۱۰ قانونِ جدید برای مدیریتِ پول

۱۰ قانونِ جدید برای مدیریتِ پول

قانونِ ۵۰-۳۰-۲۰ برای آن است که بودجه‌تان، نه خودِتان را روی فرم نگه دارید. این قانون یکی از مفیدترین و ساده‌ترین و معروف‌ترین قوانین مدیریت بودجه است.

کد خبر : ۷۴۱۱۲
بازدید : ۱۹۵۸۱
۱۰ قانونِ جدید برای مدیریتِ پول
فرادید | امروز، مدیریتِ پول چیزی فراتر از درسِ بار‌ها نقل‌شدۀ چارلز دیکنز در رمان دیوید کاپرفیلد است که می‌گفت: درآمد سالانه ۲۰ پوند، خرجِ سالانه ۱۹ پوند، نتیجه‌اش می‌شود شادی. درآمد سالانه ۲۰ پوند، خرج سالانه ۲۶ پوند، نتیجه‌اش برابر است با بدبختی.

پس؛ پس‌انداز‌کننده‌ها و سرمایه‌گذار‌ها چه قوانینِ سادۀ دیگری را می‌توانند برای مدیریت پول خود به کار بگیرند تا هم مطمئن باشند از زمان حال به قدر کافی بهره می‌برند و هم آینده خود را تضمین می‌کنند؟ ما چند قانون را به شما معرفی می‌کنیم که با هر میزان درآمد می‌توانید آن را به کار ببرید:

قانونِ ۵۰-۳۰-۲۰: پایه‌ای‌ترین قانونِ مدیریت بودجه
به‌نظر می‌رسد یکی دیگر از آن قوانینِ زودگذر رژیم غذایی است، اما قانونِ ۵۰-۳۰-۲۰ برای آن است که بودجه‌تان، نه خودِتان را روی فرم نگه دارید. این قانون یکی از مفیدترین و ساده‌ترین و معروف‌ترین قوانین مدیریت بودجه است.
بر طبق این قانون: ۵۰‌درصد از درآمد شما (بعد از کم کردن مالیات، اگر مالیات می‌پردازید) باید صرفِ نیاز‌های شما بشود، مانند وامِ خانه یا اجاره بها، غذا، لوازم موردِ نیاز، هزینه رفت و آمد، بیمه، قرض‌های ماهیانه و هزینه‌های مربوط به مراقبت از فرزندان؛ ۳۰‌درصد از درآمد باید صرفِ هزینه‌های شناور شوند - چیز‌های قشنگی که دوست دارید داشته باشد - که می‌تواند شامل تعطیلات رفتن، انجام کار‌هایی که به شما احساس لذت می‌دهد، خوردن یک غذای خوشمزه در یک رستوران شیک یا خریدِ فیلم باشد. ۲۰‌درصد باقی مانده باید پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شود تا قرض‌هایتان را به مرور کاهش دهید.

یک صندوق برای فوریت‌ها: پس‌انداز برای روز مبادا
آماده بودن همیشه به نفع شماست. از دست دادن شغل به هر دلیل، تصادف، بیماری یا تغییراتی که در وضعیت شخصی‌تان رخ می‌دهد می‌تواند بر میزانِ نقدینگی شما اثر بگذارد. تعمیراتی که به صورت غیرمنتظره برای خانه پیش می‌آید، مشکلاتی که برای خودرو پیش می‌آید یا هر هزینه دیگری که آن را پیش‌بینی نکرده‌اید، شامل این موارد است.
اگر طوری پس‌انداز کنید که در صورت مشکلاتی که گفته شد، بتوانید مخارج ۳ تا ۶ ماه خود را پوشش دهید، دیگر مجبور نیستید، با مواجه شدن ناگهانی با این مشکلات تازه به فکر چاره بیفتید. این پول را در یک حساب بانکی جدا و قابلِ دسترس قرار دهید و به آن هرگز دست نزنید، مگر آنکه واقعاً مجبور باشید. به برنامه خود دقت کنید، هر چه تعهداتتان بیشتر باشد، و افراد بیشتری به شما و درآمدتان وابسته باشند، شما نیاز دارید پول بیشتری را در این حساب پس‌انداز کنید.

چه می‌خواهید؟ یک برنامه برای زندگی تهیه کنید
بدانید کجا و کی می‌خواهید بروید. تعیین اهداف با نگاهی به آینده و یادآوری به شما درباره اینکه چرا چنین پولی را ذخیره می‌کنید و برای چه مدت می‌خواهید این کار را انجام دهید، به شما کمک می‌کند نظمِ مالیِ سالمی داشته باشید. برطبق گزارش بانک اچ‌اس‌بی‌سی در انگلستان، ۴۲‌درصد از افرادی که در سن کار کردن بودند اعلام کردند فقط برای کوتاه‌مدت پس‌انداز می‌کنند.

اهداف زندگی می‌تواند شامل خرید یک خانه، پرداخت پول برای مشارکت در کلاس‌هایی که ارتقاء شغلی برایتان در پی خواهد داشت، لذت بردن از دوران بازنشستگی یا به جا گذاشتنِ میراثی برای عزیزانتان باشد. برنامه مدیریت مالی هر کسی در زندگی بازتابی از تغییراتی است که در نیاز‌های سرمایه‌گذاری و پس‌انداز وی با افزایش سن رخ می‌دهد - برای مثل هر چه به سنین بازنشستگی نزدیکتر می‌شوید باید خطرپذیری مالی را کمتر کنید.
بیشتر بخوانید:

بازنشستگیِ مثبت‌
گزارش اچ‌اس‌بی‌سی نشان می‌دهد فقط ۲۹‌درصد از افراد برای بازنشستگی خود پس‌انداز می‌کنند. هر چه زودتر این کار را شروع کنید، برایتان مفیدتر خواهد بود. برای داشتنِ اندکی خوشگذرانی در دوران بازنشستگی خود پس‌انداز کنید و نسبت به هزینه‌ها واقع‌بین باشید. امروز بازنشستگان نسبت به هماتایان گذشته خود سلامت بهتر و طول عمر بالاتری دارند؛ اما زندگی طولانی‌تر همچنین به این معنی است که امکان مخارج درمان نیز افزایش میابد؛ بنابراین گاهی خوب است که به بازنشستگی به عنوان دورانی که از دو مرحه تشکیل شده است فکر کنید: دورانِ اول که فرد بازنشسته هنوز فعال است و دوره پس از آن که نیاز به حمایت دیگران دارد. اگر می‌خواهید در دهه ۷۰ زندگی همچنان سرحال باشید، از همین حالا برنامه‌ریزی کنید.

فقط ذخیره نکنید، سرمایه‌گذاری کنید
اگر می‌خواهید پولتان کار کند، هم پس‌انداز کنید و هم سرمایه‌گذاری. در زمانی که نرخ سود پایین است، منطقی نیست که پولتان را راکد نگه دارید. البته در هنگام سرمایه‌گذاری حواستان به آن صندوقی که برای خرج‌های پیش‌بینی نشده است نیز باشد. زیرا سرمایه‌گذاری همانقدر که می‌تواند بازگشت هنگفت سرمایه داشته باشد، می‌تواند ارزش اولیه پول شما را نیز کاهش دهد.

تکنولوژی را با آغوشِ باز بپذیرید
تکنولوژی می‌تواند در مدیریت مالی، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری به شما کمک کند. به ابزار‌های برنامه‌ریزی، ابزار‌های مالیِ حرفه‌ای، حسابداری و سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق کامپیوتر یا گوشی تلفن همراهتان، دسترسی پیدا کنید.
از کم شروع کنید: سرمایه‌گذاری را به عادت خودتان تبدیل کنید
برخی گمان می‌کنند سرمایه‌گذاری فقط برای کسانی است که درآمد‌های بالا دارند. درحقیقت، شما می‌توانید سرمایه‌گذاری را با ۱۰۰ پوند در سال یا کمتر از آن شروع کنید. برخی مخارج غیرضروری را با اندکی تأمل کم کنید. مثلاً به این فکر کنید که آیا در این لحظه واقعاً به خرید یک قهوه احتیاج دارید؟

همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید
حتی اگر پولِ زیادی ندارید، عقلانی‌تر است که پولتان را در جا‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید تا احتمال سود بیشتر را افزایش و خطر را کاهش دهید. حتماً مطمئن باشید که همه پول خود را یک حسابِ بانکی یا در یک کار سرمایه‌گذاری نکرده‌اید.

کارِ خوب را ادامه دهید
مدیریت مالی واقعاً نباید شما را دچار استرس کند، اما اوایل به تلاش بیشتری احتیاج دارد. نگاهِ بلند‌مدت خود را نسبت به وضعیت مالی‌تان حفظ کنید. برنامه‌های خود را مرور کنید و گاهی تغییراتی که لازم است را بدهید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، بهتر عمل خواهید کرد.

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید