سکان آسمان در دست زنان

سکان آسمان در دست زنان

درنهایت هم در یکی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی جذب شدم و مجبور شدم ماه‌ها شرایط تبعیض‌آمیز را تحمل کنم. من کار‌هایی انجام دادم که اصلا جزو وظایفم نبود و برای مرد‌ها جذابیت کمتری داشت.»

کد خبر : ۷۳۶۰۳
بازدید : ۸۹۰۹
سکان آسمان در دست زنان
دوشنبه‌شب خلبان نشاط جهانداری، تصویری از کابین پرواز هواپیمای مسیر تهران-مشهد منتشر کرد که او را در کنار کمک خلبان فروز فیروزی نشان می‌داد. جهانداری که خلبان اول این پرواز بود در اینستاگرامش نوشت: «امروز یک روز خاص و فراموش‌نشدنی در صنعت هوانوردی ایران است. برای اولین‌بار هدایت هواپیما توسط دو بانوی خلبان صورت گرفت.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی تصویر را دست به دست کردند. هر چند باز هم حضور زنان دستمایه شوخی برخی کاربران شد. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید: «باید به مخالف‌خوانی‌ها و کسانی که سعی می‌کنند موضوع را کوچک جلوه دهند یا با آن شوخی کنند، بی‌تفاوت بود.»
او می‌گوید: «درحالی که سال‌هاست زنان در رشته‌های تحصیلی مختلف سهم خودشان را پیدا کرده‌اند، معنی ندارد که همین سهم را در بازار کار نداشته باشند. در حال حاضر زنان زیادی در آموزشگاه‌های مختلف درحال دوره‌دیدن هستند که به زودی آماده پرواز می‌شوند و پس از این حضور زنان در کابین و بخش‌های دیگر هوانوردی کشور اصلا عجیب نخواهد بود.»

او ادامه می‌دهد: «سازمان هواپیمایی کشور به عنوان یکی از بخش‌های مهم حمل‌ونقل هیچ‌گونه محدودیتی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف اعم از هدایت پرواز، آموزش، عملیات و... ندارد. مهم این است که خود زنان بدانند که می‌توانند. حضور زنان پیشرو مانند خانم جهانداری و کمک ایشان و بازتاب این حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند این اعتماد‌به‌نفس را به زنان بدهد، مخصوصا زنان جوانی که نمی‌دانند این حوزه‌ها دیگر زنانه و مردانه ندارد و اگر علاقه دارند، باید به دنبال علاقه‌شان بروند.»

پیش از این هم فرزانه شرفبافی، مدیرعامل سابق هواپیمایی ایران‌ایر، که حضورش در این سمت سر و صدای زیادی به پا کرده بود، خبر از صدور فراخوانی برای جذب نیرو‌های زن در حوزه‌های مختلف هوانوردی داده بود. او در مورد حضور زنان به عنوان خلبان به خبرگزاری حمل و نقل گفته بود: «صنعت هوانوردی مردانه نیست و داشتن قدرت بدنی ملاک عملکرد بهتر نیست.»

با وجود تمام این اظهارنظرها، گویا هنوز هم موانع زیادی برای حضور زنان در این حوزه وجود دارد؛ زینب کامجو که فارغ‌التحصیل تعمیر و نگهداری هواپیما است، از مسیر سختی که برای تحصیل در این رشته طی کرده و ماه‌ها بیکاری می‌گوید: «اینکه مردان مدارک علمی کافی داشته باشند، برای قضاوت درباره‌شان کفایت می‌کند، اما در این حوزه زنان نه‌تن‌ها باید برای گرفتن یک موقعیت معمولی مدارک عالی‌تری داشته باشند بلکه باید توانمندی خودشان را به تمام مسئولان رده بالا ثابت کنند.»

او ادامه می‌دهد: «بار‌ها برای کار به شرکت‌های مختلف مراجعه کردم و رزومه فرستادم، خیلی‌هایشان بدون دلیل خاصی من را رد کردند و بعضی‌ها هم شفاف اعلام کردند که نیروی فنی زن در زمینه تعمیر و نگهداری موتور هواپیما نمی‌خواهند؛ درحالی که هیچ مشکلی در سطح علمی من وجود نداشت.
درنهایت هم در یکی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی جذب شدم و مجبور شدم ماه‌ها شرایط تبعیض‌آمیز را تحمل کنم. من کار‌هایی انجام دادم که اصلا جزو وظایفم نبود و برای مرد‌ها جذابیت کمتری داشت.»

آمار دقیقی از تعداد زنانی که در حوزه‌های تخصصی صنعت هواپیمایی کشور کار می‌کنند، وجود ندارد، اما این‌طور که سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید با فارغ‌التحصیل‌شدن کسانی که درحال آموزش‌دیدن هستند، تعداد آن‌ها هر‌سال بیشتر خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید