تشخیص طبقه اجتماعی فقط با ۷ کلمه
در مورد متقاضیانِ انگلیسی زبان، هر چه افراد از گرامر قدیمیتر و تلفظ و تن صدای نزدیک به سخنگوهای آمازون و گوگل استفاده میکردند، شانس استخدام بیشتر بود، زیرا طبقه اجتماعی این افراد بالاتر تخمین زده میشد. این درحالی بود که محتوای مصاحبه اهمیت کمتری داشت. ضمن اینکه استخدامکنندگان فقط با ۷ کلمه نخست درباره متقاضیان تصمیمگیری کرده بودند.
کد خبر :
۷۳۷۶۹
بازدید :
۱۸۸۴۲
فرادید | طبقه اجتماعی افراد نقش مهمی در موفقیت آنها در مصاحبههای شغلی دارد و مصاحبهکنندگان افرادی از طبقه اجتماعی بالاتر را ترجیح میدهند؛ ایندرحالیست که تعیین طبقهاجتماعی افراد در کوتاهترین زمان و فقط با شنیدن ۷کلمه از سوی مدیران تعیین میشود. اینها نتایج تحقیقی است که در آمریکا انجام شده است.
محققان از دانشگاه یِیل، از ۲۷۲ نفر که در استخدام افراد تجربه زیادی داشتند، خواستند به مکالمات ضبطشدۀ متقاضیانِ یک شغلِ دانشگاهی گوش دهند یا نسخۀ چاپشده آن را بخوانند.
از کارشناسان استخدام خواسته شد به ویژگیهای افراد نمره دهند، حقوقِ اولیه آنها را تعیین کنند، تعیینکنند آیا آنها استحقاق دریافت مزایا را دارند یا خیر و در آخر طبقۀ اجتماعی این افراد را نیز مشخص کنند. همۀ این موارد باید بدون مراجعه به رزومۀ افراد و فقط با گوشدادن به مکلمات ضبطشده یا خواندن متنِ مصاحبه صورت میگرفت.
یافتههای این پژوهش نشان داد که استخدامکنندگان فقط با شنیدن ۷ کلمه نخستی که متقاضیان شغل استفاده میکردند، درباره طبقه اجتماعی آنها تصمیمگیری میکردند و این کار تأثیر زیادی در میزانِ حقوقِ اولیه و همینطور سطح مزایایی که برای متقاضی درنظر گرفته بودند، داشت.
میانگین دستمزد افرادی که مدیران در طبقات بالای اجتماعی قرار میدادند حدود ۵۸.۷۵۰دلار بود و حقوقی که برای طبقات پایینتر درنظر میگرفتند به سختی به ۵۸.۰۰دلار میرسید.
بههمینترتیب، اکثر افرادی که در طبقات اجتماعی بالاتر قرار میگرفتند، مشمول دریافت مزایایی در حدود ۲.۵۰۰دلار میشدند، درحالیکه برای افرادی که در طبقات پایینتر جای میگرفتند، هیچ مزایایی درنظر گرفته نمیشد.
دکتر مایکل کراس، دانشیار در رشتۀ رفتار سازمانی در دانشگاه ییل، گفت: «ما بهندرت مستقیماً درباره طبقه اجتماعی افراد صحبت میکنیم، اما افرادی که مسئول استخدام هستند توانایی و قابلیت افراد را براساس موقعیتِ اجتماعی-اقتصادی آنها که بر اساس دایره واژگانیشان حدس میزنند، تخمین میزنند.»
بیشتر بخوانید:
«اگر میخواهیم جامعهای برابرتر داشته باشیم باید با این فرایندهای روانشناختی که بروی نگرش اولیه ما نسبت به افراد تأثیر میگذارند مقابله کنیم.»
در مورد متقاضیانِ انگلیسی زبان، هر چه افراد از گرامر قدیمیتر و تلفظ و تن صدای نزدیک به سخنگوهای آمازون و گوگل استفاده میکردند، شانس استخدام بیشتر بود، زیرا طبقه اجتماعی این افراد بالاتر تخمین زده میشد. این درحالی بود که محتوای مصاحبه اهمیت کمتری داشت. ضمن اینکه استخدامکنندگان فقط با ۷ کلمه نخست درباره متقاضیان تصمیمگیری کرده بودند.
دکتر کراس گفت: «پژوهش ما نشان میدهد حتی در تعاملات بسیار کوتاه، الگوی سخنوری و گفتار افراد است که نحوه اندیشیدن ما درباره آنها را شکل میدهد؛ در این پژوهش الگوی گفتاری افراد برای استخدامکنندگان نشانهای از توانمندی و مناسببودن یا نبودن آنها برای احراز شغل بود.»
«مدیرانی که مسئول استخدام افراد هستند نباید به طبقه اجتماعی افراد توجه کنند، اما بهنظر میرسد طبقه اجتماعی افراد یا موقعیت والدین در همان چند ثانیه اولِ مصاحبه ذهنیت فرد مصاحبهکننده را شکل میدهد که این اتفاق مانع از تحرک اجتماعی و فرصتهای شغلی برابر میشود.»
۰