هوش مصنوعی؛ میدان رقابت غول‌های تکنولوژی

هوش مصنوعی؛ میدان رقابت غول‌های تکنولوژی

درست به همین دلیل هم هست که سرمایه‌گذاری در این تکنولوژی رو به افزایش است تا جایی که بر اساس آمار منتشرشده از سوی Markets and Markets، بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به ارزش ۱۹۱ میلیارد دلاری برسد.

کد خبر : ۷۴۴۰۶
بازدید : ۱۱۶۱۱
هوش مصنوعی؛ میدان رقابت غول‌های تکنولوژی
هوش مصنوعی حالا کاربرد‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف دارد و ابزار‌ها و تکنیک‌های آن به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملیات و فرآیند‌های مختلف را به‌صورت خودکار انجام دهند و در نهایت خدمات بهتری به مشتریانشان ارائه بدهند.
درست به همین دلیل هم هست که سرمایه‌گذاری در این تکنولوژی رو به افزایش است تا جایی که بر اساس آمار منتشرشده از سوی Markets and Markets، بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به ارزش ۱۹۱ میلیارد دلاری برسد.
در این میان طبیعتا غول‌های تکنولوژی تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در عرصه هوش مصنوعی دارند تا به این ترتیب بتوانند محصولات و خدمات بهتری را به کاربرانشان ارائه بدهند. با این اوصاف در اینجا به بررسی چگونگی و روند سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی می‌پردازیم.
Nvidia: این شرکت سازنده تراشه سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در هوش مصنوعی کرده؛ چون تصمیم دارد که از قدرت این تکنولوژی برای رشد آینده خودش استفاده کند. هوش مصنوعی نسبت به الگوریتم‌های قدیمی، به قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری بزرگ در طراحی‌های جدید تراشه‌ها یک ضرورت صنعتی است که رقابت جدی را در میان تولیدکنندگان پیشرو ایجاد می‌کند.
مهم‌ترین این سرمایه‌گذاری‌ها، اما همکاری و شراکت این شرکت با شرکت نرم‌افزاری Nuance Communications بوده است تا بر اساس آن بتواند از تراشه‌های یادگیری عمیق و پلت‌فرم آن استفاده کند و هوش مصنوعی را به عرصه تصویربرداری پزشکی بیاورد.
خدمات تصویربرداری مبتنی بر هوش مصنوعی به متخصصان و پزشکان امکان استفاده از ابزار‌های جدیدی را می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانند عکس‌های رادیولوژی و دیگر تصویربرداری‌های پزشکی را تحلیل کنند. بر اساس گزارش Accenture، انتظار می‌رود که بازار درمان مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۱ به ارزش ۶/ ۶ میلیارد دلاری برسد.

Intel: این غول تراشه‌سازی هم تلاش کرده است تا تاثیر خودش را در دنیای هوش مصنوعی بگذارد و در همین راستا ۱۱۷ میلیون دلار در چهارده استارت‌آپ فعال سرمایه‌گذاری کرده است که در حال توسعه پلت‌فرم هوش مصنوعی خودشان هستند.
این شرکت همچنین در سال ۲۰۱۶ دو شرکت Nervana (تولیدکننده نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی) و شرکت Movidius تولیدکننده تراشه‌های کم‌مصرف را خرید تا در نهایت به کمک آن‌ها پردازنده شبکه‌ای Nervana را در سال ۲۰۱۹ رونمایی کند؛ پردازنده‌ای که برای افزایش سرعت یادگیری و درک از الگو‌های هوش مصنوعی طراحی شده است.

Google: هوش مصنوعی نقش مهمی در استراتژی‌های گوگل برای رشد آینده‌اش تحت نظارت و مدیریت ساندرا پیچای دارد. او درباره این موضوع در کنفرانسی در سال ۲۰۱۶ گفت: «در بلند مدت ما در دنیای پردازش‌های کامپیوتری از اولین موبایل به اولین‌ها در هوش مصنوعی رسیده‌ایم.» در سال ۲۰۱۴ گوگل استارت‌آپ هوش مصنوعی DeepMind را با قیمت ۴۰۰ میلیون دلاری خرید.
هوش مصنوعی نقش مهمی در محصولات فعلی گوگل داشته است؛ از الگوریتم‌های جست‌وجو تا پاسخ‌های پیشنهادی در جی‌میل. دستیار هوشمند گوگل به پردازش زبان طبیعی وابسته است تا بتواند فرمان‌های صوتی را تفسیر و به‌صورت مستقل میزی را در یک رستوران رزرو کند.
گوگل همچنین سیستم یادگیری ماشینی خودش یعنی TensprFlow را برای دسترسی هر کسی که آن را بخواهد رایگان کرده و در ماه جولای سال ۲۰۱۷ پروژه جدیدی را برای مطالعه و بازطراحی روش‌های تعامل انسان با سیستم‌های هوش مصنوعی با نام People + AI Research initiative (PAIR، معرفی کرده است.
این شرکت همچنین در سال ۲۰۱۸ از برنامه‌اش برای سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی برای مهار مشکلات اجتماعی و اقتصادی در سراسر دنیا خبر داده است.

Amazon: اغلب بخش‌های تجارت بزرگ این شرکت در یکدیگر آمیخته‌اند. دستیار صوتی هوشمند الکسای این شرکت از شبکه‌های عصبی بهره می‌برد تا امکان پردازش زبان طبیعی را داشته، صدای انسان را تحلیل کند و پاسخ مناسب به آن بدهد.
آمازون همچنین یک فروشگاه مبتنی بر هوش مصنوعی را با نام Amazon Go در شهر سیاتل افتتاح کرده است. این فروشگاه که صندوق ندارد، مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی است و محصولاتی را که از قفسه‌ها برداشته می‌شوند و اینکه کدام مشتری آن‌ها را برداشته است، تحت نظارت دارد.
خریداران بعد از ترک فروشگاه و از طریق یک اپلیکیشن می‌توانند هزینه خریدشان را بپردازند. آمازون همچنین از تکنولوژی یادگیری ماشینی در سرویس ابری AWS خودش هم بهره برده است. مشتریان می‌توانند از Lex برای ایجاد رابط‌های تعاملی، از Polly برای تبدیل متن به صوت، از Rekognition برای افزودن قابلیت تحلیل تصاویر به اپلیکیشن‌ها، از Comprehend برای یافتن دیدگاه‌ها و روابط به‌صورت متنی یا SageMaker برای ایجاد، آموزش و به‌کارگیری الگو‌های یادگیری ماشینی در ابعاد مختلف استفاده کنند.

Microsoft: غول نرم‌افزاری دنیا در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ یک گروه تحقیقاتی و هوش مصنوعی را ایجاد کرد که از میان نرم‌افزار‌های ویندوز، آفیس و نرم‌افزار‌های تجاری Azure، میان‌بر می‌زند. اواخر همان سال Microsoft Ventures سرمایه‌گذاری جدیدی در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی انجام داد.
اولین سرمایه‌گذاری آن در شتاب‌دهنده هوش مصنوعی Element AI در شهر مونترال سرمایه‌گذاری بود و بعد استارت‌آپ Angolo که از هوش مصنوعی برای ایجاد خلاصه‌ای از اطلاعات به‌صورت در لحظه استفاده می‌کند. بعد از آن مایکروسافت بیشتر روی پدیده خرید مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرد و تنها در سال ۲۰۱۸، پنج شرکت فعال در این زمینه را خرید.
این شرکت همچنین از هوش مصنوعی برای قدرت دادن به چت‌بات‌ها در سرویس اسکایپ، تحلیل داده در آفیس ۳۶۵، ایجاد اپلیکیشن در Azure، پشتیبانی از تعاملات در کورتانا و تطابق جست‌وجو‌ها در نتایج جست‌وجو‌های Bing بهره می‌گیرد. مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ از برنامه‌هایش برای سرمایه‌گذاری یک میلیاردی در شرکت سانفرانسیسکویی OpenAI خبر داد.
این شرکت همچنین از همکاری و شراکت دو ساله با این شرکت برای توسعه تکنولوژی‌های سوپرپردازشی هوش مصنوعی روی Azure خبر داد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید