جزئیات سقوط جرثقیل در اتوبان بسیج

جزئیات سقوط جرثقیل در اتوبان بسیج

در حقیقت علت اصلی حادثه هم وزیدن باد بود، چرا که وزنه تعادل پایین افتاد و دکل نیز در بزرگراه سقوط کرد. چون ارتفاع دکل ۷۲ متر و وزن آن ۸۰ تن بود و در ارتفاع بالایی قرار داشت، تعادل بهم خورد و دکل به زمین افتاد.

کد خبر : ۷۳۲۹۱
بازدید : ۱۲۴۷۴
جزئیات سقوط جرثقیل در اتوبان بسیج
بازپرس جنایی با تعیین هیأت سه نفره کارشناسی خواستار بررسی علت حادثه و معرفی مقصران سقوط دکل جرثقیل در پارک بسیج تهران شد. این در حالی است که کارشناسان علت اولیه حادثه مرگبار روز شنبه را محکم نبودن پایه‌های جرثقیل اعلام کرده‌اند.

ساعت ۱۲:۲۰ ظهر شنبه جرثقیل و دکل آن‌که در پارک بسیج واقع در بزرگراه محلاتی در حال نصب یک چرخ‌فلک بود سقوط کرد، در این حادثه دو مرد جان باختند و سه مرد و یک زن نیز مجروح و به مرکز درمانی منتقل شدند که به خاطر شدت جراحات وارده احتمال فوت آن‌ها نیز می‌رود.

بررسی علت حادثه
با مرگ دو مرد ۵۵ و ۶۰ ساله که یکی از آن‌ها راننده پیک موتوری و دیگری راننده تاکسی بود، بازپرس کشیک قتل پایتخت راهی محل حادثه شد. در بررسی‌های اولیه کارشناسان علت حادثه را سست بودن پایه‌های جرثقیل اعلام کردند.
تحقیقات نشان می‌داد که از چهار پایه جرثقیل دو پایه مورد آزمایش قرار گرفته، اما دو پایه دیگر آن کنترل نشده بود. دو پایه‌ای که درست بسته نشده بودند باعث برهم خوردن تعادل جرثقیل و وقوع این حادثه تلخ شده بود.

در ادامه بررسی‌ها بازپرس جنایی برای مشخص شدن علت اصلی حادثه سقوط دکل و مرگ دو مرد میانسال دستور تشکیل هیأت سه نفره کارشناسی شامل کارشناس ایمنی و حوادث، کارشناس برق و تأسیسات و کارشناس آتش‌نشانی را صادر کرد. همچنین بازپرس جنایی دستور تحقیق و بازداشت راننده جرثقیل و کارفرمای پروژه را نیز صادر کرد. تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

مقصر باد بود
راننده جرثقیل، مرد ۵۳ ساله‌ای است که گواهینامه پایه یک و گواهینامه کار با جرثقیل خاص دارد. وی یکی از متهمان این پرونده است که بازداشت شده، او در رابطه با این حادثه به خبرنگار ما گفت: ۲۰ سال است که راننده جرثقیل هستم، از شش ماه قبل برای نصب چرخ‌فلک بوستان بسیج به اینجا آمدم.
البته، چون باید چرخ‌فلک مونتاژ می‌شد چندین بار کار تکرار شد. روز حادثه آخرین قسمت چرخ‌فلک را نصب کردم و ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه بود که کار تعطیل شد. می‌خواستم برای ناهار بروم تا بعد از آن دکل را جمع کنیم، اما ناگهان باد شدیدی وزید.

او ادامه داد: در حقیقت علت اصلی حادثه هم وزیدن باد بود، چرا که وزنه تعادل پایین افتاد و دکل نیز در بزرگراه سقوط کرد. چون ارتفاع دکل ۷۲ متر و وزن آن ۸۰ تن بود و در ارتفاع بالایی قرار داشت، تعادل بهم خورد و دکل به زمین افتاد. چرخ‌فلک در ارتفاع ۸۰ متری نصب شده بود و ارتفاع دکل هم زیاد بود به همین دلیل این حادثه رخ داد.
من هنوز داخل کابین جرثقیل بودم که این اتفاق برایم رخ داد. در آنجا حبس شدم و ۱۰ دقیقه‌ای طول کشید که از داخل کابین با کمک همکارانم بیرون آمدم و خودم نیز در این حادثه آسیب دیدم. حدود ۷ ساعت هم عملیات نجات طول کشید.

پروژه ۲۰۰ میلیاردی
یکی از شرکای پروژه شهربازی بوستان بسیج مرد جوانی است که دکترای مدیریت صنعتی دارد و سال‌هاست وسایل تفریحی مراکز رفاهی را تولید و نصب می‌کند. وی که از سوی بازپرس بازداشت شده از پروژه ۲۰۰ میلیارد تومانی‌اش گفت.

چه مدت است این پروژه را به عهده گرفته‌اید؟
سه سال قبل با هماهنگی و مجوز سازمان استاندارد پروژه شهربازی بوستان بسیج را به عهده گرفتیم. زمین متعلق به شهرداری است و طبق قرارداد ما شهربازی بوستان را مجهز به دستگاه‌های بازی کردیم که همه وسایل ساخت شرکت خودمان در ایران است.
این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان برای ما هزینه داشت و طبق قرارداد ۱۲ سال این شهربازی در اختیار شرکت ما است. در این مدت ما باید سالی ۷۲۰ میلیون تومان به شهرداری اجاره بدهیم و هر سال نیز ۱۰ درصد این اجاره بیشتر می‌شد و بعد از پایان ۱۲ سال کل این پروژه در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت.

مسئولیت این حادثه به عهده کیست؟
ما بعد از قبول این پروژه با پیمانکار‌های متعددی که هر کدام در یک بخشی تخصص داشتند وارد قرارداد شدیم. طبق قرارداد مسئولیت این اتفاق به عهده پیمانکار جرثقیل است. البته دو ناظر پروژه، دو ناظر شهرداری، یک مشاور سطح اول و یک افسر ایمنی در این پروژه کار می‌کردند و هر روز نیز نماینده شهرداری از پروژه بازدید می‌کرد.

کار پروژه کی تمام می‌شد؟
این چرخ‌فلک که ۲۴۰ نفر ظرفیت داشت و ۲۵ میلیارد تومان برای ما هزینه برده بود آخرین دستگاهی بود که نصب کردیم و کار تمام شده بود. در مدت این سه سال ما ۴۰ دستگاه بازی در قسمت شهربازی بوستان بسیج نصب کردیم.

قبلاً نیز چنین پروژه‌هایی داشتید؟
ما هم در خارج از ایران، مثل عراق، سوریه، افغانستان و هم در داخل ایران در شهر‌هایی مانند تبریز، میانه، ورامین و پیست اسکی آبعلی کار کرده‌ایم و این اولین باری است که چنین حادثه‌ای رخ داده است.
چرخ‌فلکی که توسط کارگاه ما ساخته و نصب شده بزرگ‌ترین چرخ‌فلک ایران است. شرکت ما تمام کارگر‌های کارگاه را بیمه کرده و بیمه ۱۰ نفر را که در حادثه فوت کنند، پرداخت می‌کند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید