افراد «خوش‌بین» کم‌تر دچار حمله قلبی می‌شوند

افراد «خوش‌بین» کم‌تر دچار حمله قلبی می‌شوند

پیش‌تر، در سال جاری، دانش‌مندان دانشکده‌ پزشکی دانشگاه بوستون مطالعه‌ای انجام دادند که نتایج آن نشان می‌داد، خوش‌بینی ممکن است احتمال رسیدن عمر افراد به ۸۵ سال را افزایش ‌دهد.

کد خبر : ۷۳۰۹۳
بازدید : ۱۴۲۰۰
افراد «خوش‌بین» کم‌تر دچار حمله قلبی می‌شوند
پژوهشی جدید نشان می‌دهد که افرادی که از ویژگی خوش‌بینی برخوردارند، احتمال دارد کم‌تر از یک سوم دیگران به حمله‌ قلبی یا سکته مبتلا شوند.

گروهی از پژوهش‌گران اخیراً مطالعه‌ای انجام دادند تا ببینند آیا می‌توانند پیوندی میان نگاه افراد به زندگی و سلامت قلب و عروق‌شان بیابند یا نه.

این گروه پژوهشی برای این مطالعه که در نشریه‌ پزشکی جاما نت‌ورک اُپن منتشر شده است، داده‌های ۱۵ مطالعه‌ قبلی را درباره‌ زنان و مردانی از سراسر دنیا، جمع‌آوری کردند.

۲۳ هزار نفری که در این مطالعه‌ها شرکت داشتند، اهل آمریکا، اروپا، اسرائیل و استرالیا بوده‌اند و وضعیت‌شان طی بازه‌ زمانی ۱۴ ساله‌ای بررسی و ثبت شده است.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که در طول این بازه‌ زمانی، شرکت‌کنندگانی که خود را خوش‌بین دانسته‌اند، نسبت به کسانی که خود را خوش‌بین ندانسته‌اند، ۳۵ درصد کم‌تر دچار سکته‌ قلبی شده‌اند.

به علاوه، شرکت‌کنندگانی که گفته‌اند خوش‌بین‌ هستند، ۱۴ درصد کم‌تر احتمال دارد که به هر علت، از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، زوال عقل و مرض قند، دچار مرگ زودرس شوند.

این پژوهش‌گران میزان خوش‌بینی در افراد را با استفاده از مقیاس‌های روان‌شناختی سنجیدند، و وضعیت سلامت عمومی آنان را نیز ارزیابی کردند.

استاد آلن روزانسکی، مؤلف اصلی این پژوهش و متخصص قلب و عروق بیمارستان مونت سینای سنت لوک در نیویورک، گفت، نتایج این تحقیق «نشان می‌دهد که نگاه مثبت به زندگی با احتمال کم‌تر بروز حمله‌ قلبی ارتباط دارد».

استاد روزانسکی افزود، ترویج خوش‌بینی و کاهش بدبینی «احتمال دارد در پیش‌گیری از بیماری‌ها اهمیت داشته باشد».

این دانش‌مند گفت: «تا جایی که می‌دانیم، مطالعه‌ ما اولین فراتحلیلی است که به منظور ارزیابی پیوند میان خوش‌بینی و نتایج بالینی آن انجام شده است».

وی افزود: «نتایج این پژوهش با نتایج مطالعاتی که رابطه‌ میان خوش‌بینی و سایر شرایط پزشکی مرتبط با آن را بررسی کرده‌اند، هم‌خوانی دارد».

استاد روزانسکی توضیح داد که خوش‌بینی ممکن است موجب شود که فرد سبک زندگی سالم‌تری را برگزیند، مرتب ورزش کند، رژیم غذایی متعادلی داشته باشد، و سیگار نکشد. او گفت: «مدت‌هاست که از خوش‌بینی به عنوان ویژگی مثبتی در زندگی تجلیل می‌شود».

و افزود: «در مجموع، خوش‌بینی با مزایایی که برای قلب و عروق و برای روان آدمی دارد، باعث می‌شود که عرصه‌ جدید و جذابی برای پژوهش‌هایی با موضوع عروق‌شناسی رفتاری باشد».

این پژوهش‌گران معتقدند که یافته‌های آنان منجر به شناسایی سطح بالاتری از رفتاردرمانی شناختی (CBT) برای کمک به بیماران مبتلا به افسردگی می‌شود.

به نظر آنان، متخصصان امر سلامت باید علاوه بر آن که بیماران‌ خود را تشویق به داشتن برنامه‌ غذایی سالم و ورزش مستمر می‌کنند، آن‌ها را به خوش‌بینی نیز ترغیب کنند.

استاد روزانسکی گفت، به تحقیقات بیش‌تری نیاز است تا «سازوکارهای زیست‌رفتاری این رابطه بهتر معلوم شود، و مزایای بالقوه‌ اقداماتی را ارزیابی کنیم که برای ترویج روحیه‌ خوش‌بینی و کاهش بدبینی پیش‌بینی شده‌اند».

پیش‌تر، در سال جاری، دانش‌مندان دانشکده‌ پزشکی دانشگاه بوستون مطالعه‌ای انجام دادند که نتایج آن نشان می‌داد، خوش‌بینی ممکن است احتمال رسیدن عمر افراد به ۸۵ سال را افزایش ‌دهد.

این پژوهش‌گران داده‌های جمع‌ شده از ۷۰۰۰۰ زن و ۱۴۰۰ مرد را به ترتیب، از مطالعه‌ سلامت پرستاران و مطالعه‌ هنجاری طول عمر بازنشستگان، بررسی کردند.

لوینا لی، استادیار روان‌پزشکی این نهاد دانشگاهی، گفت: «بسیاری از عوامل مؤثر در ابتلا به بیماری‌ها و مرگ زودرس، با انجام تحقیقاتی مشخص شده‌اند، اما هم‌چنان دانش ما از عوامل مثبت روان‌شناختی اجتماعی‌ که می‌توانند بر میزان سلامت افراد در طول عمرشان بیافزایند، نسبتاً کم است».

وی افزود: «این مطالعه ارتباط تنگاتنگی با سلامت عمومی دارد، چون نشان می‌دهد که خوش‌بینی، ویژگی روان‌شناختی اجتماعی مهمی است که می‌تواند طول عمر بشر را افزایش دهد».
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید