واردات آمپول به جای پودر کاکائو

واردات آمپول به جای پودر کاکائو

هرگونه بی‌عدالتی از طریق سامانه ۱۹۰ به اطلاع ما می‌رسد و من شخصا آن را پیگیری می‌کنم. اولویت ما در سازمان غذا و دارو پیش‌رفتن به سمت روند تولید داروست.

کد خبر : ۷۳۳۸۳
بازدید : ۷۱۸۵
واردات آمپول به جای پودر کاکائو
واردات آمپول به جای پودر کاکائو و پودر نارگیل؛ روز گذشته وزیر بهداشت با اعلام این خبر گفت: «سامانه تی‌تک همچنان نواقصی دارد و به عنوان مثال یک کاربر توانسته آمپول تستوسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند».

در حالی که وزیر بهداشت جزئیات بیشتری درباره این خبر ارائه نداد، کیانوش‌جهانپور، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت به «شرق» گفت: «چندی پیش یکی از شرکت‌های واردکننده سفارشی تحت عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو در سامانه تی‌تک ثبت کرده بود که متوجه شدیم به جای آن آمپول تستوسترون و برخی دارو‌های هورمونی وارد کرده است.
فرد یا اپراتوری که به سامانه دسترسی داشته است پس از ساعت کاری برخی از سفارشات را تأیید کرده که عملا این کار خلاف قانون است. قاعدتا این پرونده‌ها به مراجع قانون ارسال می‌شود و پیگیری خواهد شد و تابع مراحل قضائی خواهد بود. مشکلات فنی در سیستم تی‌تک وجود دارد که در حال بررسی است».

او در ادامه با بیان اینکه تخلفات دیگری نیز ممکن است صورت گرفته باشد که در حال پیگیری است، افزود: «برچسب اصالت هر بسته و واحد باید یک کد اختصاصی داشته باشد، اما حداقل ۱۵ درصد کد مشترک شناسایی شده که به مشکلات و تخلفات در این زمینه بازمی‌گردد.
به نظر می‌رسد ۱۵ درصد کد مشترک وجود دارد که این ارتباطی با سامانه ندارد بلکه به دلیل مشکل در فرایند شناسه‌گذاری اصالت کالا و شناسه کالا و برچسب‌ها بوده؛ یعنی از یک شناسه عملا دو قلم به جای یک قلم وارد شده است».

وزیر بهداشت چندی پیش نیز از واردات کابل برق به جای استنت قلبی برای بیماران، کشف مقداری داروی بدن‌سازی تاریخ‌مصرف‌گذشته از گمرک و گم‌شدن یک‌میلیاردو ۳۰۰ میلیون دلار ارز اختصاص داده‌شده به تجهیزات پزشکی گفته و اعلام کرده بود: «با یک فساد سازمان‌یافته در دارو و تجهیزات پزشکی و حتی برخی شرکت‌های وابسته به وزارت بهداشت درگیر بودیم».
هرچند نمکی از همان ابتدای ورود به وزارت بهداشت عنوان کرد شخصا پا در عرصه مبارزه با فساد دارو گذاشته است با افشاگری‌ها در این حوزه موضوع «امضا‌های طلایی» در سازمان غذا و دارو را مطرح کرد، اما برخی عملکرد او را این زمینه ضعیف می‌دانند و به همین دلیل چند ماه پیش برخی نمایندگان مجلس حتی استیضاح او را مطرح کردند.
همان زمان اسدالله عباسی، نماینده رودسر، درباره عملکرد وزیر گفت: «انتقاد‌های بسیاری به عملکرد وزیر بهداشت و ضعف‌های مدیریتی در این وزارتخانه مطرح است. ضعف مدیریتی شخص وزیر، عدم نظارت دقیق در تولید و واردات دارو، مشکلات مربوط به کمبود دارو، عدم اجرای صحیح طرح پزشک خانواده، عدم اجرای طرح الکترونیکی‌شدن پرونده‌های پزشکی و کمبود پزشک متخصص در بیمارستان‌های مناطق محروم از جمله محور‌های مهم استیضاح وزیر بهداشت است».

با این حال روز گذشته نیز با افشاگری تازه‌ای از نوع کارکرد سامانه تی‌تک انتقاد کرد و گفت: گرچه این سامانه زیرساخت خوبی برای شفافیت بود، اما هرگز به سوی شفافیت حرکت نکرده است. حتی در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم همچنان این سامانه دارای نواقصی است.
به عنوان مثال یک کاربر در سامانه تی‌تک توانسته بود آمپول تستوسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند یا یک خانم دکتر در این سامانه در ۱۹ قسمت مسئول فنی شناخته شده بود، بدون اینکه این سامانه خطا دهد.

وی در ادامه درخصوص تخلفات صورت‌گرفته در تجهیزات پزشکی نیز گفت: در این حوزه نیز تخلفات زیادی صورت می‌گرفت که تا پایان ماه جاری اقدامات لازم در این زمینه اجرا خواهد شد. هرگونه بی‌عدالتی از طریق سامانه ۱۹۰ به اطلاع ما می‌رسد و من شخصا آن را پیگیری می‌کنم. اولویت ما در سازمان غذا و دارو پیش‌رفتن به سمت روند تولید داروست.
سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه بازار دارویی کشور بود که از این رقم سه درصد به واردات اختصاص می‌یافت و متأسفانه همین سه درصد حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار دارویی کشور را شامل می‌شد. همچنین ۹۷ درصد هزینه‌ها نیز مربوط به دارو‌های داخلی بود که ۷۰ درصد هزینه ریالی در کشور را شامل می‌شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید