خط قرمز‌ها و انتخابات

مردم به قیم احتیاج ندارند ولو در تشخیص خویش از نظر برخی مرتکب اشتباه شوند، این راه و شیوه‌ای است که نظام جمهوری اسلامی نویدبخش آن بود و شهید مطهری در ترسیم نظام جمهوری اسلامی این مشی و مرام را به شهروندان وعده داد.

کد خبر : ۷۴۲۰۷
بازدید : ۹۶۳۵
محمد کیانوش‌راد | خط قرمز شورای نگهبان باید قانون اساسی باشد و نه سلیقه‌های سیاسی یا صلاحدید شهروندان. مردم ولی‌نعمت و حاکم اصلی کشور هستند. حاکمیتِ هر اراده‌ای به جز از طریق نظر اکثریت، با روح قانون اساسی و با اصل و اساس هدف انقلاب اسلامی منافات داشته و دارد.
وظیفه تایید صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس برعهده شهروندان است. شورای نگهبان براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت، درصورت وجود دلایل متقن، می‌تواند در مورد تایید یا رد کاندیدا‌ها نظر دهد. شهروندان نشان داده‌اند که در مجموع، قادر به تشخیص منافع خویش و کشور هستند.
مردم به قیم احتیاج ندارند ولو در تشخیص خویش از نظر برخی مرتکب اشتباه شوند، این راه و شیوه‌ای است که نظام جمهوری اسلامی نویدبخش آن بود و شهید مطهری در ترسیم نظام جمهوری اسلامی این مشی و مرام را به شهروندان وعده داد. حال پس از ۴۰ سال، هنوز برخی معتقدند شهروندان قدرت تشخیص منافع و مضار خود و کشور خویش را نمی‌دانند.
از زمانی که شورای نگهبان، مساله نظارت استصوابی را به میان آورده است، متاسفانه حربه رد صلاحیت، مانعی برابر حقِ انتخاب شهروندان شده و امکان رقابت محدود می‌شود. بر این اساس بعضا، افراد توانمند هم به بهانه‌های واهی زیر تیغ نظارت استصوابی قرار می‌گیرند و حتی کسانی هم که به مجلس راه یافتند، اکثرا به دلیل نگرانی از ردصلاحیت، از روش‌های محافظه‌کارانه و محتاط در پیگیری مطالبات واقعی تبعیت می‌کنند.
مجلس اکنون در راس امور نیست. مجلس از بسیاری از امور اساسی کشور حتی اطلاعی ندارد، چه رسد به توان تعیین‌کنندگی در امور کشور. این وضعیت برخلاف روح قانون اساسی و خواست مردم و نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی است.
در شرایط کنونی، مخالفان سیاست‌های حاکم و کسانی که در سال‌های اخیر مورد آسیب و بی‌مهری‌های فراوان قرار گرفته‌اند، اما به دلیل هجمه و فشار امریکا و متحدان منطقه‌ای ایالات‌متحده، برای تحکیم منافع ملی، شهروندان را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند. شورای نگهبان نیز باید به رسالت واقعی خویش بازگردد.
باید با اعتماد، با شهروندان برخورد شود. شورای نگهبان، باید شرایط حضور همه سلیقه‌ها را برای نمایش همبستگی اجتماعی ایرانیان فراهم سازد. مجلس قوی حلال بسیاری از مشکلات و معضلات کشور است و درصورت بی‌اعتبار شدن انتخابات و مجلس، شاهد کناره‌گیری و دلسردی شهروندان و از دست دادن سرمایه عظیم اجتماعی خواهیم بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید