اندازه‌گیری شتاب پیری با سرعت قدم‌ها؛ یک شگفتی خارق‌العاده

اندازه‌گیری شتاب پیری با سرعت قدم‌ها؛ یک شگفتی خارق‌العاده

پزشکان معمولاً سرعت قدم‌های افراد - به‌خصوص آن‌هایی که بالای ۶۵ سال سن دارند - را به‌عنوان معیاری برای تعیین میزان سلامتی عمومی در‌نظر می‌گیرند؛ سرعت قدم‌ها نشان‌دهنده قدرت عضلانی، عملکرد ریه‌ها، تعادل بدن، قدرت ستون فقرات و بینایی است.

کد خبر : ۷۳۴۴۵
بازدید : ۱۹۰۴۱۷
اندازه‌گیری شتاب پیری با اندازه‌گیری سرعت قدم‌ها
فرادید | دانشمندان می‌گویند: سرعت قدم‌زدنِ افراد در دهۀ ۴۰ زندگی نشانه‌ای است از اینکه مغز و بدن آن‌ها با چه‌سرعتی در‌حال پیر‌شدن است.

دانشمندان با مشاهده سرعت قدم‌های افراد توانستند فرایند پیری آن‌ها را اندازه‌گیری کنند. افرادی که آهسته قدم بر‌می‌داشتند؛ با‌سرعت بیشتری در‌حال پیر‌شدن بودند - چهره این افراد بیشتر از سن واقعی‌شان نشان می‌داد و مغزهایشان کوچکتر بود.

این تیم بین‌المللی یافته‌های خود را «شگفتیِ خارق‌العاده» توصیف کردند.

پزشکان معمولاً سرعت قدم‌های افراد - به‌خصوص آن‌هایی که بالای ۶۵ سال سن دارند - را به‌عنوان معیاری برای تعیین میزان سلامتی عمومی در‌نظر می‌گیرند؛ سرعت قدم‌ها نشان‌دهنده قدرت عضلانی، عملکرد ریه‌ها، تعادل بدن، قدرت ستون فقرات و بینایی است.

کاهش سرعت قدم‌ها در سنین بالا با خطر بالای آلزایمر و افت بدن ارتباط دارد.

در این مطالعه که با مشارکت ۱۰۰۰ نفر از نیوزیلند - که در دهه ۱۹۷۰ متولد و تا سن ۴۵‌سالگی ردیابی شدند - انجام شد؛ و سرعت قدم‌های افراد در میانسالی اندازه‌گیری شد. مشارکت‌کنندگان همچنین آزمایش‌هایی از قبیل: اسکن مغزی و آزمایش عملکرد مغز دادند و در طی دوران کودکی نیز هر دو سال یکبار تحت آزمایش‌های شناختی قرار گرفتند.

پروفسور تِری ام مُفید، نویسنده اول این مقاله از کینگز کالجِ لندن و دانشگاه دوکِ آمریکا، گفت: «این مطالعه دریافت قدم‌های آهسته سال‌ها پیش از پیر‌شدن افراد، نشانۀ وجود مشکل است.»
حتی در سن ۴۵ سالگی، افراد با سرعت‌های مختلفی قدم می‌زدند که بالاترین سرعت ۲ متر در ثانیه بود.
«به‌طور کلی، در افرادی که سرعت قدم‌زدنشان آهسته بود، می‌توانستیم نشانه‌های «پیری شتابان» را در ریه‌ها، دندان‌ها و سیستم ایمنی‌ مشاهده کنیم. افراد با قدم های آهسته ریه و دندان ها و سیستم ایمنی بدی داشتند.

آنچه کمتر انتظارش می‌رفت نتیجه اسکن مغزی افراد بود که نشان داد: آنهایی که آهسته‌تر گام بر‌می‌داشتند مغز‌های به‌ظاهر پیرتری داشتند. محققان همچنین دریافتند می‌توان سرعت قدم‌های افراد ۴۵ ساله را از‌طریق نتایج مهارت‌های هوش، زبان و حرکتی از سن ۳ سالگی پیش‌بینی کرد.

کودکانی که در طول دوران رشد سرعت قدم‌هایشان کم بود (۱.۲ متر بر ثانیه)، در مقایسه با آن‌هایی که سرعت قدم‌های بالاتری داشتند (۱.۷۵ متر بر ثانیه)؛ در تستِ هوشِ ۴۰ سال بعد؛ ۱۲ امتیاز کمتر نمره کسب کردند.


ارتباط با سبک زندگی

این تیم بین‌المللی از محققان اعلام کردند، تفاوت‌ها در سلامت و آی‌کیوی افراد می‌تواند به‌دلیل سبک زندگی متفاوت یا بازتابی از این باشد که برخی از افراد از سال‌های ابتدایی زندگی از سلامت بهتری نسبت به سایرین برخوردار هستند.

محققان گفتند اندازه‌گیری سرعت قدم‌های افراد جوان می‌تواند روشی برای آزمون درمان‌های مختلف برای کم‌کردن سرعت پیری باشد.

درمان‌های مختلف از رژیم غذایی با کالری پایین تا مصرف داروی متفورمین برای کم‌کردن سرعت پیری در حال آزمایش هستند.

محققان گفتند قدمِ آهسته می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت سلامتی مغز و بدن باشد، بنابراین افراد می‌توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی جوانتر و سالمتر بمانند.

منبع: BBC WORLD
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید