افزایش قیمت دلار

افزایش قیمت دلار

در حالی که فضای بازار آزاد ارز به کام افزایشی‌ها بود، در بازار سکه، این فلز گرانبها ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۴ میلیونی قرار گرفت.

کد خبر : ۷۴۱۵۴
بازدید : ۹۶۱۳
افزایش قیمت دلار
در چهارمین روز هفته، دلار توانست از مرز مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند و سکه تمام بهار آزادی به رغم کاهش قیمت کانال ۴ میلیونی را حفظ کرد. روز سه‌شنبه، شاخص ارزی ۳۵تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۱ هزار و ۵۳۰ تومان رسید.
در حالی که فضای بازار آزاد ارز به کام افزایشی‌ها بود، در بازار سکه، این فلز گرانبها ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۴ میلیونی قرار گرفت. حتی برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که پس از ساعت ۴ بعدازظهر این فلز گران‌بها تا محدوده ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی هم سقوط کرده است.

عامل اصلی که راه افزایش سکه را بست، نزول بهای طلای جهانی بود. دیروز تا ساعت ۴ بعدازظهر هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت هزار و ۴۵۳ دلار معامله می‌شد که حدود ۸ دلار کمتر از قیمت این فلز گران بها در مقطع زمانی مشابه روز دوشنبه بود.
در کنار این، می‌توان گفت: انتظارات سکه بازان با توقعات بازیگران ارزی یکسان نبود. در واقع سکه‌بازان در گذشته زمانی که قیمت دلار افزایشی می‌شد، بعضا نوسانات کاهشی طلای جهانی را نادیده می‌گرفتند و همراه نوسان افزایشی شاخص ارزی می‌شدند.
دیروز چنین اتفاقی رخ نداد تا برخی از بازیگران بازار این احتمال را مطرح کنند که سکه‌بازان انتظار افزایش بیشتر قیمت دلار را ندارند. به‌هرحال دلار در محدوده‌ای قرار گرفته است که حدود یک ماه از آن دور بوده است و معمولا در آن فروش‌ها بالا می‌رود. البته عده‌ای از فعالان نیز عنوان می‌کنند در فضای بازار سکه انتظار‌ها برای افت بیشتر طلای جهانی شدت گرفته است؛ حتی در نظرسنجی‌های هفتگی کیتکو نیز تحلیلگران انتظار کاهش قیمت طلا را مطرح کرده بودند.
در هر صورت روز سه‌شنبه، سکه در واکنش به افت اونس در مقطعی به زیر مرز ۴ میلیونی رفت، ولی حدود ساعت ۴ بعدازظهر توانست خود را به آن کانال بازگرداند و افزایش قیمت دلار در این بازگشت موثر بود. البته پس از ساعت ۴ بعدازظهر بار دیگر انتظارات کاهشی در بازار سکه شدت گرفت و این فلز گران بها را با افت کانالی مواجه کرد.

اما چه عواملی دیروز زمینه ساز رشد قیمت دلار شدند؟ بیشتر فعالان باور داشتند عامل افزایشی شدن بازار داخلی، رشد نرخ حواله درهم بود. دیروز در برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران عنوان می‌شد که قیمت حواله درهم به حدود ۳ هزار و ۱۷۵ تومان رسیده است که ۱۵ تومان بالاتر از روز دوشنبه بود.
نرخ حواله درهم شاید مهم‌ترین متغیری است که توسط معامله‌گران بازار داخلی به‌صورت روزانه رصد می‌شود و هر افزایش یا کاهش آن در جهت‌گیری معاملاتی بازیگران فردوسی و سبزه‌میدان اثر دارد. در این میان، عده دیگری از فعالان، همچنان افزایش سنتی تقاضا در پاییز را عامل رشد می‌دانند و اعتقاد دارند این افزایش به آرامی ادامه پیدا خواهد کرد.
از نظر آنها، رشد تقاضای تجاری و نزدیک شدن به تسویه‌های تجاری انتهای سال میلادی، از جمله عواملی هستند که انتظارات افزایشی را در بازار فعال کرده‌اند. در این میان رفتار بازارساز نیز در روز‌های اخیر قابل توجه بوده است. صرافی‌های منتخب بازارساز در روز‌های اخیر به آرامی قیمت‌های خود را بالا برده و اجازه نداده‌اند که تقاضای کاذبی وارد بازار شود.
به‌عنوان مثال، دیروز بر تابلوی صرافی‌های بانکی قیمت دلار ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان درج شد که ۵۰ تومان از قیمت بسته شده روز دوشنبه بیشتر بود. روز دوشنبه نیز دلار ۵۰ تومان افزایش دیگر را در صرافی‌های بانکی تجربه کرده بود. زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد همراه با صرافی‌های بانکی رشد می‌کند، بسیاری از معامله‌گران اعتقاد دارند که اوضاع از دستان بازارساز خارج نشده است و روند افزایشی با کاهش قیمت دنبال خواهد شد.
در چنین شرایطی، برخی از معامله‌گران باور دارند با رسیدن به محدوده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی، به احتمال زیاد فروش‌های فنی افزایش خواهد یافت. در واقع عده‌ای در بازار احساس می‌کنند، در این محدوده قیمت در برابر رشد بیشتر مقاومت می‌کند و بازارساز نیز وارد بازار خواهد شد.
البته عده‌ای از معامله‌گران همچنان معتقدند رشد قیمت دلار در پاییز ادامه خواهد یافت؛ از نظر آن‌ها سطح بعدی که دلار به دنبال رسیدن به آن است، نقطه ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید