سرنوشت استیضاح ترامپ چه خواهد شد؟

سرنوشت استیضاح ترامپ چه خواهد شد؟

پنج هفته پس از حقیقت‌یابی خصوصی، دموکرات‌ها این سیگنال را فرستادند که آن‌ها به اندازه کافی توانسته‌اند مدرک علیه رئیس‌جمهوری جمع‌آوری کنند و آن‌ها مطمئن هستند که ترامپ قصد فشار بر رئیس‌جمهور اوکراین را داشته و آن‌ها حالا می‌توانند به‌طور عمومی پرونده را پیش ببرند.

کد خبر : ۷۳۸۹۶
بازدید : ۷۷۶۵
سرنوشت استیضاح ترامپ چه خواهد شد؟
مجلس نمایندگان فرآیند رسمی برای استیضاح ترامپ را آغاز کرد. اما فرایند تحقیقات به چه شکل طی می‌شود؟ در مرحله اول، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان جلسات علنی برای استماع شهادت شاهدان برگزار می‌کند. این کمیته می‌تواند شهادت‌نامه‌هایی را که قبلا خصوصی جمع‌آوری شده، علنی کند.
در مرحله دوم، گزارشی در مورد یافته‌های تحقیق به کمیته قضایی ارسال می‌شود تا این کمیته در مورد مفاد استیضاح تصمیم بگیرد. وکلای ترامپ در این مسیر اجازه دارند در فرآیند تحقیقات شرکت کنند. سپس مجلس نمایندگان با رای‌گیری دوباره به‌طور رسمی ترامپ را استیضاح می‌کند و پرونده وی را برای محاکمه به سنا می‌فرستد. اما برکناری ترامپ در سنا نیاز به دو سوم آرا دارد.
در این وضعیت سه سناریو مطرح است. انسجام بالای جمهوری‌خواهان در مخالفت با استیضاح نشان‌دهنده آن است که دموکرات‌ها قادر نیستند در مجلس سنا دو سوم آرا را برای برکناری ترامپ به‌دست بیاورند. البته بعید است که استراتژیست‌های دموکرات به این مساله توجه نکرده باشند؛ به همین دلیل پای سناریوی دوم به میان می‌آید و آن بی‌اعتبار کردن رئیس‌جمهور در فرآیند استیضاح و تاثیرگذاری منفی بر آرای او در انتخابات آینده است. البته سناریوی بسیار خوش‌بینانه‌ای هم وجود دارد و آن برکناری وی در مجلس سنا خواهد بود.

سرنوشت استیضاح ترامپ
دموکرات‌ها آنچه را باید انجام دادند. آن‌ها در مجلس نمایندگان آغاز تحقیقات برای استیضاح ترامپ را به‌طور رسمی تایید کردند، اما بنا به نوشته نیویورک‌تایمز، حالا مجلس نمایندگان دوپاره شده است. به نوشته این روزنامه مجلس نمایندگان آمریکا که به تلخی دوپاره شده است، روز پنج‌شنبه به آغاز تحقیقات برای استیضاح ترامپ رای داد.
این اقدامی تاریخی است که مرحله جدیدی از تحقیقات را کلید زده، اما با انتقاد‌های آشکاری هم روبه‌رو شده و در عمل دو قطبی سیاسی در آمریکا به‌وجود آورده است. در این رای‌گیری ۲۳۲ نماینده در برابر ۱۹۶ نماینده مخالف، رای به آغاز فرآیند تحقیقات برای استیضاح ترامپ دادند.
در این رای‌گیری دو نماینده دموکرات، از حوزه‌هایی که ترامپ در آن پیروز انتخابات سال ۲۰۱۶ شده بود، علیه این تحقیقات رای منفی دادند. باقی دموکرات‌ها یکصدا خواهان استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده هستند. این تحقیقات درحالی کلید می‌خورد که کمی بیشتر از یک‌سال به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ باقی‌مانده است.
این برای سومین بار در تاریخ مدرن آمریکا است که مجلس نمایندگان رای به آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهوری در این کشور می‌دهد. دموکرات‌ها پس از زورآزمایی در برابر مقاومت جمهوری‌خواهان که مخالف استیضاح بودند، رای مثبت به آغاز تحقیقات دادند.
دموکرات‌ها حساب‌شده جنگ خود را علیه رئیس‌جمهوری پیشاپیش اعلام کردند و هر دو حزب وارد یک وادی ناشناخته شدند که ممکن است چشم‌انداز سیاسی کشور را از نو شکل دهد. برخی دیگر این سناریو را مطرح کردند که دموکرات‌ها به رغم اینکه می‌دانند رای اعضای سنا را برای برکناری ترامپ ندارند، اما با این اقدام قصد دارند پایگاه آرای رئیس جمهوری آمریکا را در انتخابات سال ۲۰۲۰ کاهش دهند.
در کف مجلس نمایندگان، در طول بحث و جدلی که درخصوص استیضاح وجود داشت، نانسی پلوسی به‌طور غیرمنتظره‌ای رای مثبت به آن داد. نانسی پلوسی مقدمه قانون‌اساسی را که در کنار پرچم آمریکا قرار داشت خواند و گفت: «آنچه در اینجا بحث‌شده و می‌شود، چیزی جز اعمال دموکراسی در کشور نیست.»
این درحالی است که کوین مک‌کارتی، نماینده جمهوری‌خواه از کالیفرنیا به‌عنوان رهبر اقلیت به نقل از اکاسندر همیلتون گفت که این استیضاح چیزی جز استفاده از ابزار حزبی و رویکرد سیاسی نیست.

روز پنج‌شنبه درحالی‌که نمایندگان این بحث و جدل‌ها را روی صندلی‌های خود پیگیری می‌کردند، ازدحام جمعیت در گالری بالای ساختمان این بحث‌ها را پیگیری می‌کرد
جیم مک‌گاورن، نماینده ماساچوست و رئیس کمیته قوانین مجلس گفت: «ما نمی‌دانیم که رئیس‌جمهور ترامپ استیضاح خواهد شد یا نه، اما تهاماتی که علیه وی مطرح شده بسیار جدی است: به خطر انداختن امنیت ملی برای دستاورد‌های سیاسی.»
او در طبقه مجلس نمایندگان فریاد می‌کشید: «تاریخ درحال آزمایش ماست.» لحظاتی پس از رای‌گیری، استفانی گریشام، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با تقبیح رای دموکرات‌ها به استیضاح، آن را شرم‌آور خواند و گفت که آن‌ها آشکارا به‌دنبال تخریب رئیس‌جمهور هستند.
او افزود: «رئیس‌جمهوری هیچ کار خطایی نکرده و دموکرات‌ها به خوبی می‌دانند.» ترامپ هم در توییتر نوشت: «بزرگترین اتهام ناروا در تاریخ آمریکا.» پنج‌شنبه روزی خیره‌کننده بود که به یک روز دراماتیک در تاریخ آمریکا تبدیل شد و این روز تاریخی از زمانی آغاز شد که ماه گذشته، نانسی پلوسی اعلام کرد دموکرات‌ها استیضاح علیه ترامپ را به زودی آغاز خواهند کرد، چراکه ترامپ از قدرت سوء‌استفاده کرده و به منظور بهره‌برداری سیاسی و حذف رقیب انتخاباتی‌اش به اوکراین فشار وارد کرده و این خلاف سوگند ریاست‌جمهوری است.

روند تحقیقات چگونه آغاز خواهد شد؟
در مرحله اول، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در هفته‌های آینده جلساتی علنی برای استماع شهادت شاهدان برگزار می‌کند. این کمیته می‌تواند شهادت‌نامه‌هایی که قبلا به‌طور خصوصی جمع‌آوری شده را علنی کند. در مرحله دوم، گزارش علنی در مورد یافته‌های تحقیق به کمیته قضایی ارسال خواهد شد تا در مورد مفاد استیضاح یا سایر توصیه‌هایی که مناسب می‌داند، گزارش دهد. وکلای ترامپ اجازه خواهند داشت در فرآیند تحقیقات کمیته قضایی شرکت کنند.
در کانون این تحقیقات که ماه پیش از سوی پلوسی اعلام شد، مکامله تلفنی روز ۲۵ ژوئیه میان ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین قرار دارد. متن جسته گریخته آن مکالمه که تاکنون علنی شده نشان می‌دهد ترامپ خواستار تحقیق درباره بایدن‌ها می‌شود.
جو بایدن از پیشتازان رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. یک کارمند افشاگر دولت نگرانی خود درباره محتویات آن تماس را به نهاد‌های مربوطه گزارش کرد. هویت این افشاگر به دلایل قانونی تحت حفاظت است، اما یک نویسنده محافظه‌کار روز چهارشنبه از یک افسر سیا به‌عنوان فرد افشاگر نام برد.
همزمان با این تحولات تیم موریسون که در شورای امنیت ملی به‌عنوان مشاور ارشد روسیه و اروپا کار کرده، روز پنج‌شنبه در برابر قانون‌گذاران شهادت داد. او یکی از مقام‌هایی بود که اجازه استماع تماس تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را داشت و روز چهارشنبه از پست خود استعفا کرد.
موریسون در جلسه شهادت روایتی دست اول از محاوره با مقام‌های اوکراینی درباره درخواست‌های ادعایی رئیس‌جمهور و گره زدن کمک نظامی آمریکا به اوکراین به تحقیقات درباره بایدن‌ها ارائه کرد. پیش از این بیل تیلور، دیپلمات ارشد آمریکا در اوکراین، در این مورد شهادت داده بود.

آیا دموکرات‌ها دست پر هستند؟
پنج هفته پس از حقیقت‌یابی خصوصی، دموکرات‌ها این سیگنال را فرستادند که آن‌ها به اندازه کافی توانسته‌اند مدرک علیه رئیس‌جمهوری جمع‌آوری کنند و آن‌ها مطمئن هستند که ترامپ قصد فشار بر رئیس‌جمهور اوکراین را داشته و آن‌ها حالا می‌توانند به‌طور عمومی پرونده را پیش ببرند.
این تحولات درحالی پیش می‌رود که تمامی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان مخالف استیضاح هستند. صحبت‌های تیموتی موریسون روز چهارشنبه این قوت قلب را به دموکرات‌ها داد که رای‌گیری روند استیضاح را به‌طور رسمی کلید بزنند. رای روز پنج‌شنبه هرگونه شک و تردید را در مورد استیضاح ترامپ برطرف کرد و نشان داد که دموکرات‌ها با دست پر علیه رئیس‌جمهوری آمریکا اقدام خواهند کرد.
با این حال این اتهام وجود دارد که دموکرات‌ها دست به کاری سیاسی زده‌اند و به گفته کارشناسان باید دید که در جلسات استماع عمومی آیا آن‌ها می‌توانند بر رقبای جمهوی‌خواه خود غلبه کنند یا نه؟ دموکرات‌ها، اما گفته‌اند که آماده شروع سریع مرحله بعدی روند تحقیقات هستند.
در پنج‌شنبه هالووینی پس از اینکه رای به آغاز تحقیقات استیضاح داده شد، حالا رهبران دو حزب قصد دارند در حول و حوش روز شکرگزاری جلسات «استماع حقیقت‌یابی» در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به‌طور عمومی برگزار شود. افزون بر این کمیته قضایی مجلس نمایندگان نیز چند هفته پیش از کریسمس چندین پیش‌نویس را درخصوص استیضاح ارائه خواهد داد و قوانین مربوط به آن را بررسی خواهد کرد.
اگر رای به استیضاح ترامپ داده شود، او مطمئنا از طرف سنای جمهوری‌خواه تبرئه خواهد شد؛ چرا که برای برکناری رئیس‌جمهور نیاز به دو سوم آرای سناتور‌ها است و مجلس سنا هم در دست جمهوری‌خواهان است. همزمان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان نیز قدرتمندانه پشت ترامپ ایستاده‌اند. روز پنج‌شنبه آن‌ها یکایک آمدند و از شروع تحقیقات برای استیضاح انتقاد و آن را مرموز و غیرمنصفانه اعلام کردند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید