صعود وارن؛ سقوط بایدن

صعود وارن؛ سقوط بایدن

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز در نظرسنجی مشترک این روزنامه و کالج سی‌ینا، الیزابت وارن توانست برای اولین‌بار در ایالت آیووا به صدرنظرسنجی‌ها صعود کند و با ۲۲ درصد آرا بالاتر از سندرز و بوتیجج قرار گیرد. ا

کد خبر : ۷۳۹۳۷
بازدید : ۸۸۲۰
صعود وارن؛ سقوط بایدن
وارن دیر، اما در زمان درستی درحال اوج گرفتن است. اما این اوج در درون حزب دموکرات با سقوط بایدن مواجه شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز در نظرسنجی مشترک این روزنامه و کالج سی‌ینا، الیزابت وارن توانست برای اولین‌بار در ایالت آیووا به صدرنظرسنجی‌ها صعود کند و با ۲۲ درصد آرا بالاتر از سندرز و بوتیجج قرار گیرد. این درحالی است که سقوط بایدن هم عجیب و سریع بوده است.
بنابر آمار‌های اعلام شده، سناتور برنی سندرز با ۱۹، شهردار بوتیجج با ۱۸ و بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا با ۱۷ درصد آرا در رده‌های بعدی قرار گرفتند. کلوبوچر با ۴ و کاملا هریس و یانگ با ۳ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در این نظرسنجی رشد بوتیجج هم قابل‌توجه بوده است.

به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات درون‌گروهی رقابت بین افراد بالای جدول دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها نزدیک شده است. نظرسنجی اخیر پر از سیگنال‌های خطرناک برای جو بایدن به‌حساب می‌آید که از ماه آوریل وارد رقابت‌ها شد و در آیووا و سطح ملی در صدر نظرسنجی‌ها بوده است. او البته همچنان در سطح ملی بالاتر از باقی رقبای خود قرار دارد، اما در هفته‌های اخیر در رقابت‌ها جایگاه ضعیفی پیدا کرده و این یک خطر جدی برای نامزدی‌اش به‌حساب می‌آید.
درحالی‌که سه ماه تا رقابت انتخاباتی اولیه در آیووا باقی مانده، به‌نظر می‌رسد بایدن در متزلزل‌ترین موقعیت خود به سر می‌برد و در این شرایط راه برای نامزد‌های میانه‌ای همچون بوتیجج هموار می‌شود. در اولین ایالت‌ها به نظر می‌رسد که معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا بازی را به سندرز و وارن ببازد که گرایش به پوپولیسم دارند و در باقی ایالت‌ها که به‌دنبال تغییر نسل در دموکرات‌ها هستند، بوتیجج شانس خوبی داشته باشد.
درحالی‌که هنوز هیچ نامزدی از امتیاز محسوسی برخوردار نیست، به نظر می‌رسد چرخشی در بین نامزد‌های دموکرات‌ها درحال رخ دادن است و جریان به سمت کسانی کشیده می‌شود که نظم سیاسی و اقتصادی موجود را به چالش می‌کشند. تعدادی از این نامزد‌ها هویت خود را متمایز از دیگر نامزد‌ها نشان داده‌اند. الیزابت وارن که شاید به اولین رئیس‌جمهور زن تبدیل شود که دیدگاه‌های ضدنظم موجود دارد و بوتیجج نیز که همجنس‌باز است.
اما به‌رغم این تنوع تاریخی در این سوی جبهه، تمام کاندیدا‌های برتر، سفیدپوست هستند. در آیووا، ایالتی که به باراک اوباما کمک کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا شود، هرکسی به غیر از یک نامزد همجنس‌باز برای شکست ترامپ با چالش بزرگی روبه‌رو خواهد شد.
این نظرسنجی نشان می‌دهد که وضعیت دموکرات‌ها در ایالت آیووا نامطمئن است و حزب دموکرات برای شکست ترامپ در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، در این ایالت باید چاره‌ای اساسی بیندیشد. این حزب گروهی با ایدئولوژی‌های مختلف هستند.
در این حزب جوان‌تر‌ها به چپ‌ها و عمدتا خانم وارن و برنی سندرز تمایل دارند و جو بایدن نیز همچنان نامزد مطلوب سالمندان به‌حساب می‌آید. تنها ۲ درصد از افرادی که زیر ۴۵ سال دارند در این نظرسنجی گفته‌اند که در انتخابات اولیه درون‌گروهی به بایدن رای می‌دهند.
انتخابات میان‌دوره‌ای در این ایالت در سوم فوریه برگزار می‌شود. در این نظرسنجی، اکثریت قاطع از اهداف بلندپروازانه‌ای مانند شکست بانک‌های بزرگ، افزایش مزایای تامین اجتماعی و بیمه تک‌سیستمی سلامت همگانی حمایت کردند.
اما جدای از احتیاط سیاسی، نظرسنجی نشان داد که بیشتر دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند از نامزدی حمایت کنند که از اصلاح نظام بیمه‌های خصوصی سلامت حرف می‌زند تا جایگزین کردنش. بیشتر دموکرات‌ها تصریح کرده‌اند که نامزدی مطلوب آن‌ها است که تمایل داشته باشد با جمهوری‌خواهان همکاری کند.

در این نظرسنجی ۵۷ درصد دموکرات‌ها حمایت قاطعی از افزایش ۲۰۰ دلاری ماهانه برای استفاده از مزایای تامین‌اجتماعی کردند و در مقابل‌تن‌ها ۳۲ درصد نسبتا از آن حمایت کردند. باقی‌مانده افراد نیز تا حدودی و به‌طور قاطع مخالف آن بودند. همچنین ۳۴ درصد دموکرات‌ها از شهریه رایگان کالج‌ها حمایت قاطع کردند و ۳۶ درصد، اما گفتند که تا حدودی از آن حمایت می‌کنند.
در مقابل ۱۹ درصد تا حدی و ۱۰ درصد شدیدا مخالف رایگان شدن کالج‌ها بودند. برای نظام تک‌پرداختی بیمه هم ۴۳ درصد شدیدا و ۳۰ درصد نسبتا موافق بودند و در مقابل ۱۴ درصد نسبتا و ۱۳ درصد شدیدا مخالف این سیستم پرداخت بیمه هستند. همچنین ۴۳ درصد شدیدا موافق شکست شرکت‌های فناوری و بانک‌های بزرگ هستند و ۳۴ درصد نیز تا حدی موافق آنند.
در مقابل ۱۲ درصد نسبتا و ۱۱ درصد شدیدا مخالف این امر بودند. همچنین ۶۶درصد دموکرات‌ها با ایجاد طرح بیمه درمانی دولتی برای هر آمریکایی شدیدا موافق بودند و ۲۵ درصد هم نسبتا با آن موافق بودند. باقی نیز از طیف تا حدی تا شدید، مخالف این طرح هستند.

با این حال هنوز دو سوم رای‌دهندگان گفته‌اند که ممکن است نظر خود را تا زمان انتخابات نسبت به برخی از مسائل مطروحه تغییر دهند. در این نظرسنجی، سوای چهار نامزد برتر حزب، ایمی کلوبوچر رشد خوبی در میان افراد رده میانی این نظرسنجی‌ها تجربه کرده است. رای‌گیری اولیه در آیووا دارای استاندارد جداگانه‌ا‌ی از سایر ایالت‌ها است.
در این سیستم نامزد‌های ثبت‌نام کرده در یک محل دور هم جمع می‌شوند و رای‌دهندگان به نامزد‌های ثبت‌نام کرده رای می‌دهند، اگر یک نامزد کمتر از ۱۵درصد رای آورد، از دور حذف می‌شود و نامزد دیگری جایگزین می‌شود. با این استدلال در نظرسنجی صورت گرفته در آیووا، الیزابت وارن، با رای ۴۷ درصدی انتخاب اول یا دوم رای‌دهندگان خواهد بود و دوم سوم از رای‌دهندگان نیز گفتند که نامزد بعدی مورد حمایت‌شان برنی سندرز است.
۳۴ درصد هم در این ایالت گفته‌اند که برنی‌سندرز نامزد اول یا دوم آن‌ها است و پس از او بوتیجج با ۳۱ و بایدن با ۲۸ درصد آرا در رده‌های بعدی قرار داشتند. از میان ۱۰ نفر هم تنها یک نفر گفته که حاضر است بایدن را به‌عنوان نامزد جایگزین انتخاب کند. در این نظرسنجی، اما سوال مهم دیگری هم پرسیده شده است.
از رای‌دهندگان سوال شده است که چه کسی شانس بیشتری برای شکست دونالد ترامپ را دارد. بنابر داده‌ها مشخص شده است که وارن و بایدن و سپس برنی سندرز و توتیجج بیشتر از سایر نامزد‌های دموکرات شانس شکست ترامپ را دارند. در این راستا ۳۷ درصد دموکرات‌ها گفته‌اند به احتمال «زیاد» بایدن توانایی شکست ترامپ را دارد. همچنین ۴۳ درصد هم گفته‌اند که بایدن «نسبتا» توانایی شکست ترامپ را دارد.
برای وارن نیز ۳۷ درصد «زیاد» و ۴۴ درصد هم با گفتن «نسبتا» شانس وارن را برای شکست ترامپ بالا اعلام کرده‌اند. پس از آن‌ها نیز سندرز و بوتیجج قرار دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید