بازار ۲۰۰۰ میلیاردی دریاچه ارومیه

بازار ۲۰۰۰ میلیاردی دریاچه ارومیه

وجود دریاچه و رودخانه‌ها در هر کشوری می‌تواند در افزایش جذب گردشگر تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد به‌طوری‌که موجب ترغیب سفر بسیاری از توریست‌ها از اطراف جهان به آن منطقه می‌شود.

کد خبر : ۷۴۰۹۵
بازدید : ۱۰۱۱۸
بازار ۲۰۰۰ میلیاردی دریاچه ارومیه
احیای دریاچه ارومیه تحت تاثیر بارش‌های اخیر باعث شد گردشگری دریایی در این منطقه جان بگیرد. ورود گردشگر داخلی و خارجی به استان آذربایجان‌غربی طی نیمه اول امسال ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ افزایش پیدا کرد. بخش قابل‌توجهی از این اتفاق مثبت مربوط به احیای دریاچه ارومیه است.

بازار ۲۰۰۰ میلیاردی دریاچه ارومیه
طبق آماری که از اقامت توریست‌ها در هتل به دست آمده میزان گردشگران در ۶ ماه ابتدای سال گذشته ۳۲۰ هزار نفر بوده که در ۶ ماه ابتدای امسال به ۴۴۵ هزار نفر رسیده است. صنعت گردشگری در میان انواع تجارت‌های جهانی در صدر جدول جای گرفته و برای همه کشور‌ها از نظر تعاملات فرهنگی و رونق اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد.
علاوه بر آن به علت زندگی ماشینی حاکم در شهر‌ها بسیاری از افراد برای تفریح و استراحت تمایل به سفر کردن به طبیعت‌هایی همچون جنگل و رودخانه‌ها دارند. وجود دریاچه و رودخانه‌ها در هر کشوری می‌تواند در افزایش جذب گردشگر تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد به‌طوری‌که موجب ترغیب سفر بسیاری از توریست‌ها از اطراف جهان به آن منطقه می‌شود.

در ایران نیز دریاچه ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران که دارای اکوسیستمی با ارزش در جهان و ایران است یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری محسوب می‌شود، اما در ۳۰ سال اخیر به علت تغییرات اقلیمی، وقوع خشکسالی، کاهش بارش‌ها، برداشت بیش از حد و غیرمتعارف آب توسط کشاورزان و ایجاد سد؛ این دریاچه رو به خشک شدن رفت و این روند تا جایی ادامه یافت که در سال‌های ۹۵ و۹۶ تقریبا به‌طور کامل خشک شد و آب بسیار اندکی در آن باقی ماند.
به همین دلیل تعداد گردشگران در این شهر به‌شدت کاهش یافت و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری نیز تمایل چندانی برای حضور در این عرصه نداشتند. اما با توجه به حجم بارندگی‌ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸ میزان آب این دریاچه افزایش یافت و فرصت مناسبی برای ایجاد امکانات و تاسیسات در بخش ساحلی این دریاچه ایجاد کرده، زیرا میزان گردشگران این منطقه روندی افزایشی در پیش گرفته است.

در همین راستا جلیل جباری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی ضمن تایید افزایش میزان توریست‌ها گفت: زمینه لازم برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری نیز فراهم شد و ما نیز برای ایجاد امکانات رفاهی-تفریحی در سواحل دریاچه ارومیه و حتی کل استان از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری دعوت کرده‌ایم.
در این راستا مناطق مناسب برای ایجاد امکانات گردشگری برای توریست‌ها را شناسایی و معرفی کرده‌ایم. علاوه بر آن با مسوولان محیط‌زیست، راهداری و منابع طبیعی هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم، زیرا ایجاد تاسیسات اقامتی -تفریحی-رفاهی در اطراف دریاچه نیازمند رعایت ضوابط خاصی است.
وی عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاران قصد ایجاد تاسیسات در بستر دریاچه و سواحل را داشته باشند باید تجهیزات آن‌ها به‌صورت پرتابل (قابل جابه‌جایی و موقت) ساخته شود تا در زمان حوادثی همچون طغیان دریاچه، سیل و... دردسرساز نشود. اما اگر سرمایه‌گذاران قصد ایجاد مراکز اقامتی- تفریحی خارج از حریم دریاچه را داشتند می‌توانند از ساخت بنا در این مناطق استفاده کنند.

جباری تاکید کرد: برای تشویق سرمایه‌گذاران معافیت مالیاتی واعطای کمک فنی اعتباری را نیز در نظر گرفته‌ایم که در این راستا سال گذشته حدود ۵/ ۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض به حوزه گردشگری پرداخت کرده‌ایم تا موجب افزایش اشتیاق سرمایه‌گذاران برای ورود و سرمایه‌گذاری به این استان شویم. متقاضیان به صندوق توسعه ملی جهت دریافت تسهیلات یارانه‌دار معرفی می‌شوند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: طی دو، سه سال اخیر ۵۵ مجوز جدید سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در کل استان با حجم ۴۹۲ میلیارد تومان صادر شده که توان ایجاد حدود هزار و ۲۸۸ فرصت شغلی را دارد. ۲۶ فقره از پروژه‌هایی که مجوز‌های آن صادر شده در ساخت و تکمیل پروژه‌ها ۳۰ درصد پیشرفت داشته‌اند که حدود ۵۵۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آن‌ها صورت گرفته که برای حدود ۸۷۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ساخت مجتمع گردشگری، بوم‌گردی، مرکز گردشگری سلامت، سفره‌خانه، هتل و مراکز اقامتی صورت گرفته است که با اجرای آن‌ها ۷۰۸ اتاق و هزار و ۳۸۲ تخت به مجمع اتاق‌ها و تخت‌های اقامتی این استان که درحال‌حاضر ۵ هزار تخت است؛ اضافه خواهد شد. طبق پیش‌بینی‌ها احتمالا این ۲۶ طرح تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد که بسته به گزارش فنی، مالی و توجیه اقتصادی پروژه‌ها بین دو تا سه سال پس از بهره‌برداری سرمایه‌گذاران به سود دست خواهند یافت.
جباری ادامه داد: با احیای دریاچه ارومیه بازار ۲ هزار میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری شکل گرفته است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در بخش‌های گردشگری سلامت، نمک درمانی، لجن درمانی و ساخت هتل‌هایی با کیفیت بالا وارد شوند.
سال گذشته ارتفاع آب دریاچه ۳۶/ ۱۲۷۰ از سطح آب‌های آزاد بود و امسال سطح آن به ۴۱/ ۱۲۷۱ از سطح آب‌های آزاد رسیده است. همچنین سال ۹۷ در همین مواقع، وسعت دریاچه ۱۸۳۱ کیلومتر مربع بود که تقریبا امسال دو برابر شده است. درحال‌حاضر حجم آب دریاچه ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب است در صورتی که در مدت زمان مشابه سال ۹۷ دریاچه یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب داشت که در واقع حجم آب ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید