دلیل صف‌های کیلومتری پمپ بنزین چه بود؟

دلیل صف‌های کیلومتری پمپ بنزین چه بود؟

پس از انتشار این خبر صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های کشور تشکیل شد و مصرف روزانه بنزین که روزی ۹۰ میلیون لیتر بود، به روزی ۱۶۰ میلیون لیتر رسید که فراهم کردن و توزیع این میزان بنزین کاری بسیار دشوار بود.

کد خبر : ۷۳۷۳۳
بازدید : ۷۴۹۳
دلیل صف‌های طولانی بنزین چه بود؟
با گذشت ماه‌ها از انتشار خبر جعلی تصمیم‌گیری قریب‌الوقوع درباره بنزین که منجر به راه افتادن صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌های سراسر کشور شد، روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری پشت پرده این اقدام را تلاش برای بهم ریختن کشور و ناکارآمد نشان دادن دولت خواند.

اسحاق جهانگیری همچنین از کسانی که ادعا می‌کنند ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور بر باد رفته، انتقاد کرد و با توضیح در این باره، خبر از آن داد که لوایح مرتبط با «اف‌ای تی اف» به تصویب سران قوا و تأیید رهبر معظم انقلاب رسیده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول ریاست جمهوری، جهانگیری ابتدا از ضرورت وجود فضای همدلی، گفتگو و مفاهمه به معنای واقعی در کشور گفت و اینکه باید بتوانیم بر سر مسائل ملی کشور به تفاهم برسیم.

او در ادامه با اشاره به یکی از تصمیمات دولت در ماه‌های اخیر درباره تغییر در نحوه توزیع بنزین، گفت: این تصمیم به صورت سری و محرمانه در یکی از جلسات مورد بررسی قرار گرفت که متأسفانه نه یک رسانه بیگانه، بلکه یکی از رسانه‌های کشور که اتفاقاً متعلق به یک نهاد حکومتی است، این موضوع را منتشر کرد که ظرف دو سه روز آینده دولت قصد دارد درباره بنزین تصمیم‌گیری کند.

جهانگیری با بیان اینکه اگر توانمندی وزارت نفت، قدرت مدیریت دولت و حلم، صبر و بزرگواری مردم نبود، همین موضوع می‌توانست به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های کشور تبدیل شود، اظهار کرد: پس از انتشار این خبر صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های کشور تشکیل شد و مصرف روزانه بنزین که روزی ۹۰ میلیون لیتر بود، به روزی ۱۶۰ میلیون لیتر رسید که فراهم کردن و توزیع این میزان بنزین کاری بسیار دشوار بود و هر کس که باعث چنین اتفاقی شده بود، قصد داشته که کشور را به هم بریزد و سپس بگوید که دولت قادر به اداره امور کشور نیست.

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه نباید اعتماد مردم به کارآمدی نظام و دولت از بین برود، حل مسائل اقتصادی و سیاسی کشور را نیازمند انسجام، وحدت و یکپارچگی دانست و افزود: نمی‌توان انتظار داشت در شرایطی که هجمه‌های گسترده علیه دولت وجود دارد، دولت بتواند مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کند. نمی‌توا
ن انتظار داشت بخش خصوصی میداندار اقتصاد کشور باشد، اما عده‌ای چوب لای چرخ فعالیت این بخش بگذارند.
او از کسانی که از نفوذ کلام و جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردار هستند، خواست که نقش مهم‌تری در ایجاد همدلی، تفاهم و گفت: وگو برعهده بگیرند و گفت: امروز مهم‌ترین هدف گذاری امریکا، از بین بردن اعتماد مردم نسبت به توانمندی مدیران کشور و امید آن‌ها به آینده است که در این راستا تلاش می‌کند با تولید و انتشار اخبار جعلی، به مردم القا کند که اقلام و کالا‌های ضروری به میزان کافی وجود ندارد تا مردم به بازار هجوم برده و به دنبال خرید کالا بیش از نیاز معمول خود باشند.
جهانگیری مدیریت نظام، دولت و مجموعه مدیریتی کشور در سال ۹۷ و ۹۸ برای مقابله با جنگ اقتصادی امریکا را عاقلانه‌ترین و مهم‌ترین تدابیر دانست و با اشاره به انتقاد‌های گسترده به ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی اقلام و کالا‌های ضروری گفت: تصمیمی که اتخاذ شد، مورد تأیید همه ارکان نظام بود، اما عده‌ای که به دنبال جعل خبر و ناامید کردن مردم هستند، بار‌ها در رسانه‌ها تیتر زدند که ۱۸ میلیارد دلار از منابع کشور با این تصمیم به باد رفت و یک بار هم توضیح ندادند که استدلال‌شان چیست؟

وی تصریح کرد: ۱۸ میلیارد دلاری که از آن سخن می‌گویند، صرف واردات کالا‌های اساسی، ماشین‌آلات، مواد اولیه تولید و مواردی از این دست شده است. البته ممکن است که عده‌ای در این میان ارز دولتی دریافت کرده، اما کالا وارد کشور نکرده باشند که این کار حتماً خیانت است و باید با فرد خائن بخصوص در شرایط جنگی با اشد مجازات برخورد شود.

جهانگیری تصریح کرد: کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را زیر سؤال می‌برند و می‌گویند که دولت منابع کشور را به باد داده، همان کسانی هستند که در مقطعی ۲۲ میلیارد دلار منابع کشور را به استانبول و دبی بردند تا به گفته خودشان قیمت ارز را در کشور کاهش دهند در حالی که نه قیمت دلار کاهش پیدا کرد و نه مشخص شد که ۲۲ میلیارد دلار چه شد؟

معاون اول رئیس جمهوری افزود: کسانی که می‌گویند مدیران دولت ناکارآمد هستند، باید بدانند که امروز با وجود آن که ۴.۵ سال از ۶ سال دولت تدبیر و امید تحت تحریم بوده‌ایم و حتی یک دلار منابع مالی خارجی برای سرمایه‌گذاری به کشور وارد نشده، میزان برداشت گاز ایران از میدان مشترک با قطر به ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و از قطر پیشی گرفته‌ایم.

جهانگیری درباره سکوت دولت نسبت به انتقاد‌های روزافزون هم گفت: سیاست دولت حفظ آرامش در کشور به عنوان یک ضرورت است و بنابراین از کنار تخریب‌ها عبور می‌کند. او درباره کسانی که تلاش کردند تا برجام به شکست منجر شود نیز گفت: این موضوع بر کسی پوشیده نیست، اما در برهه کنونی باید با اجتناب از سخنان اختلاف انگیز روی موضوع اصلی یعنی دشمنی امریکا و عبور کشور از وضعیت کنونی تمرکز کنیم.

جهانگیری درباره مبارزه با فساد نیز تصریح کرد: دولت با فساد به معنای واقع کلمه مخالف است و از تمام توان برای مبارزه با مفاسد بهره خواهد جست، ولی این مبارزه باید با روش‌های منطقی و عقلایی باشد که منجر به تکثیر فساد نشود.

جهانگیری از لوایح تعارض منافع و نیز مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری کشور به عنوان دو ضلع دیگر از تلاش‌های دولت برای مبارزه با فساد یاد و اظهار کرد: در کنار این‌ها ما نیازمند آزادی رسانه‌ها در بیان و پیشگیری از مفاسد هستیم و از قوه قضائیه در برخورد با متخلفان و مفسدان حمایت می‌کنیم.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید