آرامش درونی با برچسب‌گذاری افکار

آرامش درونی با برچسب‌گذاری افکار

برای رسیدن به آرامش درون تکنیکی به شما معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند به افکار خود توجه کنید؛ و سپس آن‌ها را رها کنید. با این کار بین خودتان و افکار استرس‌زا فاصله ایجاد کنید.

کد خبر : ۷۳۲۱۵
بازدید : ۱۶۳۴۵
تکنیکی برای ذهن‌آگاهی و دفع استرس
فرادید | آرامش درون گاهی با تکنیک‌هایی ساده به دست می‌آیند. مدیتیشِنِ ذهن‌آگاهی (مایند‌فولنس) تکنیک فوق‌العاده مؤثری برای رهایی از استرس است و فواید زیادی به‌همراه دارد. ذهن‌آگاهی قابلیت اجرا‌یی‌شدن در هر مکان و زمانی را دارد؛ زیرا این نوع مدیتیشن نیازی به موقعیت یا مکانی که در آن سکوت برقرار باشد، ندارد.

ذهن‌آگاهی فقط به حضورِ ذهن نیاز دارد. ذهن‌آگاهی برای جدا‌کردن فرد از جریان مداوم افکار، قضاوت‌ها، نگرانی‌ها، نشخوارهای ذهنی و پریشانی ذهنی و رسیدن به جایی که فرد از درون احساس آرامش کند ، مفید است.

آرامشِ کاملِ درونی یکباره حاصل نمی‌شود و ذهن‌آگاهی نیاز به تمرین دارد. اما، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حتی یک جلسه مدیتیشن هم در کاهش‌دادن استرس مؤثر است؛ و حتی چند دقیقه مدیتیشن می‌تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند؛ بنابراین ذهن‌آگاهی یا هر نوع تکنیک آرامش‌بخش دیگری حتی برای مدت زمان کوتاه نیز می‌تواند مفید واقع شود.

حتی افراد متخصص در زمینه مدیتیشن نیز بعضی روز‌ها رسیدن به آرامش را سخت‌تر می‌بینند؛ اما فواید به‌هر‌حال شامل حال فرد می‌شود؛ بنابراین یادگیری این تکنیک به تلاش زیادی نیاز ندارد، اما تکرار و تمرین بسیار لازم دارد.

وقتی به ذهن‌آگاهی و مدیتیشن عادت می‌کنید، انجام آن برایتان راحت‌تر و خودکارتر می‌شود. برایتان لغزیدن به وضعیت مدیتیشن راحت‌تر می‌شود. اما در آغاز کار ممکن است بخواهید تکنیک‌های مختلف ذهن‌آگاهی و مدیتیشن را امتحان کنید.

تکنیکی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم به شما کمک می‌کند به افکار خود توجه کنید؛ و سپس آن‌ها را رها کنید. این کار به شما کمک می‌کند بین خودتان و افکارتان که منجر به ایجاد استرس در شما شده‌اند، فاصله ایجاد کنید.

این تکنیک به شما کمک می‌کند الگو‌های عادتی فکر‌کردن خود را کشف کنید؛ یک قدم به عقب بردارید؛ و سعی کنید چشم‌انداز پیدا کنید. این کار چرخه نشخوار ذهنی را قطع می‌کند و از سایر روش‌های مدیتیشن آسان‌تر است؛ بنابراین برای کسانی که تازه اقدام به این کار کرده‌اند، بسیار مفید است. خیلی خب! بیایید شروع کنیم.

راحت باشید

اگر می‌خواهید به آرامش درونی برسید، بهترین حالت ممکن این است که یک صندلی در جایی ساکت که عاری از هر چیزی است که تمرکز شما را برهم می‌زند یا شما را منحرف می‌کند، داشته باشید و برای چند دقیقه تمام حواس خود را به این تمرین بدهید. با کمی تمرین شما می‌توانید این کار را هر زمانی که اوقات آزاد دارید، بطور مثال وقتی سر کار هستید یا کار جسمانی انجام می‌دهید یا برای خوابیدن آماده می‌شوید، انجام دهید.

در هر موقعیتی که هستید، سعی کنید بدنتان در راحت‌ترین حالت ممکن قرار گیرد.

ذهنتان را پاک کنید

به افکارتان توجه کنید. در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه متوجه می‌شوید افکار به ذهنتان وارد می‌شوند. احساس سرما می‌کنم. باید امشب شام درست کنم. نمی‌دانم فلانی از حرفی که زد چه منظوری داشت. افکار به درون ذهن شما می‌خزند. ساده‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که به آن‌ها توجه کنید و سپس متوقفشان کنید. به‌سادگی به آن‌ها توجه کنید و رهایشان کنید.

به افکارتان برچسب بزنید

برای رسیدن به آرامش درونی توجه به افکار و رها کردنشان یکی از تکنیک‌های مؤثرِ مدیتیشن است و برای مدت‌های طولانی می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید؛ اما شما می‌توانید یک قدم فراتر بگذارید و قبل از آنکه افکارتان را «رها کنید» به آن‌ها برچسب بزنید. (می‌توانید این کار را با تکرار کلمه‌ای نزد خودتان انجام دهید، یا آن کلمه را تصور کنید یا هر کاری که برایتان راحت‌تر است انجام دهید).


برچسب‌زدن افکار دو کار انجام می‌دهد :

آگاهی شما را نسبت به چیز‌هایی که در فکر شما هستید و شما به آن‌ها فکر می‌کنید، افزایش می‌دهد؛ که این کار از این حیث کمک‌کننده است که به شما اجازه می‌دهد الگو‌های عادتیِ فکری خود را شناسایی کنید، آن‌ها را تغییر دهید و فردی قدرتمندتر و مثبت‌اندیش‌تر شوید. به این ترتیب یک گام به رسیدن به هدفتان که آرامش درونی است نزدیک‌تر می‌شوید.

این کار همچنین برای افراد تازه‌کار در مدیتیشن مفید است؛ زیرا به آنها، که هنوز عادت ندارند برای مدت طولانی به افکارشان توجه کنند، کمک می‌کند ذهنشان را مشغول کاری کنند.
راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید به افکارتان برچسب بزنید:

به‌درد‌بخور/ به‌درد‌نخور: شما به‌سادگی فقط می‌توانید برچسب سازنده یا ناسازنده به افکارتان بزنید. یک تمایزگذاری ساده که می‌تواند تمامی انواع افکار را پوشش دهد. یا می‌توانید فقط برچسب «مفید» یا «نامفید» به آن‌ها بزنید و سپس رهایشان کنید.

انواع افکار: شما می‌توانید افکارتان را با طبقه‌بندی آن‌ها بر اساس عملکردشان برچسب بزنید. این نوع برچسب‌گذاری قدری عمیق‌تر است. بطور مثال افکار می‌توانند برچسب‌هایی مانند «قضاوت»، «برنامه‌ریزی»، «ترس» یا «یادآوری» بخورند و ممکن است به سطح آگاهی شما وارد شوند. برچسبشان بزنید و رهایشان کنید.

آگاهیِ جسمی: یک نوع آگاهی دیگر که می‌تواند به سطح آگاهی شما وارد شود، آگاهی از بدن است - شما ممکن است بر چیزی که می‌بینید تمرکز کنید یا آن را احساس کنید. به‌سادگی چیز‌ها را بر اساس احساس فیزیکی‌ای که به شما می‌دهند، برچسب‌گذاری کنید: «سخت»، «گرم»، «خارش‌آور». به آن‌ها آگاهی پیدا کنید و رهایشان کنید.

شما می‌توانید راه‌های دیگری را برای برچسب‌گذاری بر افکارتان پیدا کنید، اما این تکنیک‌ها برای تازه‌کار‌ها مفیدند. همینطور که تمرین می‌کنید احتمالاً یکی از روش‌ها از روش‌های دیگر برایتان راحت‌تر خواهد شد یا شاید بخواهید هر بار یکی را امتحان کنید. هرچیزی که برای شما مفید باشد، «درست» است. به‌یاد داشته باشید که اگر مدیتیشن به‌طور مرتب انجام شود شما را در مقابل استرس مقاوم می‌کند، بنابراین ارزش امتحان‌کردن را دارد. شروع کنید و ببنید چه فوایدی از تمرین‌کردن نصیبتان می‌شود.

منبع: www.verywellmind.com
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید