تقویت حافظه سالمندان با بازی‌های فکری

تقویت حافظه سالمندان با بازی‌های فکری

آن‌ها که «شطرنج» و «دبلنا» بازی می‌کنند مهارت‌های فکری‌شان را در گذر زمان حفظ می‌کنند.

کد خبر : ۷۴۴۶۹
بازدید : ۱۲۸۰۶
تقویت حافظه سالمندان با بازی‌های فکری
پرداختن به بازی‌های غیردیجیتالی می‌تواند برای کاهش زوال مهارت‌های شناختی مفید باشد. پژوهشی نشان می‌دهد شطرنج، دبلنا، بازی‌های کارتی و جدول حل کردن همگی ذهن را پویا نگه‌می‌دارند. در پژوهشی دیگر نشان داده بازی‌های فکری و رومیزی ممکن است به تقویت حافظه افراد مسن کمک کند.

پژوهشگران دریافتند کسانی که به طور مداوم به انجام بازی‌هایی مانند شطرنج و دبلنا می‌پردازند، بیشتر احتمال دارد مهارت‌های فکری‌شان را در گذر زمان حفظ کنند.

در این مطالعه محققین دانشگاه ادینبرو وضعیت ۱۰۹۱ نفر از متولدین سال ۱۹۳۹ را بررسی کردند. محققان عملکرد شناختی عمومی شرکت‌کنندگان را در ۱۱ و ۷۰ سالگی سنجیدند. سپس رشته‌ای آزمایش‌های شناختی در سنین ۷۰، ۷۳، ۷۶ و ۷۹ سالگی بر روی آنان انجام شد.

در ۷۰ و ۷۶ سالگی از شرکت‌کنندگان پرسیدند چند وقت یک بار فعالیت‌هایی مانند بازی‌های کارتی، شطرنج و دبلنا انجام می‌دهند یا جدول حل می‌کنند. سپس پژوهشگران کوشیدند ببینند رابطه‌ای بین نوع بازی‌ها و توانایی‌های شناختی آنان وجود دارد یا نه.

نتایج این مطالعه که در «نشریه مجموعه پیری‌شناسی ب: علوم روانشناسی» منتشر شده، نشان می‌دهد احتمال زوال مهارت‌های فکری در کسانی که در سنین بالاتر سعی کرده‌اند بیشتر به این گونه بازی‌ها بپردازند کمتر است.

این موضوع به ویژه درباره عملکرد حافظه و سرعت تفکر شرکت‌کنندگان نمایان بود. پژوهشگران نتیجه گرفتند با این یافته‌ها می‌توان فهمید چه نوع فعالیت‌هایی ممکن است به تقویت توانایی‌های شناختی انسان در سالخوردگی کمک کند.

دکتر «درو آلتشول»، از دانشکده فلسفه، رواشناسی و علوم زبانی دانشگاه ادینبرو، توضیح داد: «پیام دیگر این مطالعه برای افراد ۷۰ ساله به بالا این است که شاید پرداختن به بازی‌های غیردیجیتالی برای کاهش زوال مهارت‌های شناختی مفید باشد».

پروفسور ایان دی‌یری، رئیس مرکز مطالعات پیری شناختی و همه‌گیرشناسی شناختی دانشگاه ادینبرو گفت: این پژوهش «توانسته نوع دقیق‌تر فعالیت‌هایی را تعیین کند که ممکن است به قوی نگه داشتن ذهن افراد در پیری کمک کند».

پروفسور دی‌یری افزود: «خیلی خوب می‌شود اگر بفهمیم کدام‌یک از این بازی‌ها مؤثرترند. دقت شود که موارد دیگری هم وجود دارند که به بهبود عملکرد شناختی در سنین بالا کمک می‌کنند، مانند تناسب اندام و سیگار نکشیدن».

کرولاین آبراهامز، مدیر مؤسسه خیریه «ایج یو کی» گفت: یافته‌های این مطالعه «گواه دیگری» است بر این که زوال مهارت‌های فکری در پیری «لزوماً اجتناب ناپذیر نیست».

خانم آبراهامز گفت: «با کشف ارتباط میان پرداختن به بازی‌های فکری و سایر بازی‌های غیردیجیتالی در سنین بالاتر و داشتن مهارت‌های فکری و حافظه‌ی قوی‌تر، دانش ما در مورد اقداماتی که می‌توان برای حفظ سلامت عملکرد شناختی انجام داد بیشتر می‌شود؛ اقداماتی مانند داشتن فعالیت جسمی و رژیم غذایی سالم».
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید