چگونه استفاده از دستشویی را به کودک بیاموزیم؟

چگونه استفاده از دستشویی را به کودک بیاموزیم؟

هرگز در مورد دستشویی کردن تصادفی فرزندتان در جایی غیر از دستشویی غر نزنید، او را سرزنش نکنید و عصبانی نشوید.

کد خبر : ۷۴۱۱۳
بازدید : ۱۳۲۶۲
چگونه استفاده از دستشویی را به کودک بیاموزیم؟
فرادید | یادگیری استفاده از توالت یکی از دشوارترین مراحل رشد کودک و در عین حال یکی از مهمترین دوران‌هایی است که خاطرات آن می‌تواند تا همیشه در ناخودآگاه او ثبت شود. روانشناسان توصیه‌هایی برای این دوره دارند. در ادامه به برخی از این توصیه‌ها اشاره‌ای مختصر می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه چگونه با کودک خود رفتار کنید، حتماً از حرفه‌ای‌ها، شامل مربیان متخصص مهدکودک و روانشناسان کودک، کمک بگیرید.

به علائمی که نشان می‌دهند فرزند شما برای استفاده از دستشویی آماده است توجه کنید: مثلاً زمانیکه پوشک کودک برای مدتِ طولانی‌تر خشک باقی می‌ماند، کودک تعداد دفعات بیشتری در یک زمان مشخص از شما می‌خواهد پوشک کثیفش را تعویض کنید و سایر نشانه‌های استقلال مانند اینکه خودش بخواهد لباس‌هایش را انتخاب کند یا خودش بتواند شلوارش را بالا بکشد. سؤال‌هایی ساده از او بپرسید، مثلاً به سادگی بپرسید آیا می‌خواهد از دستشویی استفاده کند؟

به کودک اجازه دهید خودش انتخاب کنید که کدام شلوار را بپوشد. درعین‌حال از شلوار‌های ساده، بدون کمربند و آزاد استفاده کنید. در این دوران از پوشاندن لباس‌های سرهمی به کودک خودداری کنید. همچنین به او اجازه دهید خودش دستشویی کوچک و مستقل خودش را انتخاب کند. یک هفته قبل از اینکه استفاده از دستشویی را شروع کنید، یک داستانِ مصور درباره دستشویی رفتن برایش بخوانید. اجازه بدهید بداند قرار است چه کاری انجام دهد.
بیشتر بخوانید:

استفاده از پوشک در طی روز به کودک پیام‌های گیج‌کننده می‌دهد؛ شلوار از جنس متفاوتی است و کودک کثیف شدن آن را کاملا حس می‌کند. کودک را در طی شب همچنان پوشک کنید، تا زمانیکه که حداقل یکماه کامل استفاده از دستشویی را با او تمرین نکرده‌اید و تا زمانیکه در طی این ماه، حداقل یک هفته کامل، پوشک او در طی روز خشک نبوده، دستشویی رفتن را در شب تمرین نکنید.

چند روز اول کودک را تشویق کنید هر ۳۰ یا ۴۰ دقیقه روی دستشویی بنشیند و بعد ذهن او را با کتاب‌خواندن یا حباب درست کردن منحرف کنید. بعد از آنکه یاد بگیرند درست روی دستشویی بنشینند - برای ۵ دقیقه تا اینکه شکمشان کاملاً تخلیه شود - حتماً کاری روی آن انجام خواهند داد. می‌توانید برای تلاششان و زمانی که کار تخلیه تمام می‌شود، به آن‌ها جایزه بدهید.

یکی دو هفته اول هر جای می‌روید به اندازه کافی برای کودکتان لباس ببرید و دستشویی او را نیز با خودتان ببرید که فکر نکند نشستن روی توالت و دستشویی کردن فقط به خانه مربوط است. هرگز در مورد دستشویی کردن تصادفی فرزندتان در جایی غیر از دستشویی غر نزنید، او را سرزنش نکنید و عصبانی نشوید.

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید