشکی بی. اِم. جِی منتشر شده است، فقط مصرف یک نخ سیگار در روز کافی‌است تا خطر بیماری‌های قلبی و عروقی تا نزدیک به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.
آن‌هایی که فکر می‌کنند با مصرف سیگار الکترونیکی می‌توانند این خطر را کمتر کنند، درواقع خودشان را فریب می‌دهند. سیگاری‌هایی که از سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند به نسبت غیرسیگاری‌ها، ۴۰ درصد بیشتر دچار بیماری قلبی و ۷۱ درصد بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند.

استرس زوردس
درحالیکه همه نسل‌ها زندگی خود را پراسترس‌ترین دوران توصیف می‌کنند؛ بر‌اساس نتایج انجمن روان‌شناسی آمریکا، جوانان بین سنین ۲۲ تا ۳۹ سال بیشترین حد از استرس را در میان همه گروه‌های دیگر جمعیتی احساس می‌کنند. استرس التهاب رگ‌های قلب را بیشتر می‌کند که می‌تواند باعث انسداد رگ‌ها شود.
استرس می‌تواند فشار خون و روی آوردن به عادات غیربهداشتی مانند خوردن برای آرامش گرفتن، نوشیدن زیاد و ترک ورزش را بیشتر کند. استرس یک مسئله جهانی است. مطالعه‌ای که روی ۵۲ کشور انجام شد نشان داد استرس دائمی در محیط‌های کاری احتمال بیماری قلبی را ۲‌برابر می‌کند.

تمایل به نادیده‌گرفتن خطراتِ واضحِ حمله قبلی و نشانه‌ها وجود دارد
نشانه‌های حمله قلبی که یک فرد ۷۰ ساله را هوشیار می‌کند، حتی اگر علائم کلاسیک بیماری قلبی شامل حالت تهوع و عرق شدید یا درد در قفسه سینه باشد، یک فرد ۳۰ ساله را بیدار نمی‌کند-، چون او مطمئن است حمله قلبی سراغ او نمی‌آید.

حتی پزشکان هم ممکن است با توجه به سن خطر حمله قلبی را در فرد رد کنند. بر‌طبق یافته‌های دکتر بلنکستین، احتمال کمی هست که پزشکان به مردان جوان دارو‌های کاهنده کلسترول یا آسپیرین برای جلوگیری از بسته‌شدن عروق بدهند.
اگر پزشک شما به این علائم توجه نمی‌کند، شما باید توجه کنید. اگر علائم و نتایج آزمایش شما نشان می‌دهد که شما کاندید مشکلات قلبی هستید، اطمینان حاصل کنید تغییراتی که لازم است را برای بهتر شدن سلامتی‌تان انجام می‌دهید.

علائم خطری که باید به آن‌ها توجه کنید شامل: فشار خون بالا، کلسترول بالا، وزن بالا، دیابت، استفاده از دارو‌های شادی آور، مصرف سیگار، فقدان فعالیت بدنی، استرس بالا، مصرف الکل و رژیم غیرسالم است.

شما نمی‌توانید سن، پیشینه خانوادگی یا قومی را کنترل کنید؛ بنابراین باید روی فاکتور‌هایی تمرکز کنید که می‌توانید تحت کنترل داشته باشید.

تایرون موریس از کارش استعفا داد و سراغ کاری رفت که استرس کمتری را تجربه کند، او سه روز در هفته باید به پزشک مراجعه کند. اکنون در فهرست پیوند قلب است. او وزنش را کم کرد و دوباره بازی بسکتبال را از سر گرفت.
چرا مردان زیر ۴۰ سال بیشتر از قبل دچار حمله قبلی می‌شوند؟
اینکه اولین حمله قلبی را در سن جوانی تجربه کنید به این معنی نیست که بهتر از سایر افراد با این مشکل کنار خواهید آمد. شانس اینکه دومین سکته را تجربه کنید (که می‌تواند منجر به مرگ شود) به اندازی افرادی است که در سنین بالاتر سکته می‌کنند؛ بنابراین غذای سالم مصرف کنید، ورزش کنید و استرس‌تان را کم کنید.

آمار مرگ و میر از سکته قلبی در ایران و جهان
به گفته رییس نشست علمی مقدماتی کنگره بین المللی سلامت برای صلح که ۲۸ شهریور در شیراز برگزار شد، ایران رتبه اول دنیا را در مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

دکتر ملک زاده اعلام کرد: «علت ۳۵ تا ۳۷ درصد از مرگ و میر‌ها در ایران بیماری‌های قلبی عروقی و علت ۱۵ درصد سکته قلبی و مغزی است. وی افزود: «نیمی از مردم ایران مرگ زودرس زیر ۷۰ سال دارند که دلیل آن رژیم غدایی نامناسب و ورزش نکردن است.»

در این نشست اعلام شد: سالانه ۱۵۶ هزار ایرانی بر اثر سکته قلبی یا مغزی جان می‌بازند که ۵۰ هزار نفر زیر ۷۰ و ۳۰ هزار نفر زیر ۵۰ سال سن دارند.

بر‌اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، بیماری قلبی علت اصلی مرگ‌و‌میر در جهان معرفی شد . این مطالعه نشان داد، هر سال بیش از ۱۷.۶ میلیون نفر در جهان در اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. پیش‌بینی شده که این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۲۳.۶ میلیون نفر در سال افزایش یابد.

منبع: MSNBC
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید