زنان سریع‌تر از مردان به مواد مخدر وابسته می‌شوند!؟

زنان سریع‌تر از مردان به مواد مخدر وابسته می‌شوند!؟

درمان اعتیاد در زنان به ویژه زنان باردار بسیار سخت است، زیرا نمی‌توان پاک بودن مطلق را برای زنان بارداری که به ماده مخدر اعتیاد دارند در نظر گرفت و ترجیح بر این است که داروی مخدری مانند متادون جایگزین مواد آن‌ها شود.

کد خبر : ۷۴۳۸۴
بازدید : ۱۱۹۲۰
زنان سریع‌تر از مردان به مواد مخدر وابسته می‌شوند!؟
مجتبی غالبی، رییس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور با بیان اینکه ۷۰ درصد زنان معتاد همزمان با اعتیاد دچار بیماری اعصاب و روان می‌شوند، گفت: مواد مخدر در بدن زنان به گونه‌ای اثر می‌گذارد که آن‌ها سریع‌تر از مردان و با مصرف ماده بسیار کمتری وابسته به مواد می‌شوند، این درحالی است که درمان اعتیاد در زنان به مراتب سخت‌تر از درمان اعتیاد در مردان است.
غالبی با بیان اینکه برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اعتیاد در زنان رو به افزایش است، اظهار کرد: براساس تحقیقات حدود ۱۰ درصد مراجعان به مراکز درمان اعتیاد، زن هستند. غالبی با تاکید بر اینکه بعد از سیگار و دخانیات، اعتیاد به مواد مخدر سنتی بیشتر است، گفت: البته برخی زنان به دلیل حفظ اندام و جلوگیری از افزایش وزن به طور خواسته یا ناخواسته به سمت محرک‌ها گرایش پیدا می‌کنند، به طوری که برخی آرایشگاه‌ها یا انستیتو‌های پرورش اندام دارو‌های ترکیبی و دست‌ساز عرضه می‌کنند که در بسیاری از مواقع در ترکیب آن، مواد یا دارو‌های محرک مشاهده می‌شود، این درحالی است که مصرف این مواد موجب سوءتغذیه، مسائل روانی، پوکی استخوان، سرطان سینه، ناباروری و بیماری‌های جنسی، قلبی و عروقی خواهد شد.

به گفته رییس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور، زنانی که مخدر شیشه مصرف می‌کنند نسبت به مردان بیشتر و با شدت بیشتری دچار تغییرات خلقی، افسردگی، اضطراب، قفل شدن فک، بی‌اشت‌هایی و... می‌شوند، تشدید عوارض مواد مخدر در زنان نسبت به مردان موجب شده تا اهمیت درمان اعتیاد در آن‌ها بیشتر باشد.

او در ادامه با اشاره به تفاوت‌های ترک اعتیاد در زنان و مردان تصریح کرد: ترک اعتیاد در زنان و مردان متفاوت است. به طور مثال پزشکان برای تجویز دارو‌های ترک اعتیاد برای مردان محدودیتی ندارند، اما در زنان به ویژه زنان باردار محدودیت‌هایی وجود دارد. بر این اساس پزشکان هنگام تجویز دارو برای زنان باردار دارای اعتیاد به مواد مخدر، داروی متادون که نسبت به سایر دارو‌های ترک اعتیاد برای این افراد بی‌ضررتر است را تجویز می‌کنند.
این درمانگر اعتیاد درباره نحوه ترک اعتیاد زنان باردار نیز خاطرنشان کرد: درمان اعتیاد در زنان به ویژه زنان باردار بسیار سخت است، زیرا نمی‌توان پاک بودن مطلق را برای زنان بارداری که به ماده مخدر اعتیاد دارند در نظر گرفت و ترجیح بر این است که داروی مخدری مانند متادون جایگزین مواد آن‌ها شود، این درحالی است که برای ترک سیگار در زنان باردار توصیه می‌شود آن‌ها از کشیدن هر گونه سیگار به طور کامل پرهیز کنند و داروی جایگزینی مانند نیکوتین استفاده نکنند.
همچنین برای ترک مصرف قرص‌های خواب‌آور باید، قرص خواب‌آور طولانی اثر برای مصرف آن‌ها جایگزین شود و به تدریج نیز مصرف آن کاهش یابد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید