افزایش قیمت دلار

افزایش قیمت دلار

معامله‌گران این بازار روز چهارشنبه به افزایش قیمت دلار واکنش نشان نداده بودند، روز پنج‌شنبه با ادامه افزایش قیمت شاخص ارزی، با قدرت در موقعیت خرید قرار گرفتند و به یکباره فلز گرانبهای داخلی را با ۷۰ هزار تومان افزایش مواجه کردند.

کد خبر : ۷۴۱۹۷
بازدید : ۱۰۳۶۹
افزایشی‌های بازار بیش از هر زمانی در سه ماه گذشته در بازار فعال شده‌اند؛ ولی گوشه چشمی نیز به حساسیت بازار نسبت به سطح‌های مقاومتی دارند. بالا رفتن فعالیت معامله‌گران افزایشی دو نشانه دارد؛ اول رشد قیمت دلار و ثبت رکورد‌های جدید طی دو روز؛ دوم، رشد درصد افزایشی‌ها در نظرسنجی که آمار معاملات را بررسی می‌کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد معامله‌گرانی که موقعیت معاملاتی خود را خرید عنوان می‌کنند، در روز‌های انتهایی هفته گذشته به بالای ۶۰ درصد رسید. حال آنکه در ابتدای آبان ماه کمی بیشتر از ۵۰ درصد بود.

دلار که روز چهارشنبه ۲۲۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کرده بود، روز پنج‌شنبه به این روند ادامه داد و با ۱۰۰ تومان رشد به بهای ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. با این افزایش، میزان بازدهی هفتگی دلار در هفته گذشته به حدود ۸/ ۳ درصد رسید.
به‌رغم شکست دو سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی طی دو روز انتهایی هفته گذشته، یکی از متغیر‌هایی که معامله‌گران را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر خریدار بودن این نهاد در بازار است.
در واقع این اظهار نظر تصمیم‌گیری را برای معامله‌گران دشوار می‌کند، چرا که ممکن است بازارساز به یکباره با تغییر موقعیت و پایین آوردن قیمت از بالا، آن‌ها را دچار ضرر کند. به‌رغم این تردید، افزایشی‌های بازار پس از افزایش قیمت بنزین بیش از هر زمانی امید به شکسته شدن مرز ۱۲ هزار تومانی پس از حدود ۱۰۰ روز دارند.
آن‌ها معتقدند جوسازی‌های پیرامون این اقدام سمت تقاضا را روز شنبه در بازار تقویت خواهد کرد و حداقل در ابتدای روز شاهد کمبود در سمت عرضه خواهیم بود. باید دید در چنین شرایطی بازارساز در اولین روز هفته چه تاکتیکی را انتخاب خواهد کرد. طبیعی است که افزایش یکباره قیمت دلار، بهای سکه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
معامله‌گران این بازار روز چهارشنبه به افزایش قیمت دلار واکنش نشان نداده بودند، روز پنج‌شنبه با ادامه افزایش قیمت شاخص ارزی، با قدرت در موقعیت خرید قرار گرفتند و به یکباره فلز گرانبهای داخلی را با ۷۰ هزار تومان افزایش مواجه کردند.
به این ترتیب، روز پنج‌شنبه قیمت سکه روی عدد ۴ میلیون و ۷۰ هزار تومان ایستاد و زمینه‌ساز رشد ۲ درصدی این فلز گرانبها در هفته گذشته شد. یکی از عواملی که موجب شده است سکه در هفته گذشته متناسب با قیمت دلار رشد نکند، عدم اطمینان آن‌ها نسبت به روند بهای طلای جهانی است که روند افزایشی خاصی نداشت.

نگاه فعالان بازار به آینده دلار
فعالان نسبت به آینده قیمتی دلار نگاهی دوگانه دارند؛ گروهی به افزایش خوش‌بین هستند و دسته‌ای دیگر انتظار افت قیمت تحت تاثیر افزایش عرضه بازارساز را دارند. عده‌ای از فعالان عنوان می‌کنند، در دو روز انتهایی هفته گذشته میزان تقاضا بالا رفته بود و تحت تاثیر همین اتفاق دو سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی به راحتی شکسته شدند.
با این حال، برخی از آن‌ها اعتقاد دارند بیشتر از شرایط بنیادی بازار باید به روند قیمتی دقت کرد و تاکتیک خرید به فروش را در پیش گرفت. در واقع شماری از بازیگران ارزی باور دارند باید نسبت به افزایش قیمت دلار با احتیاط برخورد کرد و در آستانه سطوح مقاومتی بخشی از ارز‌های خریداری شده را فروخت.
در واقع تعداد زیادی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند به جای آنکه ریسک سود‌های کلان را به جان بخرند، به سود‌های کم‌ریسک‌تر قناعت کنند. عده‌ای از تحلیلگران با توجه به همین روند افزایشی که با اصلاح‌های کوچک همراه می‌شود، اعتقاد دارند رشد فعلی دلار توام با حباب نیست و همین موضوع از پایین آمدن یکباره آن جلوگیری می‌کند.
به گفته آنها، زمانی که روند روزانه قیمت را بررسی می‌کنید، مشاهده می‌کنید که به‌رغم رشد کلی قیمت، چند اصلاح کوچک نیز رخ داده است. از نظر شماری از معامله‌گران این موضوع نشان می‌دهد جنس افزایش دو روز انتهای هفته سفته‌بازی نبوده است و بیشتر تحت تاثیر انتظارات صورت گرفته است.
در این میان، برخی از فعالان نیز باور دارند، نوع افزایش روز‌های اخیر به گونه‌ای نبوده است که تصور کرد، اوضاع از دست بازارساز خارج شده است. به اعتقاد این گروه، بازارساز ممکن است در برابر افزایش قیمت مقاومتی نکرده باشد تا از قیمت‌های بالا عرضه خود را آغاز کند. پیام رئیس کل بانک مرکزی این دیدگاه را در میان برخی فعالان تقویت کرد.

تحلیل پیام رئیس کل به بازار
پس از نوسان شدید روز چهارشنبه، رئیس کل بانک مرکزی در اقدامی کم‌سابقه اعلام کرد این نهاد در هفته‌های اخیر و به‌طور خاص روز چهارشنبه خود خریدار بازار بوده است. این اظهار نظر از دو جهت اهمیت داشت: اول اینکه نشان می‌داد سیاست بانک مرکزی نسبت به گذشته تغییر کرده است.
در دوره‌های پیشین معمولا بانک مرکزی تنها عرضه‌کننده بازار بود و بسیار محدود در موقعیت خرید قرار می‌گرفت، چه رسد به اینکه عیان اعلام کند خود خریدار بازار است. در این شرایط اهمیت دوم پیام روز چهارشنبه رئیس کل آشکارتر می‌شود.
در واقع رئیس کل بانک مرکزی عنوان می‌کرد افزایش قیمت دلار خارج از کنترل بازارساز رخ نداده است و او به واسطه خریدار بودن می‌تواند در روز‌های آینده قیمت را با فروش در نرخ‌های بالاتر کاهشی کند. شاید تحت تاثیر همین موضوع باشد که وی در بخشی دیگر از پیام خود به افراد عادی هشدار داد که ارز محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.
رئیس کل روز جمعه در پیام دیگری هشدار داد با توجه به ذخایر ارزی بانک مرکزی دلار محل خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست. در حالی که برخی معامله‌گران باور دارند باید پیام بانک مرکزی را جدی گرفت و با احتیاط در بازار فعالیت کرد، گروه دیگری عنوان می‌کنند، مجموع اخبار به گونه‌ای است که می‌توان روز شنبه انتظار عبور دلار از مرز ۱۲ هزار تومانی را داشت. از نظر آنها، روز شنبه می‌تواند آزمون مناسبی برای تایید صحبت‌های رئیس کل باشد.
در واقع اگر در شرایطی که گروهی از معامله‌گران با جوسازی پیرامون رشد قیمت بنزین بر طبل افزایش قیمت دلار می‌کوبند، بهای این ارز کاهش یابد، نشان از قدرت‌نمایی بازارساز خواهد داشت. بخشی از معامله‌گران نیز عنوان می‌کنند باید در شرایط کنونی بازار تاکتیک خرید به فروش را در پیش گرفت.
در واقع آغاز به خرید می‌کنید و بخشی از آن را در سطوح مقاومتی می‌فروشید. با این حال، اگر قیمت از آن سطح مقاومتی عبور کرد، بار دیگر در موقعیت خرید قرار خواهید گرفت.

در این میان، برخی معامله‌گران باور دارند بازار ارز طی هفته‌های آینده ریسک تعیین نرخ ارز در بودجه را نیز پیش رو دارد. از نظر آنها، با افزایش این نرخ، بازار آزاد می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت رشد قیمتی بیشتری را به ثبت برساند. این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که بازار ارز حدود ۱۰۰ روز نوسانات خاصی نداشت و در کانال ۱۱ هزار تومانی تمام نوسانات خود را صورت می‌داد.
درست است که قیمت همچنان در حال نوسان در کانال ۱۱ هزار تومانی است، ولی شکست دو سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی طی دو روز افزایشی‌ها را بیش از پیش به ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی خوش‌بین کرده است.
افزایش قیمت دلار
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید