شرط و شروط افزایش حقوق معلمان

شرط و شروط افزایش حقوق معلمان

شرط ورود به رتبه یک حداقل دو سال سابقه کار است و برای هر رتبه میزان سابقه کار افزایش پیدا می‌کند. برای هر رتبه هم مجموع امتیازاتی که باید دریافت شود، نسبت به میزان سابقه کار افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر : ۷۴۴۱۷
بازدید : ۷۲۰۴
رأی دولت به افزایش حقوق معلمان
شهرزاد همتی | بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان و سال‌های متمادی انتظار، طرح رتبه‌بندی معلمان تصویب شد. بیش از شش سال است که معلمان منتظر هستند تکلیف طرح رتبه‌بندی معلمان مشخص شود. زمانی نسبتا طولانی برای قشری که همیشه مشکل معیشتی دارند.
آن‌ها منتظر بودند تا تدوین طرح تمام شود و سپس به دست هیئت دولت برسد و بعد نوبت به رأی مجلسی‌ها برسد، روندی طولانی و بوروکراسی‌ای تمام‌نشدنی که معلمان این سال‌ها آن را دنبال می‌کردند. حالا این طرح به تصویب رسیده و قرار است که از حقوق اول مهرماه سال جاری که دو ماه از آن گذشته در فیش حقوقی معلمان اعمال شود.

طرحی که گفته می‌شود به خاطر آن محمد بطحایی، وزیر پیشین آموزش‌وپرورش، به بهانه شرکت در انتخابات مجلس استعفا داد؛ چرا‌که حسن روحانی به دلیل نبود بودجه حاضر به اجرای آن نبود، حالا به مرحله اجرا رسیده است.

اعمال طرح از اول مهر
الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، با توضیحاتی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان درباره جزئیات این طرح گفت: همان‌طور که مستحضرید، جز دو بند الف. ماده ۶۳ قانون برنامه ششم، وظیفه تدوین نظام رتبه‌بندی را به عهده آموزش‌وپرورش گذاشته و تصویب آن به عنوان بودجه سنواتی به عهده مجلس شورای اسلامی است.
ما در زمانی که روی بودجه ۹۸ کار می‌کردیم و جزء پیشنهاد‌هایی که آن زمان به استناد همین بند قانونی داشتیم، ردیفی را در قانون بودجه پیش‌بینی کردیم که مبلغش دو هزار میلیارد تومان بود تا در شش ماهه دوم امسال بتوانیم با استفاده از ساز‌و‌کار‌های موجود، این رتبه‌بندی را اجرا کنیم.
خوشبختانه این مسئله در قانون بودجه سال ۹۸ تصویب شده و به وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شد و ما در‌حال‌حاضر بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را در شش‌ماهه دوم امسال داریم.

او افزود: چون نظام رتبه‌بندی، آن مقادیر ریالی که از طریق آن به حقوق فرهنگیان اضافه می‌کند، بندی از اقلام حقوقی است، به صورت ماهانه در احکام حقوقی معلمان پیش‌بینی می‌شود و خزانه‌داری کل کشور آن را تأمین می‌کند؛ بنابراین ما مسئله بودجه برای طرح رتبه‌بندی معلمان نداریم.
از طرفی، چون ملزم به تنظیم نظام رتبه‌بندی بودیم، مطالعات زیادی در این زمینه انجام شد و کارگروه‌های متعددی مرکب از کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه ورود پیدا کردند. تجارب گذشته و مطالعاتی که از قبل وجود داشت، بررسی شد و در نهایت ما به مجموعه آیین‌نامه‌ای رسیدیم که با پیگیری وزیر آموزش‌وپرورش و نظر مثبت دولت نسبت به موضوع روز یکشنبه این طرح در هیئت دولت به تصویب رسید.

او درباره کلیات این طرح خاطرنشان کرد: مشمولان ما، مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان هستند؛ یعنی حدود ۷۵۷ هزار نفر از فرهنگیان شامل این مجموعه می‌شوند و می‌توانند وارد فرایند نظام رتبه‌بندی بشوند. این ارزیابی در سه سطح صلاحیت انجام می‌پذیرد؛ صلاحیت‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی.
وقتی این صلاحیت‌ها ارزیابی شده و میزان امتیاز هر فرد مشخص شد، بر آن اساس به افراد گواهی‌نامه حرفه معلمی اعطا می‌شود که این گواهی‌نامه مانند یک سند حرفه‌ای برای آن‌ها محسوب می‌شود و نشان‌دهنده توان حرفه‌ای آنهاست. آن‌ها بر اساس امتیازاتی که دریافت می‌کنند، در پنج گروه طبقه‌بندی می‌شوند.
شرط ورود به رتبه یک حداقل دو سال سابقه کار است و برای هر رتبه میزان سابقه کار افزایش پیدا می‌کند. برای هر رتبه هم مجموع امتیازاتی که باید دریافت شود، نسبت به میزان سابقه کار افزایش پیدا می‌کند. برای هر رتبه هم مجموع امتیازاتی که باید کسب کنند، از سابقه کار و میانگین نمرات ارزیابی عملکرد و از مجموع شاخص‌هایی که نسبت به سه صلاحیت در نظر گرفته شده است محاسبه شده و به درصد‌هایی تبدیل می‌شود که در فوق‌العاده شغل و شاغل و فوق‌العاده ویژه معلمان اضافه می‌شود.
ما کار را به‌زودی شروع کرده و احکام را اصلاح می‌کنیم. تاریخ اجرای این طرح از اول مهر سال جاری محاسبه شده و معوقات هم به فرهنگیان پرداخت خواهد شد.

همچنین وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه مشمولان طرح رتبه‌بندی باید حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند، گفت: معلمان در رتبه‌های پنج‌گانه قرار می‌گیرند. رتبه یک، معلمان بعد از دو سال خدمت، رتبه دو بعد از شش سال خدمت، رتبه سه بعد از ۱۲ سال خدمت، رتبه چهار بعد از ۱۸ سال خدمت و رتبه پنج بعد از ۲۴ سال خدمت را در‌بر می‌گیرد. بر این اساس کسانی که در رتبه یک قرار می‌گیرند، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش دریافتی خواهند داشت. متوسط دریافتی نیز حدود ۴۲۰ هزار تومان است.
محسن حاجی‌میرزایی جزئیاتی از طرح رتبه‌بندی معلمان که روز یکشنبه به تصویب هیئت وزیران رسید، اعلام و اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پیش‌دبستانی، مراقبان سلامت، معاون و مدیران مدارس و مشاوران آموزشی که حدود ۷۲۰ هزار نفر می‌شوند، مشمول طرح رتبه‌بندی هستند. معلمان با کسب رتبه‌های مختلف انگیزه افزایش دانش و صلاحیت خود را پیدا می‌کنند

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه مشمولان باید حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند گفت: معلمان در رتبه‌های پنج‌گانه قرار می‌گیرند. رتبه یک، معلمان بعد از دو سال خدمت، رتبه دو بعد از شش سال خدمت، رتبه سه بعد از ۱۲ سال خدمت، رتبه چهار بعد از ۱۸ سال خدمت و رتبه پنج بعد از ۲۴ سال خدمت را دربر می‌گیرد.
بر این اساس کسانی که در رتبه یک قرار می‌گیرند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش دریافتی خواهد داشت. متوسط دریافتی نیز حدود ۴۲۰ هزار تومان است. حاجی‌میرزایی ادامه داد: آن دسته از معلمانی که بیش از ۲۴ سال سابقه خدمت داشته و استمرار خدمت می‌دهند از امتیاز ویژه‌ای معادل افزایش سه تا پنج درصدی میانگین مبلغ رتبه‌بندی برخوردار خواهند شد.

معلمان ابتدایی نیز، چون پنج روز تمام‌وقت خدمت می‌کنند ۱۰ درصد بیش از سایر معلمان افزایش حقوق در رتبه‌بندی خواهند داشت. او با بیان اینکه در قانون بودجه ۱۳۹۸، ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای این طرح پیش‌بینی شد که از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است، ادامه داد: به محض تعیین افراد در رتبه‌ها، عملیات اجرائی برای پرداخت‌ها، آغاز خواهد شد و اعتبارات بین استان‌ها توزیع می‌شود.

باید منتظر بود
مطابق گزارش‌ها کلیات رتبه‌بندی شامل طبقات حرفه‌ای و رتبه‌ای فرهنگیان است که پنج رتبه را مشخص کرده است، رتبه نخست برای تمام کسانی که حداقل دو سال سابقه کار دارند اجرا می‌شود. در رتبه دوم افراد براساس عوامل عملکردی، گواهی‌نامه‌ها و مستندات ارزیابی می‌شوند، رتبه‌های سوم و چهارم و پنجم نیز اکتسابی هستند و این‌گونه نیست که همه افراد را در این رتبه‌ها قرار دهیم و باید حتما از آخرین رتبه‌ای که فرد می‌گیرد، یک دوره زمانی گذشته باشد و شرایط و امتیازاتی را کسب کند تا به رتبه‌های سوم یا چهارم دست یابد.

محمدرضا نیک‌نژاد، فرهنگی و فعال صنفی معلمان، توضیحاتی را درباره اجرای این طرح پس از شش سال ارائه کرد. او می‌گوید: اجرای طرح رتبه‌بندی خواسته شش، هفت‌ساله فرهنگیان است و به‌قدری اجرای آن طول کشید که پای ثابت خواسته معلمان بود. البته هنوز هم خیلی برای ما واضح نیست که بُعد مادی آن برای معلمان چگونه است.
بعد مادی بخش کوچکی از کار است و بعد معنوی و آموزشی آن قرار بود متفاوت باشد و با استفاده از این طرح و مشوق‌ها و توبیخ‌های آن قرار بود کیفیت آموزش بالا برود؛ اما بخش مالی این قضیه پررنگ شده و همه‌جا مطرح می‌شود. آقای حسینی، سرپرست پیشین وزارت آموزش‌وپرورش، مبلغ افزایش یافته را بین ۲۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان اعلام کرده بود، ولی به‌تازگی این مبلغ تا ۷۰۰ هزار تومان افزایش هم اعلام شده است؛ اما من بخش‌هایی را که قرار است رتبه‌بندی را براساس آن انجام بدهند و امتیازات و موقعیت معلم براساس آن سنجیده می‌شود، مطالعه کردم و مشخص است که به‌ویژه در پایه‌های بالا سختگیری زیادی اعمال شده است.
او افزود: آن ۷۰۰ هزار تومان اعمال‌شدنی شاید واقعی باشد، اما قطعا بخش کوچکی از معلمان را شامل می‌شود. حالا اگر ما این ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان را هم در نظر بگیریم، میانگین آن چیزی حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود و به احتمال زیاد با توجه به وضعیت اقتصادی دولت و شرایط موجود به نظر می‌رسد بیشتر معلمان زیر خط میانگین افزایش قرار بگیرند.

این معلم در پایان تأکید کرد: با توجه به کسری بودجه و مسئله بنزین اجرای این طرح خیلی برای ما شفاف نیست، اما جزء خواسته‌های اصلی معلمان است، اما باید دید میزان این افزایش چگونه خواهد بود. به نظر می‌رسد برای رتبه‌های بالا شرایطی در نظر گرفته شده که کسی دستش به آن نرسد. به هر جهت باید منتظر بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید