بعد از دایناسورها، چه بلایی سر اقیانوس‌ها آمد؟

بعد از دایناسورها، چه بلایی سر اقیانوس‌ها آمد؟

ین واقعه معروف است به این که عامل نابودی دایناسور‌ها بوده، ولی موجودات بسیار ریزتری مانند پلانکتون‌های اقیانوس‌ها را نیز نابود کرده است و بدین ترتیب منابع غذایی حیاتی را از کف زیست‌بوم دریا‌ها حذف کرده.

کد خبر : ۷۳۱۲۸
بازدید : ۱۸۴۷۱
توقف حیات در اقیانوس ها با انقراض دایناسورها
برخورد یک اخترواره به زمین، حدود سه چهارم گونه‌های گیاهی و جانوری را منقرض کرده است. نتایج تحقیقاتی نشان می‌دهد، واقعه انقراض دسته‌جمعی که دایناسور‌ها را از بین برده، باعث توقف حیات در اقیانوس‌های جهان به مدت میلیون‌ها سال شده است.

دانشمندانی که سنگ‌واره‌های به دست آمده از ۱۳ میلیون سال پیش را بررسی کرده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که گونه‌های جهانی پلانکتونی که در کف زیست‌بوم اقیانوس‌ها هستند، پس از برخورد اخترواره بزرگی به زمین به مدت دو میلیون سال ناپدید شده‌اند. پژوهشی که در نشریه علمی نیچر چاپ شده، نشان می‌دهد ۸ میلیون سال طول کشیده تا دوباره این پلانکتون‌ها رشد کنند و به تعداد اولیه‌شان برسند.

پژوهشگرانی از دانشگاه‌های ساوت‌همپتون، بریستول، یو سی ال، فرانکفورت و کالیفرنیا، با بررسی چگونگی «بازگشت حیات» به زیست‌بوم اقیانوس‌ها به این نتیجه رسیدند که ۶۶ میلیون سال پیش، برخورد اخترواره‌ای به زمین حدود سه چهارم گونه‌های گیاهی و جانوری را منقرض کرده است و باعث نابودی وسیع محیط زیست زمین شده است.

سخنگوی دانشگاه ساوت‌همپتون گفت: «این واقعه معروف است به این که عامل نابودی دایناسور‌ها بوده، ولی موجودات بسیار ریزتری مانند پلانکتون‌های اقیانوس‌ها را نیز نابود کرده است و بدین ترتیب منابع غذایی حیاتی را از کف زیست‌بوم دریا‌ها حذف کرده، منابعی که برای حیات مجدد گونه‌های بزرگ‌تر ضروری بوده است».

یافته‌های این گروه تحقیقاتی هم‌چنین نشان می‌دهد، چگونه کم شدن تنوع زیستی می‌تواند بر کارایی زیست‌بوم اثر بگذارد.

سارا آلوارز، نویسنده‌ی اصلی این مقاله توضیح داد که دانشمندان نمونه‌هایی از پلانکتون‌های موجود در اقیانوس را با استفاده از ریزسنگ‌واره‌های (نانوفسیل‌های) آهک‌دار تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

خانم آلوارز که در دانشگاه جبل‌الطارق کار می‌کند گفت: «ما فراوانی، تنوع و اندازه‌ی سلول‌های بیش از ۷۰۰ هزار سنگواره را سنجیدیم. این احتمالاً بزرگ‌ترین مجموعه داده‌ای است که تا به حال از سنگواره یک نقطه زمین ایجاد شده است».

دکتر سامانتا گیبز دیرین زیست‌شناس و نویسنده همکار در این پژوهش افزود، این تحقیق خطرات ناشی از کم شدن تنوع زیستی را نشان می‌دهد، خطراتی مانند انقراض گونه‌ها که هم‌اکنون در سراسر جهان دارد رخ می‌دهد».

او گفت: «امروزه از بین رفتن گونه‌ها باعث می‌شود خطر حذف شدن موجودات مهم زیست‌بوم پیش بیاید. ما با استفاده از این مجموعه سنگ‌واره‌ها نشان داده‌ایم که اگر برای بازی کردن نقش‌های اصلی بازیگران مناسب هر نقش را داشته باشیم، آن مجموعه کارایی خودش را خواهد داشت. امروزه با کاهش تنوع زیستی خطر از دست رفتن بازیگران اصلی زیست‌بوم‌ها وجود دارد، بازیگرانی که هنوز قدر بسیاری از آن‌ها را به طور کامل نمی‌دانیم».

در سال ۲۰۱۷ دانشمندان هشدار دادند که ممکن است به علت رشد بیش از حد جمعیت و مصرف بیش از حد منابع زمین، ششمین انقراض وسیع در تاریخ کره زمین نیز به زودی به وقوع پیوندد.

پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۸ نشان داد، انتظار می‌رود در ۵۰ سال آینده بخشی از تنوع زیستی از بین برود و بین سه تا پنج میلیون سال طول خواهد کشید تا زمین دوباره به این حد از تنوع زیستی برسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید