قیمت دلار افت کرد

قیمت دلار افت کرد

دیروز شاخص ارزی ۷۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان رسید. در واکنش به این افت دیروز فلز گرانبهای داخلی نیز ۱۵ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۴ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۷۳۲۶۷
بازدید : ۵۶۸۲
افت قیمت دلار
در اولین روز هفته، سکه و دلار کاهش قیمت را تجربه کردند؛ اسکناس آبی آمریکایی از مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پایین‌تر رفت و فلز گران‌بهای داخلی یک بار دیگر به سمت سطح ۴ میلیون تومانی حرکت کرد. به گفته فعالان، دلیل اصلی افت قیمت دلار، کاهش ارزش این ارز در هرات افغانستان و پایین آمدن نرخ حواله درهم بود.
عده‌ای نیز اعتقاد داشتند بازارساز در روز اول هفته عرضه ارز خود را افزایش داد، چرا که احساس می‌کرد اگر قیمت برای سومین روز متوالی بالای مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کند، انتظارات افزایشی معامله‌گران را بیشتر می‌کند و می‌تواند زمینه ساز ورود تقاضای بیشتر افراد مردد به بازار شود. از نظر فعالان، کاهش قیمت دلار مهم‌ترین عاملی بود که موجب شد سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار بگیرد.
دیروز شاخص ارزی ۷۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان رسید. در واکنش به این افت دیروز فلز گرانبهای داخلی نیز ۱۵ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۴ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید.
این کاهش از آن جهت جلب توجه می‌کرد که طلای جهانی توانسته بود روز جمعه خود را بالای مرز هزار و ۵۰۰ دلاری حفظ کند و پیش‌بینی‌های فعالان این بازار حکایت از احتمال بیشتر افزایش قیمت در هفته جاری دارد. در چنین شرایطی است که به ضعف تقاضا در بازار سکه بیشتر از قبل می‌توان پی برد.

پایان تعطیلات چینی و اثر آن بر بازار ارز
اول تا هفتم اکتبر در کشور چین تعطیل رسمی است. برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند با پایان یافتن این تعطیلات تقاضای حواله‌ای بار دیگر در بازار افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند زمینه را برای رشد بیشتر قیمت فراهم کند. به گفته آنها، دلار در انتهای هفته گذشته زمانی که به دلیل تعطیلات، تقاضای حواله‌ای برای کشور چین کاهش یافته بود، توانست افزایش قیمت را به ثبت برساند.
از نظر آنها، در چنین شرایطی ورود دوباره این تقاضا در اواسط هفته جاری می‌تواند قیمت‌ها را تا حدی تحت‌تاثیر قرار دهد. در مقابل این گروه، تعدادی زیادی از فعالان باور دارند در گذشته تقاضای حواله‌ای چندان نتوانست قیمت بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، در نتیجه دلیلی ندارد با وجود پاسخگویی بازارساز به تقاضای تجار در سامانه نیما، باز شدن دوباره بازار‌های چین اثری بر بازار ایران داشته باشد.

در این میان، گروه دیگری از افزایشی‌های بازار عنوان می‌کنند، تا زمانی که زائران اربعین به سوی عراق رهسپار نشده‌اند، تقاضای ارز مورد نیاز آن‌ها می‌تواند قیمت‌های بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. از نگاه این گروه تا یک هفته مانده به اربعین، همچنان تقاضای ارزی وجود دارد که به‌صورت اسکناس است و از این جهت می‌تواند اثرگذاری بیشتری بر قیمت‌های بازار داشته باشد.
با این حال، بازارساز در هفته‌های اخیر به‌خوبی توانسته است پاسخگوی تقاضا باشد و قیمت در ۴ هفته اخیر در دامنه بسیار محدودی نوسانات خود را به ثبت رسانده است.
در این میان، برخی از فعالان عنوان می‌کردند خرید ارز از برخی از صرافی‌های مجاز سخت‌تر شده است و شاید همین موضوع بتواند قدرت واسطه‌گران برای تاثیرگذاری بر بازار را افزایش دهد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، صرافی ملی برای فروش ارز به متقاضیان شرط جدیدی را تعیین کرده و آن این است که خریداران ارز از این صرافی‌ها حتما باید کارت ملی هوشمند داشته باشند.
پیش از این شرط اصلی صرافی‌های بانکی در ارائه خدمات ارزی به مردم داشتن کارت ملی به همراه کارت بانکی و سیم‌کارت به‌نام اشخاص بود، اما مدتی است که این صرافی‌ها فقط به افرادی که کارت ملی هوشمند دارند سرویس می‌دهند؛ بنابراین در صورتی که فردی بخواهد از این صرافی‌ها ارز بخرد، باید مشخصات کامل آن شامل اطلاعات فردی، شماره کارت بانکی و شماره تلفن‌همراه به نام شخص خریدار در سیستم ثبت شود.

فقط ۵ واحد صنفی مجوز معاملات اینترنتی طلا دارند
رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: تنها ۵ واحد صنفی برای انجام معاملات اینترنتی طلا مجوز دارند. به گزارش «ایبِنا» بحث معاملات اینترنتی طلا و سکه در فضای مجازی تمامی ندارد و هر روز شاهد مدل جدیدی از فعالیت این واحد‌ها در فضای مجازی هستیم.
برخی به‌صورت رسمی از اتحادیه طلا و جواهر مجوز فعالیت دارند، برخی نماد اعتماد الکترونیکی دارند و برخی سودجو هم در این بین بدون دریافت هیچ‌گونه مجوزی در حال معامله و خرید و فروش طلا در فضای مجازی هستند. آیت محمدولی در گفتگو با «ایبِنا» با توجه به تاکید مکرر نسبت به ممنوعیت خرید و فروش طلا و سکه در فضای مجازی، درباره فعالیت برخی واحد‌های طلافروشی در این فضا با استفاده از نماد «اعتماد» الکترونیکی اظهار کرد: یکی از مواردی که در حال حاضر وجود دارد، لزوم دریافت مجوز از سوی افرادی است که قصد فعالیت در این فضا را دارند، زیرا دریافت پروانه کسب طلافروشی یا طلاسازی از جمله مدارک حداقلی در این خصوص است.
وی افزود: قانونی بودن یا نبودن فعالیت آن‌ها توسط ما مشخص نمی‌شود، زیرا ما تنها به مواردی که عضو اتحادیه هستند می‌توانیم وارد شویم، اما اگر واحدی تحت مجوز اتحادیه نباشد، امکان ورود نخواهیم داشت و در صورت بروز هرگونه مشکل ارتباطی به اتحادیه پیدا نمی‌کند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد: درحال حاضر تنها ۵ واحد طلافروشی امکان و مجوز معاملات اینترنتی را دارند. محمدولی درباره وضعیت معاملات در بازار طلا و سکه اظهار کرد: خوشبختانه داد و ستد در بازار در حال انجام است و قیمت‌ها نیز از آرامش و ثباتی نسبی برخوردار هستند. وی افزود: طی دو هفته اخیر نوسان و تغییرات چشمگیری در قیمت‌ها نداشته‌ایم و شاهد آرامشی در قیمت‌ها در بازار هستیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید