زور "میت رامنی" به ترامپ می‌رسد؟

زور "میت رامنی" به ترامپ می‌رسد؟

رامنی شاید از باراک اوباما شکست خورده باشد و ترامپی‌ها هم از گوشزد کردن این امر تاکنون دریغ نکرده‌اند، اما وی یک چهره برجسته در میان جمهوری‌خواهان به‌حساب می‌آید. با این حال هنوز این سوال باقی است که آیا میت رامنی می‌تواند یک شورش درون گروهی علیه ترامپ را رهبری کند؟

کد خبر : ۷۳۳۰۲
بازدید : ۵۶۴۸
زور
تنش میان میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا و دونالد ترامپ در روز‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. روز جمعه، میت رامنی درخواست ترامپ از چین و اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن را اشتباه و هولناک خواند.
یک روز پس از این اظهار نظر رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی رامنی را یک الاغ و بازیچه دست دموکرات‌ها دانست و خواستار استیضاح و کنار گذاشتن وی از مجلس سنا شد. این در حالی است که سناتور‌ها نمی‌توانند استیضاح شوند؛ اما در برخی ایالت‌ها می‌توانند از طریق رای‌گیری مستقیم برکنار شوند.

درگیری میت رامنی از برجسته‌ترین مخالفان جمهوری‌خواه دونالد ترامپ با وی وارد عرصه فحاشی شده است. ترامپ در اقدامی کم‌سابقه این هم‌حزبی خود را الاغ و بازیچه دست دموکرات‌ها خوانده است. به گزارش رویترز، حالا رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار استیضاح سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا شده و تاکید کرده است که رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در این ایالت با نامزدکردن رامنی برای سنا مرتکب اشتباه شده‌اند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سری توییت‌هایی تاکید کرد که میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت یوتا باید از کار برکنار شود و جف فلیک، سناتور سابق جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا - که وی یکی از منتقدان صریح ترامپ بود- بسیار بهتر از میت رامنی محسوب می‌شود. ترامپ در این توییت نوشت: «می‌شنوم که مردم بزرگ یوتا به این نتیجه رسیده‌اند که رای‌شان به میت‌رامنی سناتور گستاخ، یک اشتباه بزرگ بوده است؛ من کاملا موافقم.
او یک فرد احمق است که بازیچه دست دموکرات‌ها شده است. میت‌رامنی را استیضاح کنید.» وی در پاسخ به توییت کوین کورک، خبرنگار فاکس‌نیوز که پرسیده بود آیا میت رامنی، جف فلیک جدید بوده افزود: «نه کوین! جف فلیک بسیار بهتر است.» سناتور‌ها نمی‌توانند استیضاح شوند، اما در برخی ایالت‌ها می‌توانند پیش از پایان دوره تصدی‌شان از طریق رای‌گیری مستقیم برکنار شوند. ایالت یوتا در قانون ایالتی هیچ مفادی برای برکناری سناتوری که در راس امور است ندارد.
براساس نظرسنجی صورت گرفته در ماه ژوئیه میت رامنی که سال گذشته برای سناتوری انتخاب شده بود با بالاترین نرخ عدم‌محبوبیت در هیات کنگره‌ای ایالت یوتا مواجه شده است. این درحالی است که دفتر رامنی هنوز درخصوص این مساله اظهارنظری نکرده است. در همین حال ترامپ پس از آنکه رامنی از وی به‌خاطر توافقاتش با اوکراین انتقاد کرد، به شدت از این سناتور جمهوری‌خواه انتقاد کرده و او را یک احمق گستاخ خطاب کرد.
ترامپ در توییتی گفت: «لطفا یکی میت رامنی را از خواب بیدار کند و به او بگوید گفت‌وگوی من با رئیس‌جمهوری اوکراین یکی از گفتگو‌های بسیار مناسب و مطلوب بوده است.» ترامپ همچنین تاکید کرد که درخواست علنی اخیرش از چین برای انجام تحقیق از جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا مربوط به فساد است، نه سیاست.

وی ضمن به استهزا گرفتن میت رامنی نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۲ میلادی به‌خاطر شکست در مقابل باراک اوباما گفت: «اگر میت رامنی همین‌قدر سخت در مقابل اوباما تلاش می‌کرد می‌توانست برنده شود، اما متاسفانه او در نطفه خفه شد.» ترامپ افزود: «میت رامنی هرگز متوجه نشد که چطور پیروز شود.
او یک الاغ مغرور است که از ابتدا با من سر جنگ داشته به جز زمانی که به من به‌خاطر تاییدیه‌ام برای حضور او در سنا، التماس می‌کرد و من به او این تاییدیه را دادم و هنگامی که برای رسیدن به پست وزیر امورخارجه التماس می‌کرد، اما به او چنین اجازه‌ای ندادم. او برای جمهوری‌خواهان بسیار بد است.» با این حال هنوز دفتر رامنی در رابطه با این اظهارات هیچ اظهار‌نظری نکرده است.
همچنین تیم رسانه‌ای ترامپ بلافاصله پس از اظهارات تند رامنی علیه ترامپ فیلمی تهیه کرد که در آن باخت انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ را که رامنی نامزد جمهوری‌خواهان بود، نمایش داده می‌شود و سپس بریده‌هایی از انتخابات سال ۲۰۱۶ نشان داده می‌شود که ترامپ توانسته است رقیب دموکرات خود یعنی هیلاری کلینتون را شکست دهد.

میت رامنی وارد می‌شود
میت رامنی بازگشته است. او مخالف صریح دونالد ترامپ است و به این نکته در واشنگتن‌پست اشاره داشته است. او از سال ۲۰۱۸ نیز تحت عنوان سناتور وارد کنگره شد، اما از آن زمان تاکنون نتوانسته است اقدام جدی علیه ترامپ انجام دهد. ولی به‌نظر می‌رسد رسوایی اوکراین مجال اساسی برای جبران‌مافات فراهم کرده است.
حالا این سوال مطرح است که آیا میت رامنی ترامپ را سرنگون خواهد کرد تا همان گارد قدیمی حزب جمهوری‌خواه را از نو مستقر سازد؟ جاکوب هیل‌بران، سردبیر نشنال اینترست در مطلبی نوشت: در یک توییت، روز جمعه، میت رامنی در جملاتی دوپهلو به ترامپ حمله کرد. او ابتدا در توییتی نوشت: «درخواست رئیس‌جمهوری از چین و اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن اشتباه و هولناک است.»
سپس وی در یک توییت جداگانه نوشت: «وقتی رئیس‌جمهوری از چین می‌خواهد که در بحبوحه فرآیند انتخابات درون گروهی دموکرات‌ها از یکی از نامزد‌های آن‌ها تحقیق شود، انگیزه‌ای جز انگیزه سیاسی برای حذف رقیب نمی‌بینم.»

انگیزه رامنی بسیار دارای اهمیت است. تاکنون بیشتر جمهوری‌خواهان از ترامپ دفاع کرده‌اند، آنچنان که جان رانسون عمل کرد؛ همچنین مارکو روبیو که سعی کرده است درباره اقدامات دونالد ترامپ سکوت کند. البته جمهوری‌خواهان دیگری هم بوده‌اند که خلاف رویه حرکت کنند و منتقد اقدامات ترامپ شوند. مثلا بن ساسه، سناتوری که گفته است آمریکا هرگز نباید از چین بخواهد برای کشف حقیقت کمکش کند.
این‌گونه اظهارات کمتر مورد خوشایند ترامپ واقع می‌شود. تاکنون واکنش ترامپ نسبت به استیضاح همراه با ترس و عصبانیت بوده است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که ترامپ از ننگ استیضاح ترس دارد، چون چشم‌انداز ریاست‌جمهوری‌اش به مشکل می‌خورد.
او به خوبی می‌داند که سنا رای به برکناری‌اش نمی‌دهد. اما ترس ترامپ در این زمینه قابل توجیه است. پیش‌فرض ترامپ این است که جایگاهش در سنا بعد از استیضاح شکننده شود. افزون بر این ترامپ می‌ترسد ورق در کنگره به زیان او برگردد. برای این مساله یک توضیح لازم است.
استیضاح یک فرآیند غیرقابل پیش‌بینی است. تلاش رامنی بی‌سابقه و غیرمنتظره است و او از جمهوری‌خواهان می‌خواهد که ترامپ را رها کنند. در این خصوص ممکن است کار به‌جایی برسد که واقعا برخی از سناتور‌ها به این نتیجه برسند که از خیر ترامپ بگذرند. برای آن‌ها شاید حفظ کرسی خود مهم‌تر از کمک به ترامپ باشد. اول اینکه، اگر میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در سنا به این نتیجه برسد که ضرر محافظت از ترامپ در آرای الکترال بیش از سود آن است، لحظه‌ای در برکناری ترامپ درنگ نخواهد کرد.
دوم اینکه این اقدام فرصتی برای سایر جمهوری‌خواهانی پدید خواهد آورد که همواره خود را در ردای ریاست‌جمهوری می‌دیدند. در این طیف افرادی از روبیو گرفته تا جاش‌هاولی دیده می‌شوند. چراکه اگر فرض شود ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ مجددا انتخاب شود، آن‌ها باید ۴ سال دیگر صبر کنند تا خود را برای این پست به محک آزمایش بسپارند. اما اگر ترامپ هم‌اینک برکنار شود این راه برای آن‌ها کوتاه‌تر خواهد شد.
رامنی برای انجام عملیات زمین زدن اسب دونالد ترامپ بهترین گزینه است. از زمانی که ترامپ جمهوری‌خواهان را (در انتخابات درون‌گروهی این حزب) شکست داد، جنبش «هرگز ترامپ» دنبال چهره‌ای بوده است تا با برکناری ترامپ، وی را جایگزین کند.
رامنی شاید از باراک اوباما شکست خورده باشد و ترامپی‌ها هم از گوشزد کردن این امر تاکنون دریغ نکرده‌اند، اما وی یک چهره برجسته در میان جمهوری‌خواهان به‌حساب می‌آید. با این حال هنوز این سوال باقی است که آیا میت رامنی می‌تواند یک شورش درون گروهی علیه ترامپ را رهبری کند؟

رامنی پیش از این هم خواستار ترامپ‌زدایی در کاخ سفید شده بود. برای مثال در مارس سال ۲۰۱۶، میت رامنی، دونالد ترامپ را یک فرد بزهکار معرفی کرده بود که اقتصاد و سیاست خارجی آمریکا را به فاجعه خواهد کشاند. در میان این درگیری البته ترامپ، رامنی را به رستوران جورجس در برج ترامپ دعوت کرد تا از نظرات وی به‌عنوان یکی از نامزد‌های وزارت‌خارجه مطلع شود.
ترامپ با ندادن پستی در دولتش به میت رامنی دست به تحقیر وی زد، اما حالا ممکن است به‌دلیل اینکه این نماینده برجسته جمهوری‌خواهان را بازی داده است، پشیمان شود. به‌نظر می‌رسد که رامنی به‌دنبال انتقام آن شامی است که ترامپ وی را میهمان کرد تا او را تحقیر کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید