چگونه از پوستمان مراقبت کنیم؟

چگونه از پوستمان مراقبت کنیم؟

شستشوی روزانه هم اهمیت دارد، زیرا هم تمامی گرد و خاک‌ها، خرد و ریز‌ها و آلاینده‌های زیست‌محیطی را پاک می‌کند هم پوست را برای مالیدن موضعی فراورده‌های مراقبت از پوست آماده می‌کند.

کد خبر : ۷۳۳۶۱
بازدید : ۱۳۸۷۳
چگونه از پوستمان مراقبت کنیم؟
صنعت مراقبت از پوست با گزینه‌های بی‌شماری که دارد از مرطوب‌کننده و پاک‌کننده گرفته تا فراورده‌های ضدپیری و جوان کننده آدم را سردرگم می‌کند.

اما صرف بی‌شماری فراورده‌های مراقبت از پوست به معنای آن نیست که به همه‌ی آن‌ها نیاز داشته باشیم، زیرا روال کارساز مراقبت از پوست برای اشخاص مختلف فرق می‌کند.

تعداد فراورده‌های که مصرف می‌کنیم در نهایت به وقتی که صرف مراقبت پوست می‌کنیم و نتیجه‌ی مطلوب مورد نظر ما بستگی دارد، اما متخصصان پوست هم‌داستان هستند که هر شخصی دست‌کم باید روال روزانه‌ای برای مراقبت از پوست خود داشته باشد.

گام یک و دو
به گفته دکتر پالم دو گام حداقلی برای مراقبت از پوست وجود دارد که همگان باید رعایت کنند.

دکتر پالم قبول دارد که «تعداد گام‌های هر روال مراقبت از پوست در واقع به انگیزه‌های بیمار بستگی دارد»، او گفت: دو گامی که هرگز نباید از آن غفلت کرد زدن کرم ضدآفتاب در آغاز روز و شستن صورت دست‌کم یک بار در روز است.

به گفته‌ی دکتر پالم کرم ضدآفتاب «مهم‌ترین فراورده‌ی مراقبت از پوست است»، زیرا از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. هم‌چنین به گفته‌ی وی برخی کرم‌های ضدآفتاب می‌توانند روند پیر شدن پوست را معکوس کنند و آسیب اکسایشی پوست را کاهش دهند؛ بنابراین ارزش آن را دارد که ترکیب مطلوب کرم ضد آفتاب برای خودمان را پیدا کنیم.

شستشوی روزانه هم اهمیت دارد، زیرا هم تمامی گرد و خاک‌ها، خرد و ریز‌ها و آلاینده‌های زیست‌محیطی را پاک می‌کند هم پوست را برای مالیدن موضعی فراورده‌های مراقبت از پوست آماده می‌کند.

اما پیشنهاد دکتر پالم برای آن بیمارانی که می‌توانند وقت و توان بیش‌تری برای مراقبت از پوست اختصاص دهند دنبال کردن روالی اساسی و هرمی شکل است.

دکتر پالم می‌گوید: فراورده‌های مراقبت از پوست را به شکل هرمی طبقه‌بندی می‌کنم. در پایه یا قاعده‌ی هرم مهم‌ترین فراورده‌ها قرار می‌گیرند و بقیه‌ی فراورده‌ها با کاهش اهمیت‌شان در لایه‌های دیگر هرم از پایین تا نوک آن قرار می‌گیرند.

گام سه
طبق توصیه دکتر پالم بعد از زدن کرم ضدآفتاب («اساسی‌ترین گام») و شستشو باید از مشتقات ویتامین آ. یعنی رتینول یا رتینوئید استفاده کرد و آن را به صورت موضعی روی پوست مالید.

به گفته دکتر پالم ویتامین آ. «بر اساس چهار دهه تحقیق» دارای اثرات مثبت مختلفی بر پوست است و به همین دلیل باید از آن استفاده کرد.

این اثرات مثبت عبارتند از: «ضخیم‌سازی غشای میانی پوست از طریق ایجاد کلاژن جدید، افزایش لطافت پوست، کاهش بی‌نظمی‌های رنگ‌دانه‌ای پوست، کمک به رسوخ مؤثرتر سایر اجزای فعال مالیدنی، جلوگیری از لکه‌های پیش‌سرطانی و آماده‌سازی پوست برای درمان سریع‌تر با برخی روش‌های لیزری و پوست‌تراشی‌های عمیق‌تر شیمیایی».

طبق توصیه دکتر پالم برای آن که بهترین نتیجه را از رتینول‌ها و رتینویید‌ها بگیرم باید در شب از آن‌ها استفاده کنیم. اما برای آن‌هایی که پوست خیلی حساسی دارند و ممکن است رتینول‌های قوی آن را دچار سوزش کنند استفاده از «محصولی حاوی بکوچیول» را توصیه می‌کند که منشاء گیاهی دارد و «اثراتی شبیه رتینول دارد و مانند رتینول در پوست سوزش یا قرمزی ایجاد نمی‌کند».

گام چهار
دکتر پالم علاوه بر کرم ضدآفتاب و رتینویید‌ها استعمال آنتی‌اکسیدان‌های مالیدنی مثل ویتامین ث. را در صبح‌ها توصیه می‌کند.

دکتر پالم می‌گوید: «مالیدن ویتامین ث. از بی‌نظمی غیرعادی رنگدانه‌های پوست جلوگیری می‌کند، از پوست در برابر تنش اکسایشی حفاظت می‌کند و هم‌عامل لازم برای رویش کلاژن جدید است» و افزود سایر آنتی‌اکسیدان‌های مالیدنی مثل کرم چای سبز، ویتامین‌ای یا رسوراترول هم می‌توانند مؤثر باشند.

گام پنج
گام پنج مراقبت از پوست استفاده از اسید‌های آلفا و بتا هیدروکسی است که به گفته‌ی دکتر پالم شواهد هم پشتیبان استفاده از آن‌ها است. دکتر پالم به ما گفت: اسید‌های آلفاهیدروکسی مثل اسید گلیکولیک «می‌توانند بی‌نظمی رنگدانه‌های پوست را کاهش دهند، احیاپذیری پوست را تقویت می‌کند و با ساختن کلاژن باعث افزیش براقی یا درخشندگی پوست می‌شود.»

اسید‌های بتاهیدروکسی مثل اسید سالیسیلیک هم می‌توانند «اختلال رنگ‌دانه‌ای را کاهش دهند و ریزش پوست در ناحیه‌ی غدد مو را عادی کنند» که برای مهار جوش زدن خیلی خوب است.

گام شش
گام ششم و آخر در مراقبت پوست استفاده از عامل رشد یا فراورده‌های دارای ترکیب سلول‌های بنیادی است.به گفته‌ی دکتر پالم پروتئین‌های درشت درون این فراورده‌ها در پوست رسوخ نمی‌کنند بلکه به یاخته‌های پوست سیگنال‌هایی می‌فرستند که به مبارزه با پیری کمک می‌کند.

در کل روال ما برای مراقبت از پوست می‌تواند از دو گام نخست تا شش گام را دربرگیرد به شرطی که فراورده‌هایی که به کار می‌گیریم مؤثر باشند.

به گفته دکتر پالم فراورده‌ای کارآمد است که دارای سه معیار باشد. فراورده‌ی فعال دارای سازوکار فعالیتی (اثرگذاری بر پوست) قابل قبولی است، اثرگذاری زیست‌شناختی آن بر پوست در آزمایش‌های بالینی ثابت شده است و آن قدر اثرگذاری متمرکز دارد که اثر مطلوب را بر پوست بگذارد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید