قیمت دلار کاهش یافت

قیمت دلار کاهش یافت

دلار در آغاز معاملات در حدود ۱۲ هزار و ۶۷۰ تومان به فروش می‌رفت. در ادامه روز، این ارز برای مقطع کوتاهی به بالای سطح ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی نیز رفت، ولی جالب این بود که مدت زیادی نتوانست بالای آن باقی بماند و به سرعت شروع به کاهش کرد.

کد خبر : ۷۴۵۳۲
بازدید : ۵۱۲۳
کاهش قیمت دلار
در اولین روز هفته، قیمت دلار کاهشی شد، هر چند که در ابتدای روز تا سقف ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته بود. بسیاری از معامله‌گران به واسطه خرید و فروش‌های پشت‌خطی انتهای روز پنج‌شنبه و جمعه انتظار داشتند که قیمت دلار در ابتدای روز شنبه با افزایش قیمت کار خود را آغاز کند.
این اتفاق افتاد و دلار در آغاز معاملات در حدود ۱۲ هزار و ۶۷۰ تومان به فروش می‌رفت. در ادامه روز، این ارز برای مقطع کوتاهی به بالای سطح ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی نیز رفت، ولی جالب این بود که مدت زیادی نتوانست بالای آن باقی بماند و به سرعت شروع به کاهش کرد. ساعت ۴ بعدازظهر دیروز هر دلار در بازار تا قیمت ۱۲ هزار و ۵۲۰ تومان پایین رفته بود که ۳۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود.

انتظارات فنی معامله‌گران دلار
برخی فعالان باور داشتند، کاهش قیمت تحت‌تاثیر خبر پیوستن مشروط شش کشور اروپایی دیگر به اینستکس رخ داد و گروه دیگری بر اصلاح قیمت در نتیجه برخورد به سطح مقاومتی ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی تاکید می‌کردند. گروه اول باور داشتند، پیوستن کشور‌های اروپایی چنین سیگنالی را به معاملات بازار داخلی منتقل می‌کرد که شرایط بین‌المللی از این پس قرار نیست حداقل بدتر شود و حتی امکان وقوع گشایش‌های بین‌المللی نیز وجود دارد.
در این میان، معامله‌گران فنی می‌گویند، آنچه در روز شنبه اتفاق افتاد، دقیقا مطابق انتظار شماری زیادی از آن‌ها بود. معامله‌گران فنی باور داشتند دامنه ۱۲ هزار و ۷۰۰ تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی از مقاومت زیادی برخوردار است و بازار در صورتی که با تقاضای زیادی مواجه نباشد، نمی‌تواند به این راحتی از این سطوح عبور کند و با اصلاح قیمت مواجه خواهد شد.

با این حال، میان معامله‌گران فنی در مورد اینکه پس از این اصلاح قیمتی در بازار چه رخ خواهد داد، توافق نظری وجود نداشت. شماری از بازیگران فنی، باور دارند کاهش از سقف روز شنبه یک اصلاح قیمتی موقت بوده است و بازار طی روز‌های آتی به روند افزایشی آرام و ملایم خود ادامه خواهد داد.
در مقابل گروه دیگری باور دارند، بازارساز نسبت به سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی حساس است و اجازه نخواهد دلار به‌راحتی از آن عبور کند. در هر صورت آنچه مسلم است تا زمانی که سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی شکسته نشود، انتظارات افزایشی در بازار چندان بالا نخواهد رفت و خرید‌های جدید به بازار هجوم نخواهند آورد.
گروهی از معامله‌گران که اعتقاد دارند قیمت از این پس سیر افزایشی ندارد، معتقدند رشد قیمت دلار در هفته گذشته ناشی از شرایط زمانی بود و بازار در هفته جاری با کاهش تقاضا مواجه خواهد شد. به‌عنوان مثال، آن‌ها عنوان می‌کنند، بخشی از افزایش تقاضا در هفته گذشته ناشی از ورود تقاضایی بود که در زمان قطعی اینترنت توان مرتفع کردن خود را نداشت.
از آن‌سو، به دلیل تعطیلات هفته جاری امارات بخشی از تقاضا در هفته گذشته وارد بازار شد. اکنون از نگاه کاهشی‌ها، بازار با عبور از این تقاضاها، در هفته جاری بیشتر به کام فروشندگان خواهد بود.

در مقابل این نگاه، افزایشی‌های بازار قرار دارند که معتقدند تقاضا تا حدی در بازار بالا رفته است. از نگاه این گروه به‌طور کلی تقاضا در آذرماه بالاست و در روز‌های اخیر به واسطه تصوراتی که در رابطه با افزایش قیمت میان معامله‌گران ایجاد شد، خرید‌ها رشد بیشتری پیدا کرده است.
به اعتقاد این گروه، برخی معامله‌گران افزایشی این دیدگاه را در بازار تقویت می‌کنند که دولت از منابع کافی برخوردار نیست و برای تامین هزینه‌های خود قیمت بنزین را بالا برده است. این در حالی است که دولت بار‌ها اعلام کرده از افزایش قیمت بنزین به دنبال تامین هزینه‌های خود نیست، منتها معامله‌گران آن را به کاهش توان فروش نفتی ایران نیز نسبت داده‌اند.
در کنار این بر اساس گفته‌های برخی فعالان، اعتراضات صورت گرفته پیرامون افزایش قیمت بنزین موجب شد که میزان ورود تقاضای احتیاطی به بازار نیز افزایش پیدا کند. با این حال، بسیاری از معامله‌گران نیز باور دارند که تقاضا تغییر چندانی در بازار نکرده است و کاهش سطح عرضه، عامل رشد قیمت‌ها بوده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید