کشف "سوپرزمین" در نزدیکی زمین

فرادید | حیات بیگانه ممکن است بیش از آنچه تصور می‌کردیم به ما نزدیک باشد. دانشمندان نزدیکترین سیارۀ قابل سکونت به زمین را کشف کرده‌اند.

به گزارش فرادید به نقل از سی‌ان‌ان، این دنیای جدید یکی از سه سیارۀ پیرامون یک ستارۀ کوتولۀ قرمز به نام ولف 1061 است که تنها 14 سال نوری از ما فاصله دارد. این سیاره توسط دانشمندان دانشگاه نیوساوت ولز در استرالیا کشف شده است.

هر سه سیارۀ این منظومه پتانسیل سخت و سنگی بودن را دارا هستند، اما فقط ولف 1061C است که در ناحیۀ "گلدی‌لاک" قرار گرفته است. ناحیۀ گلدی‌لاک فاصله‌ای از ستاره است که نه زیاد سرد است و نه زیاد گرم و آب قابلیت وجود در حالت مایع را پیدا می‌کند.

کشف

دانکن رایت، از دانشگاه نیوساوت ولز که رهبری این مطالعه را برعهده داشته، به سی‌ان‌ان گفت: "این یک کشف نادر است و فوق‌العاده هیجان انگیز. سایر سیاره‌های یافت شده که قابلیت سکونت دارند، بسیار دورتر از این سیاره هستند. به خاطر فاصلۀ نزدیک این سیاره به ما، فرصت بسیار خوبی است که بیشتر در مورد آن کشف کنیم."

راب ویتن‌مایر، از اعضای تیم تحقیق، پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود: "نزدیکی سیارات پیرامون ولف 1061، شانس خوبی را ایجاد کرده که این سیارات از مقابل ستاره بگذرند. اگر این اتفاق بیافتد، این امکان وجود خواهد داشت که اتمسفر این سیارات مورد مطالعه قرار گیرند و تا نتیجه‌گیری شود که آیا اتمسفر آنها برای پیدایش حیات مناسب است یا خیر."

ناسا بیش از1870 اگزوپلَنت (دنیاهای خارج از منظومۀ شمسی ما) را تایید کرده است. اما این کشف از این لحاظ اهمیت دارد که ولف 1061C هم قابل سکونت است و هم به منظومۀ شمسی ما نزدیک است.

آیا ممکن است در آنجا انسان زندگی کند؟
سیاره‌هایی که در ناحیۀ گلدی‌لاک قرار می‌گیرند، پتانسیل میزبانی حیات هوشمند را دارند.

اما رایت فکر نمی‌کند که زندگی انسانی بتواند در ولف 1061C وجود داشته باشد.

او می‌گوید: "شرایط خوشایند نخواهد بود. جاذبۀ این سایر چیزی در حدودی 1.8 برابر سیارۀ زمین است و احتمالاً این سیاره به شدت قفل است. این به این معنی است که یک سوی آن همواره رو به ستاره است و شدیداً گرم است و سوی دیگر آن دائماً رو به سوی مخالف ستاره است و شدیداً سرد است."

کشف

با این وجود، رایت می‌افزاید که احتمالاً یک ناحیۀ "گرگ و میش" در این سیاره هست، که تا حدی رو به ستاره قرار می‌گیرد، و در آنجا حیات امکانپذیر است و انسانها می‌توانند، به سختی ولی به هر حال، زنده بمانند.

به این سیاره لقب "سوپرزمین" داده شده است، چرا که جرم آن چهار برابر جرم زمین است و سطح آن صخره‌ای است.

اما این کشف، تازه اول راه اکتشاف دنیاهای قابل سکونت نزدیک است.

سیاره‌های احتمالاً قابل سکونت بسیار دیگری در کهکشان ما وجود دارد که ما هنوز محلشان را پیدا نکرده‌ایم.

رایت می‌گوید: "حدود 50 میلیارد ستارۀ کوتوله در کهکشان ما وجود دارند، و ممکن است پیرامون حدود نیمی از اینها، چندین دنیای کوچک و صخره‌ای در حال گردش باشند. در طول 20 سال آینده، چیزهای بسیار بیشتری راجع به اینکه در کهکشان ما گونه‌های هوشمند دیگری وجود دارند، خواهیم یافت."

تیم کاشف ولف 1061 برای یافتن آن از از تلسکوپ 3.6 متری رصدخانۀ اروپایی جنوبی در لاسیلای شیلی استفاده کردند.

آنها انتظار دارند که در سالیان آتی سیاره‌های بسیار بیشتری که قابلیت میزبانی حیات را دارا باشند، کشف کنند.